Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Cyklomapy - díl 1: Jak si vybrat dobrou tištěnou cyklomapu

article

Na našem trhu je k dipozici hodně map. Jak ale poznat, která je dobrá?

Znám jen málo cyklistů, kteří jezdí bez mapy. Většinou ale jen ve svém kraji, kde to dobře znají. Do neznámého kraje bez mapy vyrazí málokdo. Pokud jezdíte jen po silnicích, můžete využít dopravního značení, jakmile z nich odbočíte, zůstává jen cykloznačení a mapa. Jak ale poznáte tu správnou, která vás dobře povede a také vám řekne, jaká zajímavá místa neminout? Poradíme vám ještě před tím, než se rozhodnete nějakou koupit.

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 06.03.2015
Vstoupit do diskuse (0)

testCyklistická sezóna se blíží a vy možná rozmýšlíte, kam vyrazíte. Právě při plánování cyklovýletu je důležitá mapa. Doma si možná sednete k té internetové (těmto mapám se budeme věnovat v dalším díle tohoto mikroseriálu), ale do terénu stále ještě mnozí z vás použijí tu papírovou. Pokud ji nemáte, nebo je již zastaralá, bude se vám hodit pár rad pro výběr té nové. Než se vypravíte do obchodu nebo na veletrh, vyzbrojte se zkušenostmi jiných. Co by měla mapa splňovat, než skončí u vás v kapse nebo v mapníku? Řekněme si nejdříve pár obecných pravidel a pak se věnujme těm důležitým podrobněji. Na kolo si pořizujte zásadně mapu s vrstevnicemi. Pokud je umíte dobře číst, poznáte z nich, kde vás na trase čeká sjezd či stoupání a jak bude prudké. Správná mapa by měla mít nahoře sever a dole jih. V odůvodněných případech, jako je lepší výřez zájmového území, např. mapa Českého lesa, lze pochopit toto porušení pravidla, z mapy by to ale mělo být na první pohled zřejmé, například pomocí zakreslení rovnoběžek a poledníků. Pokud se rozhodnete koupit si placenou (komerční) cyklomapu, vyberte si raději specializovaný obchod, kde vám dobře poradí a vysvětlí rozdíly mezi mapami jednotlivých vydavatelů pro dané zájmové území. Seznam prodejen map najdete také na našem informačním portále v sekci Služby pro cyklisty -- >Prodejny map, recenze na ty z našeho regionu pak v sekci Mapy & brožury

 

Titulní strana vám napoví

Už z titulní i zadní části obálky mapy poznáte profesionální práci. Co byste tam měli najít za informace? Určitě měřítko mapy, zda je určena i pro cykloturistiku, jaké území zahrnuje - nejlépe zakresleným výřezem ve zmenšeném náhledu mapy i s okolním navazujícím územím. A také, a to je důležité, rok kdy byla vydána, resp. kdy byla její redakční uzávěrka. Jen z toho zjistíte, jak je mapa aktuální. Právě datum vydání vám řekne mnohé. Zatímco některá nakladatelství zpravidla uvádějí jen rok vydání, např. Geodézie On Line uvádí i měsíc vydání, což je mnohem lepší. V tiráži byste měli najít také kontakt na vydavatele, který můžete využít, pokud objevíte na mapě nějakou nesrovnalost.

 

Měřítko mapy

Zatímco pro pěší turistiku jsou zřejmě nejvhodnější mapy v měřítku 1: 25 000 až 1: 50 000 pro cyklistiku hledejte spíš ty v měřítku od 1: 50 000 do 1: 75 000. Ale pozor - některá mapa (většinou jsou to ty reklamní, které vydávají obce či regiony) je jen nazvětšovaná. Často tak najdete mapu, která se tváří, že má měřítko 1: 40 000, což je sice číselně pravda, ale je to jen nazvětšovaná mapa 1: 50 000. Neobvyklá měřítka mají nevýhodu - hůře se odečítají skutečné vzdálenosti v terénu. Zatímco na mapě 1: 50 000 představuje úsečka délky 1 cm ve skutečnosti vzdálenost 0,5 kilometrů, v případě mapy s měřítkem 1: 60 000 je to 600 metrů, 5 cm na mapě jsou tedy 3 kilometry ve skutečnosti. Dobrá mapa mívá někde v rohu, mnohdy u legendy, měřítko uvedené a to nejen v číselné, ale i grafické podobě. Právě to vám usnadní čtení z mapy. Cyklomapy měst by měly být podrobnější, tedy v měřítku 1: 10 000 až 1: 25 000.

 

Zakreslení cyklotras

testPokud používáte mapu výhradně pro cyklistiku, je lepší uvážit to již při její koupi. Zatímco některé mapy mají cyklotrasy na mapě vyznačeny vcelku nevýrazně (mapy KČT) jiné (např. ShoCart) je mají výrazné. V případě map ShoCartu bývají oproti fialové pro cyklotrasy na mapě ještě vyznačeny tmavě růžovou doporučené trasy. Někdy je to ale matoucí, neboť jde o trasu po cestách bez značení a její kvalita se od vydání mapy mohla výrazně změnit. Pro mnohého cyklistu jsou důležité právě komunikace nižší kategorie - úzké silničky, pěkné lesní i polní cesty. V jejich kategorizaci ovšem často mapy selhávají. Z pěkné lesní cesty podle mapy se stává houpačka s traktorem vyjetými kolejemi, z cesty mezi poli pak jen vyjeté koleje vedle zarostlé úvozové cesty. Jak ale takové nepřesnosti odhalit? Není to jednoduché a ne vždy se vám to podaří. Pár rad vám dáme: Pokud znáte nějakou oblast na vybrané mapě, najděte si na ní vyznačené cesty mimo asfaltové komunikace. Pokud jsou zakresleny správně, tedy kategorie cest odpovídá skutečnému aktuálnímu stavu, dá se očekávat, že tomu bude podobně i ve zbytku mapy. Pokud dané území neznáte, nezbývá vám než srovnávat. Nejlepší je srovnávat s co nejaktuálnější leteckou mapou na internetu. Pokud ale nemáte chytrý telefon, v krámu případné nesrovnalosti nezjistíte. Mnohdy vedou některé cyklo/turistické trasy souběžně a v mapách jejich linie zakrývají některé údaje. Takové mapy bývají spíš součástí reklamních prospektů, v nabídkách mapových obchodů se vyskytují jen zřídka. Na krajích dobré mapy také najdete informaci o vzdálenosti nejbližšího místa na trase, kterou okraj mapy „uřízl". Některé mapy dokonce rozlišují typem čáry, po jaké cestě značená cyklotrasa vede. Například cyklomapy od ShoCartu rozlišují zpevněný povrch (nepřerušovaná čára), nezpevněný povrch (čárkovaná), náročný MTB povrch (tečkovaná) a jednosměrný povrch (šipkovaná čára).

 

Legenda a piktogramy

testSrozumitelné a obvyklé piktogramy z vaší mapy udělají plochou knihu, v níž si budete liniově číst, co vás na trase čeká. Tedy jen v případě, že piktogramy jsou tam, kde mají být, a jsou dobře čitelné. Správné umístění piktogramů můžete ověřit například na nějakém vám známém židovském hřbitově. Ty bývaly zpravidla dál od vesnice a jejich polohu můžete dobře konfrontovat s vlastní znalostí polohy anebo leteckým pohledem v internetové mapě. Pokud piktogramům nerozumíte už v mapovém obchodě, v terénu to asi o moc lepší nebude. Zvažte, zda je mapa jinak dobrá, abyste za ni dávali své peníze. 

 

Pro cizince by měla mít každá mapa aspoň legendu kromě češtiny také v němčině a angličtině. Některé mapy mají navíc hlavně pro cizince uvedené u legendy také základní typy cyklistických značek.

 

Skládání, formát a obal

testMožná používáte oblíbený typ mapy a váš mapník má pro ni vhodný rozměr. Německé cykloturistické mapy se zpravidla dělají na formát 20 x 10cm, aby bylo možné je vložit do mapníku na přední brašně na řídítka. Naše mapy bývají většinou falcované (tj. skládané) na formát 11 x 15 či (16) cm (ShoCart) případně 11 x 18 cm (Kartografia) či 13 x 19 cm (KČT). Mnohé, zejména reklamní mapy, pak mají ve složeném stavu rozměr třetinky běžného kancelářského papíru, tedy cca 10 x 20 cm. Menší rozměr můžete složený vložit dobře do kapsy od dresu. Mnohem důležitější ale bývá způsob skládání. Čím méně musíte mapu překládat, tím déle vám vydrží. Mapa se špatným skládáním vám tak, pokud ji chcete mít před sebou při jízdě v mapníku, vydrží zpravidla jen jednu sezónu, pak se začne rozpadat. Takzvané skládání do harmoniky, tedy překlady jednou na jednu a pak na druhou stranu, vám umožní mapu rychle a bez výrazného poškození rozložit a zase složit. V tomto ohledu jsou na tom asi nejlépe cyklomapy od Shocartu, jejichž systém skládání umožňuje mapu vlastně jen rozevřít na vhodném místě, aniž byste ji museli dále překládat. Do běžného mapníku se vkládá ale špatně, protože je velká. V našem kraji byste museli použít některou z balíčku devíti cyklomap, kterou vydal Plzeňský kraj. Ta má menší rozměr a tak se dá do mapníku lépe vložit. Získat ji můžete ale jen na některém z veletrhů cestovního ruchu, nebo na nějaké propagační akci kraje. Ke koupi v prodejnách map není.

 

Komerční nebo reklamní cyklomapu?

Mnozí turisté včetně těch na kolech využívají možnosti získat mapu na některém z veletrhů cestovního ruchu. Přesto, že až na výjimky bývají mapy zdarma, doporučuji „darovanému koni kouknout na zuby", tedy vždy si mapu, než ji odnesete ze stánku, napřed prohlédnout a zjistit, zda má vrstevnice, zahrnuje území, které vás zajímá, má vhodné měřítko a hlavně, zda jsou na ní zakreslené cyklotrasy. V opačném případě vám totiž nejspíš bude ležet v mapovém šuplíku, nebo se dokonce ocitne při nejbližším úklidu v krabici se sběrovým papírem.

 

Rady prodejců map

testI když by si běžný uživatel myslel, že nové vydání mapy vychází ve chvíli, když je v té staré tolik změn, že začíná být neaktuální, nemusí to být pravda. Nové vydání se zpravidla vydává až po doprodání toho předchozího, takže se jen málokdy stane, že cyklista najde novou stezku krátce po jejím otevření i na mapě. Ani aktuální vydání však nemusí být zárukou aktuálních údajů na mapě. Někdy vydavatel sice napíše, kdy mapu vydal, či měl uzávěrku, ale jak stará data použil a odkud je má, to už neuvádí. „Myslím že častá praxe jsou spíš dotisky s úpravou," říká Jan Brhel z plzeňského GPS a mapového centra, které se na prodej map a průvodců specializuje a dodává: „Již několikrát mi někdo ukazoval na mapě místa, která jsou dávno jinak. Měl jsem v ruce zákazníkovu mapu starou a její nové vydání z aktuálního roku a bylo to tam stejně špatně. Prostě v mapách budou chyby vždycky, ve všech, ani ty navigační nejsou všelék.” 

 

Odkazy

Služby pro cyklisty -- >Prodejny map. - naše sekce s výčtem prodejen mapv Plzni

 

Mapy & brožury - recenze na mapy z našeho regionu

Diskuse (0)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie