Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Brompton mistrovství ČR – neobvyklý závod skládacích kol

article

Dívka v klasickém britském školním kostýmku

Když jsem poprvé viděla skládací kolo Brompton, ani mne nenapadlo, že by se na něm mohlo závodit. Malá kolečka, vysoký, rovný posez jezdce, to vše z tohoto kola dělá možná šikovného společníka, ale závodní stroj? Jak jsem se mýlila! Když mi kolega poslal link na video z posledního mistrovství světa v Británii, nestačila jsem se divit. Tohle mistrovství totiž Britové pojali se svým pověstným smyslem pro humor ne jen jako závod, ale hlavně jako společenskou událost. O to víc jsem se těšila na to první české, které jeho dovozce připravil na první říjnový víkend. A opravdu to stálo za to...

Autor: cykloRADKA (text&foto), Vojta LIŠKA (spolupráce) Aktualizace: 03.10.2011
Vstoupit do diskuse (3)

testMajitelů skládacích kol Brompton není v Čechách zatím mnoho, ale ti, co se sjeli na Janův hrad u Lednice, těmto malým skládacím bicyklům podlehli. Ostatně i já - na tuto událost jsem se vydala stylově na úplně novém bílém Bromptnu. Prvního závodníka jsem potkala již v Břeclavi na nádraží. Mladík s černým složeným kolem stál u přepážky, kde jeho partnerka vyřizovala půjčení kola. Kouknul na mé kolo a zeptal se: „Taky jedete závodit?" Hned mu bylo jasné, kam se chystám. „Závodit ne, jedu jako novinářka, abych o tom mohla napsat," odpověděla jsem. Obojí najednou bych totiž nezvládla. Na Janův hrad jsem jela na Bromptnovi už z Břeclavi. Přes Valtice a Lednici. Ve Valticích, kde jsem pozdravila dalšího cyklistu na Bromptnu, jsem si totiž chtěla prohlédnout Muzeum železné opony. Na Janův hrad jsem dojela ve chvíli, kdy začínala registrace závodníků.


Replika zříceniny hradu byla stylovou kulisou i zázemím pro první mistrovství České republiky skládacích kol Brompton. Mám-li být přesná, byl to vlastně nultý ročník. Kolem hradu se to jen hemžilo různými speciálními koly. Iniciátor akce a výhradní dovozce kol Brompton, společnost Cyklospeciality spolu s městem Lednice pozvali na Janův hrad i další zajímavosti ze světa bicyklů. To, co tu bylo k vidění, předčilo mé očekávání. Kromě mistrovství Bromptnů tu ještě probíhal závod šlapadel a svá speciální originálně vytvořená kola, dvojkola, minikola i maxikola se spoustou vymyšleností sem přivezl i Martin Zehnal. Poprvé v Čechách jsem zde viděla kolokočárek Taga, který jsem zatím znala jen z internetu a z veletrhů. Jen co jsem se trochu rozkoukala, začala jsem fotografovat závodníky. Originální oděv byl na tomto závodě stejně důležitý jako to, za jak dlouho zvládnete svého dvoukolého přítele poskládat v malé úhledné zavazadlo. Mistrovství světa v Británii předepisuje závodníkům přilbu a společenský oděv - pánům tedy sako, dámám sukni, šaty či jinou nesportovní garderobu. Byl to první cyklistický závod, který jsem zažila, kde nejeli závodníci v dresech.

 

Startujeme!

Pokud byste čekali, že tento závod odstartuje šlápnutím do pedálů po startovním výstřelu, pěkně byste se zmýlili. Závodníci a závodnice vytvořili na cestě před hradem sice řadu, ale trochu specifickou - nejprve stála řada složených kol, asi tři metry za ní pak samotní závodníci. Závodnice dostaly džentlmenský náskok v podobě několika metrů. Před startem ještě organizátoři zopakovali pravidla: Nejdříve si každý musí složit kolo, pak vyjíždí na sedmikilometrový okruh. Po mávnutí praporku pak všichni závodníci doběhli ke svým dvoukolým složeným hromádkám a co nejrychleji se z nich snažili vyrobit závodní bicykl. Na výjezdovou cestu k hradu tak najížděli postupně vstříc spoustě objektivů kolemstojících fotografů a za hlasitého povzbuzování diváků. Organizátoři odhadovali, že první závodníci by do cíle mohli dojet asi za dvacet minut. To se ale přepočítali...


test

 

Ještě než jsem s kolegyní Jitkou Vrtalovou, která zde byla stejně jako já v roli cyklonovinářky, stihla dojíst oběd, přijel první závodník do cíle. Obě jsme ho prošvihly. Druhý dojel náš kolega z pracovního týmu národního cyklokoordinátora Tomáš Cach. Za ním, už závodníci přijížděli jeden za druhým. Dženlmenům na kolech vlála saka, elegantní dáma v puntíkovaných šatech po dojezdu do cílové rovinky nasadila klobouk, který jí galantně přivezl Sherlock Holmes.

 

Soutěž Elegán, aneb není to jen o rychlosti

testAngličané jsou pověstní svými společenskými pravidly a specifickým humorem s lehkým nadhledem. Stejně jako je pro dámy téměř nemyslitelné jít na vyhlášené dostihy bez klobouku, je nemožné podcenit výběr vhodného závodního oděvu na mistrovství Bromptnů. Stylový závodní oděv dotváří koloryt této společenské akce. Pánové v saku s kravatou a v krátkých kalhotech, dámy v šatech a sukénkách. Originální kostýmy upravené pro jízdu na kole nakonec hodnotí diváci. Stužkou každý obdaruje závodníka v oděvu, který se mu nejvíce líbí. Ve finále soutěže Elegán se organizátoři ptali: „Proč jste volili tento oděv?" Odpovědi některých byly vskutku anglické: Soutěžící v černých šatech s nápadně červenými doplňky odpověděla s potutelným úsměvem na tváři: „Protože jsem z Ďáblic." Mladík v kostkované perelíně, vestičce s nezaměnitelnou kšiltovkou a dýmkou v ústech zase: „Já jsem dostal případ." Dívka v kompletu skládané sukně a saka odpověděla: „Protože jsem čekala anglické počasí." Elegantní dáma v puntíkatých šatech s půvabným kloboukem a šálou na krku: „To je můj běžný denní oděv." Nejvíce stužek nakonec sesbíral Sherlock Holmes. Zvítězil a získal tak originální cyklistické Brompton sako se spoustou vychytávek. Nejen že je toto sako z funkčního dešti odolného materiálu (v Británii nepostradatelná věc), ale pokud ohrnete límec a manžety na rukávech, vystrčíte" na řidiče reflexní plochy. Další reflexní plochu můžete vytáhnout po rozepnutí zipu na zádech saka. Čtverec tenké žluté reflexní látky s odrazivými symboly skládacího kola Brompton je účinným bezpečnostním prvkem pro jízdu na kole v noci či za šera. testSe Sherlockem Holmesem jsem udělala krátký rozhovor:
plzenskonakole.cz: Ta dýmka, co jste měl při dojezdu v ústech, byla zapálená?
Holmes: Nemohla být zapálená, protože jsem nekuřák.

plzenskonakole.cz: Jak jste dostal ten nápad?
Holmes: Hledal jsem nejstylovější postavu Anglie vhodnou pro kolo a napadl mne Sherlock Holmes.

plzenskonakole.cz: Kdo to realizoval?
Holmes: Z 80% já a tak 20% byla pomoc. Rodina mi pomáhala.

plzenskonakole.cz: Jak se vám v tom jelo?
Holmes: Docela příjemně, protože když jsem jel, tak to vlálo za mnou, takže mi nebylo tak vedro, jako po zbytek dne.

plzenskonakole.cz: A co čepička?
Holmes: Většinu jsem dělal sám.

plzenskonakole.cz: Děkuji vám za rozhovor

Podotýkám, že pan Holmes alias Jan Šmerek měl kromě oděvu také pěknou velkou lupu a pár liber po kapsách.

 

Skládání - přeměna kola v zavazadlo

testSložit kolo v malé úhledné zavazadlo je dovednost, kterou každý jeho majitel piluje s jeho používáním. Čím více svého skládacího bromíka používá, tím kratší čas na složení potřebuje. Není se tedy čemu divit, že soutěž ve skládání kol byla minimálně stejně sledovaná jako samotný traťový závod. Skládání si mohl zkusit každý, vždy ale se stejným kolem. Napřed si sám z úhledného zavazadla poskládal kolo a pak, ale už na čas, skládal z kola zavazadlo. Pravidla byla nekompromisní. Co nejrychleji poskládat a zvednout. Jen tak se totiž ukáže, zda je kolo složené a nerozpadne se. Jak to má vypadat předvedl jako první sám majitel Cyklospecialit Ondřej Brunecký. S časem 11,25 sekund byl téměř tři vteřiny za svým oficiálním českým rekordem ve skládání kol Brompton (světový rekord je pod osmi vteřinami). Při opravném pokusu vše napravil s časem rovněž pod devět vteřin. Průměrný čas se přitom pohyboval kolem dvanácti vteřin. Výhodu měli ti, co používali současně obě ruce a zvládali tak dva pohyby najednou. Zejména grif pro složení obou kol k sobě se ukázal jako velice zrychlující. Někteří ale zapomněli zafixovat sedlovku v parkovací poloze nebo sklopit pedál. Tahle drobná chybička jim pak zbytečně přidala na účet několik vteřin navíc. Světový rekord sice na Janově hradě pokořen nebyl, ale Jan Šmerek (Sherlock Holmes) nastavil pro další roky ten náš oficiální český, který činí 9,48 vteřiny. Za tento jistě úctyhodný výkon získal helmu Nutcase. Celkem zkoušelo skládat 26 soutěžících. Jen sedm soutěžících se dostalo pod deset vteřin a získalo tak elegantní černé tričko s logem letošního mistrovství světa Bromptnů. Hendikepem pro mnohé bylo, že neskládali kolo, na které jsou zvyklí. Nakonec ale dostali trička všichni, co skládali.

 

testMalé kolo = malé zavazadlo, aneb kolik Bromptnů do oktávie

Pro diváky, účastníky i cyklisty či turisty, kteří mistrovství ČR kol Brompton navštívili, byla připravena také jedna zajímavá soutěž názorně demonstrující, jak malý tenhle Bromík ve složeném tvaru je. Každý si mohl tipnout a svůj tip vložit do koše v autě. Pak na cestu před hradem, kde stálo auto, snesli majitelé své složené miláčky všemožných barev a vytvořili pestrobarevnou řadu. Pořadatelé vyzvedli košík s tipovacími lístky a mohlo se začít s nakládáním. Mezi zadní dveře na sklopená sedadla se jich vešlo pět (já tipovala šest), do další řady čtyři (já tipovala pět). Ve vnitřním prostoru auta mizel opatrně prokládán dekou jeden bromík za druhým. Občas jen tým nakladačů prostřednictvím moderátora zažádal o Bromíka se standartní sedlovkou místo kousku s teleskopickou, který byl na řadě. Já už se pomalu loučila se svým odhadem. Jenže pořadatelé si vyžádali další kola. Bylo už jasné, že původně připravených jednadvacet kousků nebude stačit. Se vzrůstajícím počtem kol, která v oktávii mizela, jsem získávala ztracenou naději. Když byl počet kol, které se do oktávie vešly, uzavřen, nevěřila jsem - můj tip vyšel. Do tohoto kombíka se vešlo opravdu 28 složených kol Brompton. Díky záznamu na kameru a dvojímu přepočítání složených kol po vyložení se tak tento počet dostane do Guinessovy knihy rekordů. Správný tip mělo 5 diváků včetně mne, takže vítěze museli vylosovat. Já to ale nebyla :-(

 

Vítězové a poražení

Vyhlášení cen bylo tou pravou třešničkou na dortu tohoto krásného dne a všichni si ho užili. Každý účastník závodu dostal pamětní medaili (moderátor to komentoval slovy: „Je to památeční medaile, tak si ji pamatujte!”), první tři nejlepší v kategorii mužů i žen pak hodnotné ceny. Do Brompton závodu se registrovalo 44 závodníků.


testNejstarší závodník: Tomáš ZAHRADNICKÝ (čas 18:50,81)
Nejrozvážnější start: Renata NEŠPOROVÁ


Výsledné pořadí v kategorii žen:
1. Eva SOCHŮRKOVÁ (čas 16:25,36) - brašna S-bag
2. Radka MELICHAŘÍKOVÁ (18:07,84) - sedlo Brooks
3. Zuzana HUDEČKOVÁ (čas 18:27,48) - cena helma Nutcase

 

Výsledné pořadí v kategorii mužů:
1. Ivo PETROUŠ (čas 14:21,29) - cena zájezd na MS kol Brompton v r. 2012
2. Tomáš CACH (čas 14:50,15) - cena helma Nutcase
3. Pavel HUDEČEK (čas 15:5,82) - cena dva pláště Schwalbe marathon na Bromptna

 

Přečtěte si také

Brompton World Championship 2011 - videoreportáž z posledního mistrovství světa kol Brompton v zámeckém parku Blenheim Palace poblíž Oxforgu v Anglii

 

Mistrovství ČR skládacích kol Brompton se konalo u Janova Hradu - reportáž o akci na cyklistickém portálu NaKole.cz

 

Velký test skládacích kol (2.) - Brompton - test skládacích kol na portále NaKole.cz díl věnovaný Bromptnu s odkazy na další testy

 

Skládací kolo Brompton: dám půl království i princeznu (test) - test skládacího kola Bromton na portálu VTM živě

 

Brompton v Plzni?

Už když jsem se složeným kolem vystupovala na nádraží v Plzni, vzbudilo pozornost. Paní průvodčí dokonce projevila zájem si ho zkusit a tak opatrně vyjela podél vlaku. Pak mi asi jen tiše záviděla. Pro ty z vás, které tohle kolečko zajímá, chystám ještě další článek o kole samotném i o jeho používání a všech jeho výhodách. Takže se můžete těšit na další zajímavosti a já možná na to, že v Plzni potkám dalšího skládacího kamaráda. Své otázky i názory zatím můžete psát do diskuse k tomuto článku. Třeba vám na ně v dalším článku odpovím...

 

Odkazy

www.cyklospeciality.cz - stránky výhradního dovozce kol Brompton do ČR

www.anglickalegenda.cz - české stránky kol Brompton

www.brompton.co.uk - stránky britského výrobce kol Brompton

 

Diskuse (3)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie