Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Nové autobusové nádraží v Plzni má i cykloparkoviště

article

Ve 13 stojanech pod střechou může zaparkovat až 26 kol

Plzeň byla do tohoto víkendu asi posledním z velkých měst, které mělo autobusové nádraží více než 5 minut chůze od toho vlakového. Nový autobusový Terminál Hlavní nádraží vedle hlavního vlakového nádraží začal fungovat od nedělního rána, kdy vstoupil v platnost nový jízdní řád. Budou z něj jezdit i cyklobusy. Cykloparkoviště, které je jeho součástí, umožní dojíždějícím pokračovat v cestě po městě na kole nebo přijet na nádraží na kole a pokračovat dál autobusem.

Autor: cykloRADKA (text&foto). POVED (plánek) Aktualizace: 10.12.2018

test„Plzeň byla jedním z mála velkých měst v České republice, v němž lidé museli při přestupech mezi autobusy a vlaky opravdu daleko. To jsme chtěli změnit, cílem bylo zvýšit komfort cestujících. Jsem přesvědčen, že se to skutečně podařilo, vzdálenost mezi oběma nádražími se zmenšila ze zhruba 3,5 kilometru na několik desítek metrů," řekl primátor města Plzně Martin Baxa.

 

„Na autobusový terminál budou nově zajíždět spoje páteřní autobusové linky od Tachova, spoje autobusových linek, které do Plzně přijíždí od Losiné, Starého Plzence, Chrástu, Zruče-Sence a Rokycan. O víkendu také spoje linek obsluhující severní Plzeňsko od Třemošné až po Kralovice a Kožlany. U výše zmíněných linek se od 9. prosince 2018 ruší zajíždění spojů na Centrální autobusové nádraží, respektive zajíždění do zastávek Habrová či Mikulášská na Slovanech," uvedl Petr Náhlík, zástupce ředitelky POVED - Plzeňského organizátora veřejné dopravy. Měly by odtud vyjíždět i cyklobus Mže a Brdský cyklobus. O cyklobusu Český les zatím není rozhodnuto. Mimoplzeňští cyklisté tak budou moci rychle přestoupit z vlaku na cyklobus pouhým několikaminutovým přesunem z nástupiště na nástupiště. Podobně jako na vlaková nástupiště, tak i na nástupní

Náš tip
Pokud budete hledat nový autobusový terminál u plzeňského vlakového nádraží ve vyhledávačích spojení, zadejte Plzeň,,Terminál Hlavní nádraží. Právě to je totiž název „zastávky" tak, jak ji uvádějí jízdní řády, a to i v elektronické podobě.

ostrůvek (ve skutečnosti je to jedno velké nástupiště, kde je 10 odjezdových stání pro autobusy) Terminálu Hlavní nádraží, jak je nové autobusové nádraží v Plzni v jízdních řádech označováno, se lze dostat i výtahem. Výtah pojme minimálně dvě kola, a to i ta velká se širokými řídítky. Přestup je možný buď společným východním podchodem pod nástupišti vlaků, který spojuje všech šest vlakových nástupišť (v plánku označená čísly na modrém podkladě) s nástupním ostrůvkem nového autobusového terminálu, nebo již několik let využívaným západním podchodem ze Šumavské do Železniční ulice přes dolní halu vlakového nádraží. Zde ale výtah k autobusovým nástupištím nenajdete - jsou tu jen schody a dva eskalátory. Je proto vhodnější s kolem v ruce dojít až k přechodu pro chodce přes Šumavskou ulici a tam na kolo sednout a dojet k nástupnímu ostrůvku s nástupními zastávkami cyklobusu na kole. Jen pozor na jednosměrky a na chodce.

 

testNový Terminál Hlavní nádraží má 10 zastávek pro nástup - všechny podél jednoho dlouhého nástupního ostrůvku - a dalších 9 odstavných stání pro autobusy po dojezdu či před vyjetím. K samotnému nástupnímu ostrůvku se lze dostat na kole přímo ze Šumavské ulice. Příjezd k nástupištím autobusů (v plánku označeny čísly na zeleném podkladě) je však pouze jednosměrný kolem parkoviště K+R (Kiss&Ride). Dál už byste kolo měli vést. Cyklobus Mže (přes Tachov do Lesné) do Českého lesa by měl vyjíždět z odjezdového stání č. 5, Brdský cyklobus pak ze stání č. 3. Cyklobus Český les (přes Železnou na Přimdu) ještě nemá určené číslo odjezdového stání, ani zda bude vyjíždět z nového terminálu nebo z CANu. Podrobné informace o odjezdech autobusů z jednotlivých stanovišť nového terminálu Hlavní nádraží pan najdete na stránkách Plzeňského organizátora veřejné dopravy (POVED). Celému komplexu vlakového nádraží a autobusového terminálu, jež spolu těsně sousedí, bohužel zatím schází bezbariérová mapa, která by vozíčkářům, cyklistům i maminkám s kočárky už na vstupech do komplexu ukázala, jak a kudy se mají pohybovat, aby se vyhnuli schodům a co nejsnáze se dostali k výtahům, či trasám, které schody obcházejí. Doufejme, že se to do května, kdy obvykle vyjíždějí první cyklobusy, změní.

 

Velké plus nového autobusového Terminálu Hlavní nádraží je, že má cykloparkoviště a dokonce částečně kryté. Celkem je v pěti „hnízdech", jak se skupině cyklostojanů odborně říká, 28 cyklostojanů pro 56 kol. Ve 13 stojanech pod střechou může zaparkovat až 26 kol. Po dlouhé době se tak u veřejně prospěšné stavby myslelo i na parkování kol už v projektu. I když jde o relativně dobré řešení, mohlo být za přibližně stejné náklady mnohem lepší. Parkování kol u obou staveb, tedy nového Terminálu Hlavní nádraží a rekonstruovaného vlakového hlavního nádraží v Plzni se bude podrobněji věnovat náš příští článek.

test 

Celý vzájemně propojený komplex obou nádraží byl doplněn dalšími prvky informačního systému. Na výpravní budově Terminálu Hlavní nádraží, kde je i WC pro veřejnost, najdete 4 elektronické tabule s odjezdy vlaků (1 tabule), mimoměstských autobusů (2 tabule) a prostředků MHD (1. tabule). Další obdobné elektronické infotabule najdete v západním podchodu, tedy při příchodu ze Šumavské ulice, a v dolní hale hlavního vlakového nádraží u jeho hlavního vchodu. Zatímco vlaky mají vše v modré barvě, autobusy mají zelenou a prostředky MHD žlutooranžovou. Jen čísla nástupních zastávek autobusů na novém Terminálu Hlavní nádraží jsou bohužel modrá místo zelená.

 

test„Když jsem se do tohoto projektu pouštěl před deseti lety, netušil jsem, že to bude trvat deset let. Na druhé straně na té době je pozitivní, že se podařil opravdu hezký projekt a že se podařilo sladit termíny s rekonstrukcí železniční stanice, takže myslím, že výsledkem je opravdu moderní přestupní uzel na evropské úrovni," uvedl Petr Náhlík, který na projektu začal pracovat ještě jako náměstek primátora pro dopravu. Na novostavbu nového autobusového nádraží v Plzni za 150 milionů korun včetně DPH, jejímž zhotovitelem je EUROVIA CS a. s., se podařilo městu získat dotaci 100 milionů korun z Integrovaného regionálního operačního programu a ze státního rozpočtu. Projekt byl realizován za finanční podpory EU, prostřednictvím nástroje ITI (Integrované teritoriální investice) plzeňské metropolitní oblasti. Součástí terminálu jsou stání pro autobusy, zastřešené nástupiště, provozní objekt, odstavná plocha i eskalátory propojující terminál s podchodem vedoucím z hlavního vlakového nádraží.

 

Užitečné odkazy

Seznam odjezdových stání a spojů, které z nich odjíždějí na stránkáchc POVEDu

Elektronická tabule s odjezdy mimoměstských autobusů

Elektronická tabule s odjezdy MHD

Elektronická tabule s odjezdy vlaků

 

Přílohy

Plánek Terrminálu Hlavní nádraží a vlakového nádraží s legendou, autor POVED (2.22 MB)

Fotogalerie