Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

BIKE konference 2007 v Brně

article

BIKE konferenci uváděl Karel Stárek z Bike Academy

Jednou z doprovodných akcí veletrhu Sport LIFE, který probíhal od 8. do 11. listopadu na brněnském výstavišti, byla i BIKE konference 2007 pořádaná Asociací specializovaných prodejců kol v ČR (ASPK). Konferenci zahájil zajímavým příspěvkem věnovaným vlivu používání jízdního kola na životní prostředí ministr Martin Bursík.

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 11.11.2007

Jak vyplynulo z příspěvků dalších vystupujících, český trh je co se týče prodeje kol specifický – prodá se na něm procentuálně nejvíce krosových kol v Evropě. Tuto skutečnost uvedl předseda ASPK pan Petr Kohoutek a uvedl také, že dle průzkumu, který se ASPK prováděla v ČR, jednoznačně převažuje sportovní a relaxační jízda na kole před dopravní cyklistikou (nákupy, cesta do práce, do školy…).

 

Přestožje podle údajů ASPK je v ČR více než 700 nezávislých prodejců kol, počet kol prodávaných obchodními řetězci stále stoupá. Podle Annick Roetynckové z Evropské asociace prodejců jednostopých vozidel např. ve Francii prodávají většinu kol obchodní řetězce, drahá kola ovšem prodávají hlavně maloprodejci, kteří pak celkovým obratem za tyto dražší stroje v součtu řetězce dohánějí. Zajímavé bylo i srovnání průměrné ceny kola v Holandsku, kde činilo v roce 2006 € 582, a ve Francii, kde to stálo jen € 282. Jaký je nejnovější trend prodeje kol v Západní Evropě? Rozhodně jsou to elektrická kola. Jen v Holandsku se jich za prvních 9 měsíců loňského roku prodalo přes třicet dva tisíc, přičemž jejich průměrná cena se pohybuje kolem € 2000. Zda, případně kdy se začnou rozmáhat elektrická kola i nás, lze jen těžko odhadnout, protože třeba ve zmiňovaném Holandsku představují městská kola přes 59% všech kol, zatímco u nás je to jen několik málo procent.

Podporovat jízdu na kole jako ekologický způsob dopravy se snaží už i velká města – konkrétní příklady uvedl pražský radní Petr Štěpánek. Mne ovšem zaujaly spíš návrhy možných systémových opatření, které by mohly pomoci rozvoji zejména dopravní cyklistiky a které ve své přednášce uvedl Petr Kohoutek. Šlo např. o možnost daňového odpočtu kola, úpravy sazeb zdravotního pojištění pro cyklisty využívající kolo jako dopravní prostředek či nulová sazba DPH za městská kola a jejich opravy. Já bych k tomu ještě dodala daňové úlevy pro zaměstnavatele, kteří potřebnou infrastrukturu pro dojíždění svých zaměstnanců na kole do práce vybudují. Obávám se, že tyto a podobné návrhy ještě dlouho zůstanou jen návrhy. Možná bychom měli více spoléhat na to, že někteří zaměstnavatelé si uvědomí přínos každodenního používání kola pro zdraví svých zaměstnanců. Je to jednoduchá rovnice: sportující zaměstnanec = zdravý zaměstananec.

 

V čem byla tato konference přínosem? Poprvé se zde setkaly na takovéto úrovni zástupci komerční sféry (prodejci, cykloservisy, výrobci kol) a státní správy a samosprávy, kteří se s snaží o podporu cyklistiky. Pokud byla BIKE konference 2007 prvním krůčkem ke spolupráci, třeba se nám za pár let podaří uspořádat v ČR mezinárodní konferenci VELO-CITY, která se konala letos kousek za našimi hranicemi - v Mnichově.

Odkazy

http://www.aspk.cz