Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Plzeňák na kole ve Västerås

article

Ve Västerås se jezdí i když napadne sníh a dokonce v botách na podpatku!

Ještě v létě s námi podnikal objevitelské cyklovýpravy po Plzeňsku a v Českém lese. V polovině srpna ale odjel na studijní pobyt do švédského Västerås, kde strávil čtyři měsíce, z toho tři na kole. Jaké jsou jeho dojmy jsem pilně vyzvídala už při ICQ komunikaci, když byl na severu. Teď je Vojta Liška, student západočeské univerzity, zpátky v Plzni a já se ho zeptala na jeho cyklistické zážitky ze Švédska.

 



Autor: cykloRADKA (text a foto), Tomáš CACH a Vojta LIŠKA (foto) Aktualizace: 07.01.2009
Vstoupit do diskuse (4)

testplzenskonakole.cz: Jako cyklista jsi určitě Västerås srovnával s Plzní. Jaké je to město?
Vojta: Västeras leží asi sto kilometrů západně od Stockholmu. Má asi 110 tisíc obyvatel, takže je o něco menší než Plzeň. Má také své historické centrum, universitu, ale na rozdíl od Plzně leží v rovině. Je to město téměř bez kopců.

 

plzenskonakole.cz: Než jsi odjížděl, říkal jsi, že si tam pořídíš kolo a budeš jezdit na kole. Jak to dopadlo?

Vojta: Koupil jsem si ojeté kolo. Na ježdění po městě mi stačilo, ale asi jsem měl investovat do trochu lepšího - po třech měsících mi umřelo, tedy upadla mu přehazovačka a já ten poslední měsíc už neměl na čem jezdit.

 

plzenskonakole.cz: Jak ses vlastně pohyboval po Västerås? Je tam nějaká veřejná doprava?

Vojta: Ano jsou tam autobusy, ale ve srovnání s Plzní o dost dražší. Lístek stojí 20SEK (=cca 50Kč). I když si koupíte měsíční předplatné nebo balíček jízdenek najednou, což je levnější, pořád to vychází dost draho. To je důvod, proč ve Västerås jezdí tolik lidí na kole.

 

plzenskonakole.cz: Kdybys to měl srovnat s Plzní - v čem se tam cykloprovoz liší?

Vojta: Oproti Plzni je to nesrovnatelný rozdíl. Na kole jezdí každý a všude. Cyklostezky jsou skoro všude, většinou se nemusí ani přes silnici, stezky je podjíždějí tunely. Přitom jsem tam vlastně nezažil zácpy aut. Většina lidí jezdí na městských kolech. Pamatuji si jen na jednoho sportovního cyklistu na silničce. Na kolech jezdí ale naprosto všichni - od prcků až po důchodce. Ty nejmenší vozí rodiče v nákladních kolech, přívěsech či v dětských sedačkách. Uvezou i čtyři malý děti! Potkal jsem i pošťáka.

 

plzenskonakole.cz: Jak je to s ohleduplností řidičů k cyklistům a cyklistů k chodcům?

Vojta: Já se vlastně s auty moc nepotkával. Všude byly krásný stezky, auta jsem řešit nemusel. Švédové se k cyklistům chovají jinak, zastavují jim i na cyklopřejezdu, takže ani nevím, zda mají ve Švédsku cyklisté na přejezdu přes komunikaci přednost. Asi ano. Jednou jsem si vyjel na vyhlídku za město - tam jsem musel kousek po silnici. Než mne auto předjelo, vždy napřed zpomalilo.

 

plzenskonakole.cz: Tento týden nám v Plzni napadl sníha tak i zimních cyklistů ubylo. Já včera po té nadílce potkala jen jednoho. Je to ve Västerås stejné?

testVojta: Kdepak! Když napadl sníh, tak sice cyklistů ubylo, ale stále jich jezdilo dost. Byli dobře oblečeni buď v kabátcích a čepicích nebo ve sportovních bundách a kalhotách s reflexními pásky na rukách a nohách často spínající nohavice. Já jsem tam zažil maximálně pět stupňuů pod nulou a tak 10-20 centimetrů sněhu, ale Švédové jezdili i v tom. Oni nesolí, jen sypou. V centru prý mají vyhřívané stezky, ale ani nevím, zda museli vyhřívat stezky, protože i když napadl sníh, jezdilo tolik cyklistů, že ho vždy rozjezdili.

 

 

plzenskonakole.cz: U nás se i na cyklostezce člověk setkává s různými nerovnostmi - hrboly,dírami, obrubníky atp. Jak je to ve Švédsku?

Vojta: Všechny stezky, po kterých jsem jezdil, byly opravené, nezažil jsem něco neopraveného. Nájezdy přes obrubník byly plynulé, takže jsem je ani necítil.

 

plzenskonakole.cz: Při takové spoustě kol Čecha nejspíš napadne: A kradou se tam taky kola? Jak je to tam vlastně s parkováním?

Vojta: Stojany jsou všude, dokonce i u malých paneláků je měli. Neviděl jsem, že by musel někdo kolo přivazovat k lampě. Na nádraží bylo velké koloviště asi na tisíc kol. Několikrát jsem ovšem viděl i pozůstatky po ukradených kolech - přeštípané řetězy.

 

plzenskonakole.cz: Viděl jsi ve Västerås také elektrokola?

Vojta: Ne, žádné jsem neviděl.

 

Děkuji Ti za rozhovor a za fotografie. Děkuji též za fotografie Tomáši Cachovi, který Västerås na kole projel o pár týdnů dřív, než Vojta.

 

Odkazy

Stojany a lidé na kole - fotogalerie Vojty Lišky z Västerås

Cyklodoprava ve Švédsku ve městech Stockholm, Västeras, Malmö i jinde - fotogalerie Tomáše Cacha

Västerås - město cyklistů - článek Jitky a Václava Vrtalových na portále NaKole.cz

 

 

Diskuse (4)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie