Na úvodní stránku
mail

Diskuse k článku:
Máme pro vás vychytávky pro jízdu na kole za šera a za tmy


zpět na článek

Jízdní kolo je vozidlo jako každé jiné. Proto by mělo být, jako každé jiné vozidlo, řádně osvětleno. I. Pro svítilnu kategorie R, schválenou podle předpisu č. 7 Evropské homologační komise Organisace spojených národů - Jednotná ustanovení pro schvalování předních a zadních obrysových svítilen, brzdových svítilen a doplňkových obrysových svítilen motorových vozidel a jejich přípojných vozidel (laicky: homologované koncové světlo) je předepsána svítivost mezi 4 - 17 cd (kandela), obdobnou svítivost by mělo mít koncové světlo na kole, a nejlépe 2 koncová světla na kole. 1W likvidátor je skvělý za mlhy, průtrže mračen nebo sněhové vánice, ale za jasné noci, bez atmosférických poruch, je napotlamě, narovinu. Ale pořád lepší, než skomírající blikačka, na které postupně problikává jedna dioda za druhou. A když za tím musím jet na kole, o to víc. Zadní světlo je na kole otázkou života a smrti, doslova. Proto by mělo být zdvojeno a doplněno ŘÁDNÝM zařízením se zpětným odrazem třídy IA červené barvy, schváleným podle EHK/OSN č. 3. A ŘÁDNĚ namontovaným. Homologace má smysl a pravidelná výměna odrazek ještě větší. Našel jsem nedávno oranžovou odrazku "Made in Czechoslovakia", v podstatě zánovní, homologovanou, a namontoval jí na přední vidlici nad novou. A vyfotil s bleskem v noci. Rozdíl byl dost značný (a to blesk je silný!), po posvícení světlometem ani nemluvě. Ani ne tak v přímém odrazu (tam to byla tak 1/2, cca), ale s úhlů - doba pokročila a výroba taky. Zadní odrazka by měla být VŽDY vzadu (ne na levé zadní vidlici) tak, aby byla zajištěna její viditelnost z různých úhlů, jako na motocyklu. Kdo má nosič, jakýkoli, třeba i jen na sedlovku - namontujte ještě k tomu "Z" odrazku s německým / nizozemským schválením (německé vlnovka a číslo, nizozemské "NL" a číslo) + velké písmeno "Z" a pokud bude doplněna o diodové světlo, tím líp. Je to opravdu poznat jet za tím čímkoli. II. Jak na nosič, tak na blatník, se dá koupit koncová svítilna, včetně homologované odrazky, která plní i funkci boční obrysové svítilny. A ze silikonových blikaček za pade + oranžové fixy za bura se dá, během deseti minut, zhotovit za sto dvacet korun pár předních bočních svítilen na vidlici. Reakci v noci na křižovatce (a nejen tam) poznáte sami, napoprvé. Ony odrazky do výpletu jsou super, jsou-li osvíceny dálkovým světlem na 150 metrů a kolo jede rychle. Jinak jsou prakticky k ničemu (nepoužívám je, mám odrazky napevno - oranžové na přední stavbě, červené na zadní stavbě). III. Přední obrysová svítilna má emitovat světlo o svítivosti mezi 4 - 170 cd. To je docela hodně - denní svítilny mají 400 - 1,200 cd, DIM-DIP zařízení, jako samostatná svítilna, měla mít 200 - 400 cd, pro srovnání. Mlhový světlomet min. cca 8,000 cd na referenční ose 25 m před vozidlem. Pořiďte si přední blikačku - s reflektorem, a s třemi silnějšími diodami a svíťte jí pořád, i při světlometu. Světlomet je fajn, ale v mnoha úhlech je vidět pozdě, nebo vůbec. A čím je sklopenější k zemi, o to je to horší. Hlavně ty s německou certifikací - mají ostré rozhraní. IV. Zvažte svícení ve dne. Máte-li magneto (budete to znát jako dynamo, ale na kole se dynamo, ani alternátor, nepoužívá), můžete si koupit světlomet s funkcí denního světla, ale je to docela drahá záležitost. Jinak jakákoli silná svítilna / světlomet (silnou nemyslím 700 lm - potkávací světlomet motocyklu má 450 lm!), která je zejména dobře vidět ze vzdálenosti 30 - 100 m. Nejčastější (a zcela zbytečná) nezaviněná nehoda jízdních kol, za nesnížené viditelnosti, je, že jízdní kolo prostě nedostane přednost. A to ne proto, že by byl motorista pirát silnic - nevidí ho. To se většinou spojí pár faktorů dohromady: větší rychlost jízdního kola (+30 km/h), s nedostatečným odstupem od pravého okraje vozovky (řidiči motorových vozidel se intuitivně, podvědomě, dívají do středu pruhu, ne ke krajnici - je to potvrzeno psychology i průzkumy), špatná viditelnost kola - tmavé oblečení řidiče, tmavé kolo. Čím je jasnější obloha, tím je to horší. A když se ještě, za takového jasného dne, vyřítí kolo rychlostí cca 40 km/h z lesa, kde se střídá světlo / stín, vybavené. Mám to ověřeno. Když museli řidiči svítit v zimě, svítil jsem na kole v zimě pořád. A když musí svítit pořád, taky svítím pořád. Není to "já taky", ale nejsem blázen - mám to dlouhé, jak oni široké, už tak nejsem vidět, a v té záplavě světel bych byl blbec, kdybych nesvítil. Že by mi někdo nedal přednost, protože mě přehlédl, se mi nestalo.
01.07.2017 Filip Odpověďět
Zvážit všechna rizika
V Plzni jsem jezdil na kole do práce od roku 1972 do roku 2007. V zimě v létě přes celé město 10 km tam a 10 km zpátky. Znám jednoho kolegu ze Škodovky, který jezdí celý rok na kole do práce z Dobřan. Ale známe všichni také kolegy, kteří na to doplatili životem. Zvažte, prosím, všechna rizika. Je krásné být nezávislý a svobodný. Sám jsem si to užíval. Ale je třeba si tu svobodu zachovat až do pozdějších let. Při dnešním provozu na silnicích - a jinudy to mnohdy nejde - je velké riziko střetnutí a autem. Je třeba myslet i na řidiče aut, kteří se taky chtějí dostat v zimě a za tmy včas do zaměstnání. Ve vlaku, tramvaji či trolejbusu je teplo a můžete tam potkat nečekané nové známosti. Myslete na to!
<< < 1 > >>

Nový příspěvek:

Autor:
Email:
Titulek:
Text:
Opište 3 červené znaky z obrázku: captcha image