Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Jak se "šije" kolo na míru v DURATECu aneb co umí rám

article

S oceněním v anketě KOLO roku 2010

Před necelými třemi lety, kdy jsem se rozhodla pro profesionální dráhu podpory cyklistiky, jsem si řekla, že je čas si konečně dopřát pořádné kolo. Do té doby jsem vystřídala několik strojů počínaje dámským Favoritem a konče trekovým Authorem. Při mém ročním nájezdu čtyři až osm tisíc kilometrů, mi kolo nevydrželo déle než tři roky ve stavu, kdy by nepotřebovalo generální opravu. Zkušenost s několika koly mi také ukázala, jak je důležitá geometrie rámu. Nakonec jsem se rozhodla nechat si vyrobit kolo na zakázku s rámem na míru. Dala jsem na doporučení kamarádky, která už na takovém dva roky jezdila a byla velice spokojená. Jak se dělá kolo na míru, v čem jsou jeho výhody a kdo by o něm měl uvažovat, na to jsem se zajela zeptat do touškovského DURATECu, kde moje kolečko na míru vyráběli...

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 12.04.2010
Vstoupit do diskuse (0)

Na našem trhu působí několik výrobců kol, tedy vlastně výrobců rámů kol. U nás na Plzeňsku k nim patří DURATEC. Firma, která začínala v podnikatelském inkubátoru na Borských polích si za třináct let své existence získala své místo na trhu. Nové technologie, které zavádí, ji posunují ke špičce ve svém oboru, což potvrzuje mj. i to, že na kole značky DURATEC vyhrál český paralympijský šampion Jiří Ježek zlatou medaili na olympiádě v Pekingu. Do jejího sídla ve Městě Touškov, jen pár kilometrů za Plzní jsem se vydala pro rozhovor s jeho ředitelkou a spolumajitelkou inženýrkou Kateřinou Duchkovou.

 

testplzenskonakole.cz: DURATEC znají čeští cyklisté zejména jako výrobce rámů pro horská kola. Vy ale děláte skoro všechny typy kol, resp. rámů včetně těch speciálních. Proč jste v Čechách známí právě jako výrobci horských kol?

Kateřina Duchková: Nebylo to tak vždy. Když jsme začínali, naše produkce byla zaměřená na výrobu silničních kol a já bojovala s tím, že si všichni mysleli, že děláme JEN silniční kola. V té době jsme spolupracovali se stájí TEAM DURATEC TUFO a během té pětileté spolupráce si nás lidé podle toho zařadili. Prodejnost a obliba se odvíjí od produktu, podle toho, jak je zajímavý. My jsme vymysleli horské kolo s karbonovým elementem a to na sebe strhlo pozornost veřejnosti. Teď se ale poměr typů námi vyráběných kol vyrovnává - asi polovinu tvoří horská kola a tu druhou treková se silničními. Vzrůstá nám zájem o treková kola, která teď tvoří 15-20% naší výroby. Treková kola jsou ovšem specifikou České republiky nikde jinde v Evropě nemají takový podíl na trhu.

 

plzenskonakole.cz: Komu jsou tedy určena vaše kola?
Kateřina Duchková: Děláme kola pro lidi, které cyklistika baví. To jsou ti, co najedou ročně nejméně dva až tři tisíce kilometrů.

 

testplzenskonakole.cz: Rám je základem kola. Na co vše má při jízdě vliv?
Kateřina Duchková: Rám má v podstatě vliv na všechno včetně toho, zda budete jezdit na kole ráda.

 

plzenskonakole.cz: To znamená, že když si vybírám kolo, měla bych si dát hlavně pozor na výběr správného rámu, že? Jak ale poznám, že je to správný rám? Na co si mám dát pozor?

Kateřina Duchková: Nejdůležitější je, aby to byl opravdu dámský rám tedy s geometrií pro ženu. Dámský rám je kratší - ženy mají oproti mužům v průměru delší nohy a kratší tělo a potřebují jen malý rozdíl mezi výškou sedla a řidítek. Tady hraje roli každých pár centimetrů.

 

plzenskonakole.cz:  Jak poznám, že jezdím na špatném rámu?
Kateřina Duchková: Projevuje se to různě  - podle toho, kde má rám vůči vašemu tělu chybu. Může se to projevit bolestí krční páteře, bolestí kolen, zad nebo brněním rukou.

 

plzenskonakole.cz: A kdy poznám, že je je rám dobrý, tedy že mi sedne? Poznám to při projížďce?
Kateřina Duchková: Ano, při projížďce se to pozná, ale až při té delší. Cesta např. kolem bloku na to nestačí. Ideální je si kolo vyzkoušet na celodenním výletě. Právě tak dobře poznáte jeho geometrii. Při jízdě do kopce i z něj a také ovladatelnost třeba v zatáčkách při sjezdech.

 

plzenskonakole.cz: Kolik je tedy velikostí rámu?
Kateřina Duchková: To je trochu zavádějící otázka. Výrobci levných kol na Tchaiwanu rozlišují jen tři: S, M a L. My jich máme třináct, pro silniční kola dokonce sedmnáct. Velikosti odpovídají velikosti trupu, což je rozdíl výšky postavy a délky nohou.

 

testplzenskonakole.cz: Když jste mi brali míru na kolo, připadala jsem si jako u krejčího. Můžete to přiblížit těm, co to ještě nezažili?
Kateřina Duchková: Pro nás jsou důležité míry těla. Ty nejdůležitější jsou: výška postavy, délka nohou a délka rukou. Z těch pak jsme schopni určit základní parametry rámu a hlavně úhel sedlové trubky, který je pro rám klíčovým parametrem. Po přeměření můžeme rozměry nastavit na simulační stolici, kde si je můžete vyzkoušet.

 

plzenskonakole.cz: Ano, to si pamatuju, dokonce jsem si zkoušela oba druhy geometrie - vzpřímenou tzv. „touring” i závodní. A to musí kvůli tomu všichni za vámi sem  do Touškova?
Kateřina Duchková: Je to nejlepší, ale měření provádíme i v rámci veletrhů, na kterých vystavujeme - třeba SPORT BIKE v Brně nebo FOR BIKES v Praze.

 

plzenskonakole.cz: Komu vlastně kolo na míru nejvíce pomůže a proč?
Kateřina Duchková: Nejvíc lidem, kteří nějak rozměrově vybočují z průměru, tedy těm hodně malým, nebo hodně velkým tak nad 190 cm, těm, co mají dlouhé  nohy, dlouhé ruce, krátké nohy, krátké ruce a tak podobně.

 

plzenskonakole.cz: Co má ještě vliv na zdravou jízdu na kole?
Kateřina Duchková: Vliv mají komponenty jako vidlice, sedlo a také správné úchopy řidítek.

 

testplzenskonakole.cz: Snažíte být stále na špici v oboru. Získali jste v této oblasti nějakého významného úspěchu?

Kateřina Duchková: Letos jsme zvítězili v anketě KOLO roku 2010 v kategorii krosových a městských kol s modelem DURATEC Trophy D10 a dále s dětským kolem BEATKA. Je to pro nás novinka, vždycky jsme vyhrávali v kategorii horských a silničních kol.

 

plzenskonakole.cz: Rám na míru asi nebude levná záležitost. V jakých relacích se pohybují ceny?
Kateřina Duchková: Celé kolo začíná na třiceti tisících korun, samotný rám pak na patnácti tisících.

 

plzenskonakole.cz: Duratec nabízí i celá kola. Kde si je mohou zájemci koupit?
Kateřina Duchková:  Od ledna 2009 nabízíme možnost přímého prodeje přes internet. Umožňuje nám to individuální přístup k zákazníkovi, možnost nabídnout lepší cenu než přes autorizované prodejce a hlavně přímou komunikaci se zákazníkem. Můžete si tak vybrat buď v e-shopu, nebo nám napsat e-mail. Právě tahle přímá komunikace nám umožňuje lépe zákazníkovi poradit a také lepší zpětnou vazbu od zákazníků. 

 

plzenskonakole.cz: A kolo mi pak pošlete poštou?
Kateřina Duchková: To je jedna z možností. Většina zákazníků si ale pro ně sama přijede osobně, takže jim můžeme vše vysvětlit na místě a oni si to hned mohou i vyzkoušet.

 

plzenskonakole.cz: Stává se, že někdo objednává víc kol najednou?
Kateřina Duchková:  To ne, ale když už je jedno kolo v rodině, vím, že tam dodáme i další. Většinou je to kolo pro manželku. Ještě se ale nestalo, že by nějaký muž objednal pro svou ženu lepší kolo, než si pořídil on sám (potutelně se usmívá).

 

testplzenskonakole.cz: Vím, že se snažíte být stále na špici v oboru a zavádíte nové technologie. Čeho jste tím dosáhli?
Kateřina Duchková:  Podařilo se nám zvládnout technologii výroby karbonového monokoku, tedy karbonového rámu, který je vyroben z vláken najednou jako jeden celek. Jsme jediní na světě, kdo umí monokok vyrobit na míru tj. s úpravou geometrie pro klienta, a musím říci, že právě tahle technologie nám otevřela evropské trhy. 

 

plzenskonakole.cz: To je úspěch, který vám přeju, ale jistě stál spoustu úsilí. Co bylo největší překážkou při jeho dosažení?
Kateřina Duchková:  Vsadili jsme na investice do nových technologií z operačního prgramu podnikání a inovace Ministerstva průmyslu a obchodu. Projekt má dvě etapy - první skončila v říjnu 2009, druhá by měla skončit letos v září. U těchto projektů je vždy nutné předfinancování, které se často řeší úvěrem. Nám ale do toho vstoupila krize a tím i zpřísnění požadavků na úvěry, takže se nám projekt díky dlouhému vyřizování úvěru zpozdil skoro o rok. Všechno zlé je ale pro něco dobré - ten rok byl pro technologie zlomový, udělaly velký krok vpřed a tak jsme na tom paradoxně vydělali, protože jsme mohli nakoupit ty modernější.

 

plzenskonakole.cz: DURATEC je v podstatě rodinná firma, že? Vás vidím za komunikací firmy navenek, jaká je tedy role vašeho manžela?

Kateřina Duchková: Všechna kola vymýšlí manžel, on je ten vývojář, já se starám o prodej a marketing.

 

plzenskonakole.cz: Co je vaším cílem pro další léta?
Kateřina Duchková:  Abychom se udrželi na špičce hlavně technologicky, takže pokud úspěšně skončíme s probíhajícím projektem MPO, rádi bychom si podali žádost o další. To představuje možnost, jak nás udržet na špičce v našem oboru.

 

plzenskonakole.cz: Děkuji Vám za rozhovor a přeji vám, aby se vám to podařilo.

 

Přečtěte si také

Není kolo jako kolo aneb na čem teď jezdím a proč - o mých kolech a vývoji, kterým jsem si při jejich výběru prošla

 

 

 

Diskuse (0)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie