Na úvodní stránku
mail
{active_cat_description}

Jak si přeložit politické cyklosliby před 8 lety a nyní

article

Plzeň má teď jen pár metrů cyklopruhu v hlavním dopravním prostoru. Kandidující politici by chtěli další.

Před posledními komunálními volbami předložila naše redakce několik otázek týkající se plánů v oblasti cyklistické dopravy kandidujícím stranám. Někteří se ani neobtěžovali odpovědět. Tentokrát otázky položili cyklisté ze spolku Plzeň na kole. Ani tentokrát některé strany a hnutí nereagovaly. Ty, které odpověděli, se v mnohém shodují. Jak si ale jejich odpovědi „přeložit", resp. co z toho jsou jen plané sliby, jejichž splnění je v nejbližším volebním období nereálné?

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 05.10.2018

testJiž v našem článku Podpoří politici cyklistiku v Plzni? ze 12.10.2010, tedy před komunálními volbami v roce 2010 se představitelé kandidujících politických stran vyjadřovali v mnohém shodně: Chtěli by vytvořit sít bezpečných a spojitých cyklotras, vytvořit systém sdílených kol a zlepšit podmínky pro parkování kol. Někteří zmínili absenci metodických dokumentů navazujících na generel cyklistické dopravy. V letošních odpovědích, které zveřejnila na svém webu v článku Volby 2018 - názory stran na cyklodopravu v Plzni Plzeň na kole, najdete tato témata znovu, objevují se tu ale i nová: podpora sdílených kol (v mezidobí jejich provoz rozjela neziskovka a město provoz později finančně podpořilo), cyklopruhy v hlavním dopravním prostoru komunikací nebo potřeba mít městského cyklokoordinátora.

 

Možná, zvláště ti, kteří vstupují do politiky nově, mají sice krásné plány, ale mnohdy ani netuší, co je pro jejich realizaci vše potřeba a na čem se realizace může zaseknout. Vezměme si třeba ty nenavazující cyklostezky, které chtějí kandidující politici tak často pospojovat. Co je k tomu potřeba? Laik by si řekl, namalovat vodorovné značení na chodníku a doplnit pár dopravních značek. Ale stačí to? Namalovat čáru oddělující na chodníku cyklisty od pěších nestačí. Stezka pro pěší totiž musí být od té pro cyklisty oddělena tzv. hmatovým pásem, který hůlkou rozpozná i slepec. Chodník ale nemůžete takto rozdělit, pokud nemá dostatečnou šířku. Pokud byste zde chtěli vybudovat samostatnou stezku, musíte pozemek vlastnit. To znamená, že pokud je někde chodník, ze kterého byste chtěli udělat cyklostezku, a město není vlastníkem pozemku pod chodníkem, musíte napřed ten pozemek koupit. A vlastníci si mnohdy kladou podmínky, které (pokud by je město přijalo) mohou být precedentem pro další takové výkupy. Takových míst, kde jednání o koupi ztroskotala, máme v Plzni hned několik, jako příklad mohu uvést chodník s průchodem ze Slovanské aleje do Šeříkové ulice. Další otázkou je, zda je možné prosadit investici do vybudování samostatného úseku cyklostezky, když je zřejmé, že v dané ulici se za 2-5 let bude např. vyměňovat rozvod plynu a stezku bude možné vybudovat s mnohem nižšími náklady v rámci jedné stavby. Ostatně, stejně byste museli ten povrch rozkopat a znovu položit. Takovýchto „drobných důvodů" na kterých se spojitost cyklostezek může zadrhnout je mnohem víc a většina z těch, kteří o problému s nespojitostí stezek mluví, si je ani neuvědomují. Jediný, kdo se o něm a nutnosti výkupu pozemků zmiňuje, je náměstek Náhlík z KDU-ČSL, který má právě s výkupy pozemků pro stezky a lávky bohaté zkušenosti. A tyto výkupy proběhly často před více než čtyřmi lety před dokončením nějaké cyklostezky. Volební období je na to totiž příliš krátké.

 

Podobné je to třeba s povolením vjezdu cyklistů do jednosměrek. I tato relativně jednoduchá dopravní úprava vyžaduje schválení dotčených orgánů. Zatímco ve Francii mohou cyklisté vjíždět do jednosměrek z obou směrů, u nás je takových jednosměrek jen pár. Tam, kde není ulice dost široká, nebo by měl cyklista projíždět kolem řady parkujících vozidel, s tímto řešením nesouhlasí dopravní policie.

 

Za sebe mohu říci, že poté, co jsem si přečetla letošní odpovědi zástupců kandidujících stran, dokázala jsem odhadnout, kdo z nich na kole jezdí a kdo situaci ze sedla kola v Plzni opravdu době zná. Poznáte to i vy?

 

Přečtěte si také

Podpoří politici cyklistiku v Plzni? - názory kandidujících stran na cyklisty před komunálními volbami na podzim 2010 na našem webu

Volby 2018 - názory stran na cyklodopravu v Plzni - názory kandidujících stran v Plzni na stránkách Plzeň na kole

 

 

Fotogalerie