Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Jak bezpečně předjet cyklistu

article

Bezpečný odstup je klíčem bezpečného míjení auta a cyklistů

Jízda po frekventované komunikaci je noční můrou pro mnohého cyklistu. Většinou úsek raději objede, aby se vyhnul nebezpečně těsnému míjení při předjíždění auty, kterému říkáme „líznutí". Téměř vždy se najde řidič, který, aby nemusel zpomalit, cyklistu prostě „lízne". Jak se takové situaci vyhnout v sedle za řídítky a jak se správně chovat za volantem při předjíždění? Proberme si možnosti v roli cyklisty i předjíždějícího řidiče.

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 24.08.2018
Vstoupit do diskuse (1)
testProvoz na silnicích houstne a, i když cyklostezky stále přibývají, nevyhneme se situacím, kdy se jinak než průjezdem frekventovaným úsekem komunikace k cílovému místu nedostaneme. Situace bývá složitější hlavně v extravilánu měst a obcí, kde auta zrychlí a na rovných úsecích, ale leckdy i v zatáčkách nechtějí přibržďovat. Než si popíšeme způsoby chování řidiče a cyklisty při předjíždění shrňme si, co oběma přikazují Pravidla silničního provozu:
  1. Cyklista má jet při pravém okraji komunikace
  2. Řidič motorového vozidla má cyklistu předjíždět s dostatečným odstupem

Obě nařízení si ale mnozí vykládají různě, tak se k nim vraťme:
Pokud jede cyklista např. v jízdním pruhu 3 metry širokém, měl by jet nejdále 1,5 metru od krajnice. To je dostatek prostoru na manévrování. Většina cyklistů jezdí těsně při krajnici, tedy asi tak půl metru od ní. Zbývající šíře jízdního pruhu tak doslova láká řidiče aut k jejich k těsnému předjetí. Pokud ale pojedete asi tak metr od krajnice, stále ještě dodržujete předepsané nařízení a navíc máte vpravo manévrovací prostor pro případ, že na silnici bude kanál, díra, nebo sražená kočka, kterou budete muset objet. Pokud uslyšíte, že se k vám zezadu blíží auto, které vás chce rychle předjet, máte také manévrovací prostor na uhnutí doprava. Tím zvětšíte odstup při předjíždění na bezpečnější vzdálenost. Pokud byste jeli těsně u krajnice, nemáte moc prostoru na uhnutí. Navíc štěrk či písek u krajnice je zrádný a kolo vám na něm může podklouznout.


Řidič si při předjíždění musí uvědomit, že cyklista může při jízdě náhle vybočit ze svého směru, aniž by to řidič mohl tušit. Třeba jen proto, že na silnici budou střepy. Měl by tedy cyklistu míjet v takové vzdálenosti, která umožní bezkolizní minutí i v případě, že cyklista vybočí ze směru své jízdy. A to je přibližně 1,5 metru. V tomto případě má cyklista šanci se při předjíždění vyhnout neočekávaným překážkám v cestě. Řidič auta by si měl hlavně uvědomit, že cyklisté až na pár výjimek nemají zpětná zrcátka a tak auto za sebou zaregistrují až mnohem později a to sluchem. Pokud je auto tiché, tak v podstatě až ve chvíli, kdy cyklistu předjíždí. Právě proto řidiči v Bavorsku předjížděcí manévr dovedli k dokonalosti.

 

Jak předjíždějí cyklisty v Bavorsku

Když jsem začala na kole jezdit po Bavorsku, všimla jsem si, jak ohleduplně mne předjíždějí tamní řidiči. Nejdříve za mnou přibrzdili, abych je zaregistrovala zvukem, a když si mysleli, že o nich vím, obloukem mne předjeli. Právě tento postup při předjíždění cyklistů pokládám za nejbezpečnější. Dlouho jsem si myslela, že jej německým řidičům přikazují jejich předpisy, ale ouha - žádné předpisy! Je to způsob, který se naučili (možná v autoškole), aby předešli kolizím s cyklisty. Postih za zaviněnou kolizi s cyklistou při předjíždění a pověstné německé dodržovaná pravidel jsou pro bavorské řidiče dostatečnou motivací, aby byli ke kolařům na silnici ohleduplní. Kéž by to u nás fungovalo podobně. Pokud si tento způsob předjíždění přisvojíte za volantem vy a naučíte ho i své přátele, bude cyklistům bezpečněji.

 

testObecné rady

V souvislosti s tématem ne/bezpečnosti cyklistů je většinou mluví o cyklistických přilbách. Přilba ale chrání cyklistu, až v případě pádu či střetu. Důležité je se snažit pádům a střetům předcházet. Každý cyklista je řidič a za řídítky by měl být vždy pozorný a předvídat případné kolizní situace. Může se stát, že ho řidič za vozidlem včas nezahlédne a na srážku je zaděláno. Čím více je chování cyklisty pro řidiče předvídatelné, tím je cyklista bezpečnější. Náhlé odbočení či kličkování může vést ke kolizím situacím, které cyklista jako neoplechovaný účastník silničního provozu často odskáče mnohem hůře než řidič motorového vozidla. Někteří cyklisté vybavili své kolo výraznou vyklápěcí „plácačkou" s odrazkou, která předjíždějícím autům dává jasně najevo: Dodržuj při předjíždění bezpečný odstup. S takovou jezdí například astronom a polní Hejtman spanilé jízdy Ebicykl Jiří Grygar.

 

Cyklista by ale také měl dbát na to, aby byl vidět a to nejen v noci nebo za šera. Výrazné světlé barvy oblečení, které má na sobě, pomohou ostatním účastníkům provozu ho dříve zaregistrovat i ve dne.

 

Jakou máte zkušenost vy? Sdělte nám svůj názor v diskusi pod článkem.

Diskuse (1)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie