Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Parkovací věž pro kola: Řešení i pro Plzeň

article

Parkovací věž na kola podobná té v Hradci Králové by mohla stát např. u hl. nádraží v Plzni

To, co brání mnohým cyklistům v každodenním používání jízdního kola, je obava o bezpečnost. O bezpečnost svoji a svého kola. Zvlášť pokud je cena jejich bicyklu vyšší. Kola se totiž kradou stále, a to i ta laciná. Kvalitních stojanů je stále nedostatek, parkovací domy pro kola známe zatím jen ze zahraničí. To ale už pomalu přestane platit, protože v Hradci Králové vznikla parkovací věž pro kola. Pilotní projekt, který mohou zkopírovat i jiná města včetně Plzně...

Autor: cykloRADKA (text&foto), RAMAP (fotomontáž) Aktualizace: 22.02.2013
Vstoupit do diskuse (2)

testOjedinělá prosklená stavba vyrostla v Hradci Králové před hlavním vlakovým nádražím, které je již teď doslova obloženo desítkami bicyklů a místo na zaparkování kola zde nejen ráno těžko hledáte. Místní cyklopodnikatel a investor věže Rudolf Bernart se inspiroval na Tchaj-wanu. Téměř rok připravoval realizaci pilotního řešení v Hradci Králové. Ve spolupráci s městem vytipoval několik vhodných lokalit, z nichž byla nakonec vybrána ta na Riegrově náměstí před hlavním vlakovým nádražím a u terminálu veřejné hromadné dopravy. Hradečáci jezdí na kole nejen k nádraží, odkud pokračují vlakem, ale také do práce, protože místo je obklopeno hned několika velkými kancelářskými budovami. Stavba byla několik měsíců ve zkušebním provozu do doby, než investor posbírá všech 27 razítek potřebných k otevření tohoto jedinečného cykloparkoviště. Už ve zkušební době ale musel zodpovídat dotazy kolemjdoucích cyklistů. Nejvíce lidi zajímá, jak systém funguje a kolik bude parkování stát. To zajímalo i mne, když jsem se na věž přijela z Plzně podívat.


testSystém je jednoduchý - na ovládacím panelu u vchodu stisknete tlačítko START a s kolem zajedete do vstupní drážky, kde čidlo zaregistruje kolo. Otevře tedy dveře a pro kolo si přijede výtah s nakládacím zařízením. Trochu mne pobavilo, když jsem si prohlížela úchyty, které se opatrně přitiskly k náboji předního kola z obou stran a přitáhly si ho do výtahu. Úchyty mají tvar rukou, jejichž dlaně jsou z vrstvy měkké gumy, aby kolo při stisku nepoškodily. Vypadá to, jako kdyby si mechanické ruce chtěly před obličejem přidržet stisknutými dlaněmi papír. Místo papíru ale drží kolo. Místo očí sleduje kolo po celou dobu parkování kamera a vy vše vidíte na obrazovce nad vchodem do parkovacího prostoru, a to až do úplného zaparkování. Poté vám systém vydá žeton. Žetonu během procesu parkování přidělil číslo parkovacího stání, podle kterého ho také najde, až si budete kolo vyzvedávat. Celý proces trvá asi půl minuty. Parkovné je nyní stanoveno na 5 Kč/den, 10 Kč za dva a každý další den za 5 Kč. Provozovatel bude sledovat, jak cyklististé  parkování ve věži využívají, a po nějaké době vyhodnotí provoz. Poté možná parkovací tarify upraví.  Vše nasvědčuje tomu, že parkovací věž budou využívat zejména majitelé dražších kol, tedy ti, co z obavy o zcizení zatím na kole jezdili jen na výlety. „Pro hraje i fakt, že tu mohou být zaparkována i drahá kola, která zde budou pojištěna," uvedl Rudolf Bernart.

 

Parkovací domy

testParkovací věž na kola, kterou jsem si v Hradci prohlédla, nebyla prvním parkovacím domem, který jsem navštívila. Tím prvním byla Velostation v Bernu. Suterén části nádražní budovy přístupný na kole speciálním schodištěm se širokými betonovými ližinami poskytoval prostor pro parkování kol ve třech podlažích. Jednoduchá kovová konstrukce tak umožní také křehkým dívkám dostat kolo i do druhého parkovacího patra. Pokud vaše kolo potřebuje servis, můžete si jej objednat na dobu jeho parkování. Samozřejmostí jsou skříňky na přilbu a brašny anebo batůžek či možnost umýt si ruce. Velostation navíc dává pracovní místa i hendikepovaným, kteří se o kola a jejich servis starají. Spojuje tak dva prospěšné cíle - službu bezpečné úschovy kola a práci pro hendikepované - v jednom projektu.


testDruhý parkovací dům, který jsem navštívila v rámci exkurse projektu Central MeetBike pro zástupce českých měst, byl v Lipsku. Vybudovala ho tamější universita ve svém kampusu. Přestože jeho kapacita v době otevření byla přes 1000 kol, už koncem letošního léta se začalo pracovat na jeho rozšíření o dalších 400 kol.


V ČR již plánují výstavbu parkovacího domu pro kola i další města. O projekt parkovací věže se už na jaře živě zajímala dvě města. Pardubice, známý rival Hradce Králové, sledovaly výstavbu věže pozorně, neboť i toto vyhlášené cyklistické město má stále nedostatek parkovacích míst pro kola nejen před železničním nádražím.

 

Naše diskuse aneb jak to vidíte vy?

Využili byste kolo pro cestu po městě, kdybyste věděli, že budete moci své kolo bezpečně zaparkovat v takovéto parkovací věži např. u hlavního nádraží nebo v Sadech Pětatřicátníků? Své názory napište do diskuse k tomuto článku, naše redakce na ně ráda upozorní kompetentní představitele města.

 

Diskuse (2)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie