Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Cyklisté už jezdí po mostu gen.Pattona, stezka se tu změní

article

Nyní je tu stezka se společným provozem pěších a cyklistů. To se ale příští rok změní.

Když se před pár týdny pokládal finální povrch na most gen. Pattona v Plzni, mnozí se báli kolapsu dopravy v Plzni. Rekonstrukce klíčového mostu v Plzni, který představuje hrdlo spojení mezi centrem a největším plzeňským sídlištěm, skončila. Dotkla se nejen motorové a tramvajové dopravy, ale i té cyklistické a pěší. Co se po otevření mostu pro cyklisty změnilo a co se ještě změní?

Autor: cykloRADKA (text&foto). Martin LEŠKA (foto) Aktualizace: 07.11.2018

testRekonstrukce probíhala za provozu a v některých etapách stavby se dotkla i cyklistů. Ti tu totiž měli část své stezky pro pěší a pro cyklisty vedoucí z centra od hlavní pošty. Využívají ji hlavně dopravní cyklisté, tedy ti, co na kole dojíždějí do práce či do školy, nebo pro pohyb po městě používají místo auta kolo. Výsledné řešení pro cyklisty se po rekonstrukci příliš nezměnilo. Most byl sice rozšířen o třetí jízdní pruh ve směru z Lochotína k Centrálnímu autobusovému nádraží, ale kvůli němu se už na most v tomto směru nevešla cyklostezka. „Cyklisté budou muset jezdit ve směru z Lochotína po mostě v hlavním dopravním prostoru, protože byly zúženy chodníky, z toho důvodu, aby v Sadech Pětatřicátníků mohl být vybudován klíčový odbočovací pruh směrem k Centrálnímu autobusovému nádraží. To, co by mělo následovat, je dlouho připravovaná stavba - lávka z Dominikánské ulice, která by propojila přes průtah (tedy Jízdeckou ulici - pozn. red.) Severní předměstí s centrem města zcela mimo hlavní dopravní tahy. Bohužel o této lávce se 15 let pouze debatuje," uvedl při otevření mostu náměstek primátora města Plzně pro dopravu Petr Náhlík. Cyklista tedy bude muset i nadále využívat chodníkovou stezku na druhé straně mostu. Celkem 4,5 metru široký betonový chodník je nyní stezkou pro pěší a cyklisty dočasně se smíšeným provozem. Do hlavní cyklistické sezóny v příštím roce by měl ale být rozdělen na dvě samostatné části: stezku pro pěší a stezku pro cyklisty. Pruh pro cyklisty blíže k vozovce bude mít šířku 2,5 metru, pruh pro pěší 2 metry. I když je most velice blízko centru města Plzně, frekvence chodců tu není veliká.

 

testÚsek stezky od hlavní pošty k začátku mostu už je nyní v režimu oddělených pruhů - zvlášť pro pěší a zvlášť pro cyklisty. Taktéž navazující úsek stezky podél Karlovarské třídy za mostem je v režimu oddělených pruhů pro pěší a cyklisty, i když prvních asi 20 navazujících metrů by si zasloužilo nový asfaltový povrch. Za křížením této stezky s ulicí Otýlie Beníškové vede v souběhu s Karlovarskou smíšená stezka pro pěší a cyklisty. Ta zde byla vybudována z dotačních prostředků před několika lety a tak by bylo na místě i zde vrátit původní uspořádání - tedy dva oddělené pruhy pro pěší a pro cyklisty. Udržitelnost stávajícího provedení smíšené stezky totiž vyprší právě letos na podzim. Tento cyklokoridor podél Karlovarské totiž využívají hlavně dopravní cyklisté, kteří jezdí často rychleji než ti rekreační. Pro obě skupiny, tedy pro pěší i pro cyklisty, je v tomto případě vhodnější oddělený provoz. Je to preventivní opatření, které pomáhá předcházet konfliktům na stezkách a umožňuje jejich využívání optimální rychlostí pro obě skupiny uživatelů.

 

Z úst Zdeňka Kuťáka, který vede krajskou pobočku Ředitelství silnic a dálnic České republiky (ŘSD), zazněla slova chvály na zhotovitele. I když rekonstrukce mostu generála Pattona byla stavba náročná, která navíc probíhala za provozu jen s částečnými uzavírkami, byla dokončena včas a podle plánu. Není to dnes zvykem a tak se sluší poděkovat všem, kdo se postarali o hladký průběh a včasné dokončení. Hlavně firmě Colas, která byla zhotovitelem stavby.

 

Stavba v číslech a datechtest

Celková délka mostu
226,6 m
Celková plocha vozovky stavby 4842 m2
Celkový počet stavebních objektů 3
Počet pruhů (bez tramvají)
2+3
Délka stezky vedoucí přes most
270 m
Délka nové části stezky
250 m
Šíře chodníku se stezkou 4,5 m
Šíře pruhu pro cyklisty 2,5 m
Šíře pruhu pro pěší 2 m
Celkové náklady na stavbu 212 mil. Kč vč. DPH
      z toho z rozpočtu města Plzně

40 mil. Kč

Datum zahájení stavby 16. prosince 2016
Datum zprovoznění stavby 7. listopadu 2017
Datum dokončení stavby do 30. června 2019
Počet projíždějících aut cca 50 tis./den
Počet projíždějících tramvají cca 800/den
Investor Ředitelství silnic a dálnic ČR
Zhotovitel Colas CZ & Colas Rail

 

Přečtěte si také

Mosty v Plzni na Letné opět průjezdné i pro cyklisty - o rekonstrukci jednoho z klíčových mostů v Plzni, jehož součástí je i cyklostezka

 

Fotogalerie