Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Jízdou na kole proti šíření koronaviru. Nejen do práce.

article

Už jste někdy jeli na kole v roušce?

I tak bude nejspíš možné letos vnímat kampaň Do práce na kole, jejíž registrace byla spuštěna 1. března. Mimořádně teplá zima spolu s epidemií šířící se kapénkovou infekcí nahrává tomu, abychom změnili svoje návyky nejen hygienické, ale i ty dopravní. Použít kolo pro dopravu do práce ale i jinam se tak možná stane alternativou veřejné ale i automobilové dopravě. Proč?

Autor: cykloRADKA (text&foto), Standa KASTNER (foto), Eva HAUNEROVÁ (foto) Aktualizace: 05.03.2020

testO koronaviru se teď mluví v každých zprávách. Informace i rady, jak se vyhnout nákaze, která se šíří kapénkovou infekcí už najdeme i na internetu. Ze všech ale jasně vyplývá, že vir má mnohem vyšší schopnost se šířit mezi lidmi, než má chřipka ale třeba i nemoc SARS. Zákazem pořádání velkých akcí sice jeho šíření nejspíš zpomalíme, ale nejspíš nezastavíme. Možná by jeho šíření bylo pomalejší, kdybychom mezi prvními opatřeními zavedli povinnost nosit roušku všem, kteří se vracejí z oblastí možné nákazy a dali jim ji k dispozici při vstupu na naše území. To bychom ale roušky museli mít. Je již zřejmé, že v počátečním stadiu nemoci, kdy se u mnohých nakažených ještě neprojevují příznaky nemoci COVID-19, bychom tak zabránili šíření nemoci, jak připomněl tajemník Asociace CK v ČR Jiří Papež v pořadu 90´České televize 3.března: „Ve chvíli, kdy jste v Asii, tak většina lidí nenosí roušku, aby ochránila sama sebe, ale pokládá za povinnost, když je nachlazená, vzít si roušku, aby ochránili ty ostatní. U nás se takovým způsobem vůbec neuvažuje. Tam se nenosí rouška jen proto, abych ochránil sebe, ale především proto, abych byl ohleduplný vůči těm ostatním." Společný pobyt s nemocným, který nepoužívá roušku, je tak rizikový. A to platí i o dopravních prostředcích, které teď dopravci desinfikují nad rámec svých standardů. Proto se nabízí přestoupit na kolo. Riziko přenosu ve volném prostoru je mnohem nižší a cyklostezky u nás nejsou zdaleka tak plné jako třeba dánské, holandské či londýnské cyclohighways. I kdyby se počet cyklistů v Plzni třeba zpětinásobil, je jen několik míst, kde se vytvářely malé hloučky. Pokud naopak někteří cestující veřejné dopravy přesednou z vlaku či tramvaje do aut, je zřejmé, že kolo bude prostě rychlejší. Aspoň po městě, kde se cyklista hravě vyhne zácpám.

Kampaň Do práce na kole začala spuštěním registrace!

testI letos se můžete se svými kolegy zapojit do celorepublikové výzvy DO PRÁCE NA KOLE, která začíná v květnu. Vyhecujte sebe a své kolegy, vytvořte 2-5 členný tým a celý květen jezděte co nejčastěji do práce/školy na kole či koloběžce. Můžete také běhat nebo chodit pěšky. Zlepšíte si svou kondici, zažijete s kolegy něco nového, a pokud normálně jezdíte autem, ulevíte i osobní dopravou přetíženému městu. Navíc můžete vyhrát nějakou ze zajímavých cen.

 

Přihlašování do výzvy je možné od 1. března do 30. dubna na www.dopracenakole.cz , v březnu je však registrace nejvýhodnější. Soutěžní výzvu organizuje spolek Auto*Mat a v Plzni ji koordinuje Plzeň na kole s podporou řady partnerů. Registrace běží až do konce dubna, ale vyplatí se přihlásit již v březnu, kdy je účastnický poplatek nejnižší. Za něj účastníci získají triko s logem kampaně (nebo nákrčník) a přístup na doprovodné akce. Autorem grafického vizuálu letošní výzvy je oblíbený Jaromír Švejdík alias Jaromír99, autor komiksu Alois Nebel nebo Zátopek. Kampaň není omezena pouze na Plzeň. Účastnit se může tým z libovolné části Plzeňského kraje. Při registraci je třeba zvolit nejbližší město s lokálním koordinátorem - Plzeň.

 

V rámci 8. ročníku proběhnou i doprovodné akce - cyklodílny pro veřejnost, tradiční Snídaně pro cyklisty, spolu s Bikeheart Dětský cyklo den (30. 5.) a závěrečná cyklopárty.

test 

Fotogalerie