Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Alkohol na kole - co lze a co ne?

article

Noční jízda s alkoholem v krvi může skončit nemile nejen pro viníka za řídítky

Jiný kraj jiný mrav. Na Moravě se jezdí mezi vinohrady a vinnými sklípky, v Plzeňském kraji spíš mezi pivovary a hospodami s dobrým pivem. Pro mnohé cyklisty je představa výletu bez zastávky „na jedno" nepředstavitelná. Jaká je u nás tolerance alkoholu za řídítky, a co hrozí tomu, kdo s alkoholem v těle způsobí úraz sobě či někomu jinému. Víte to i vy?

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 30.09.2015

testTi, kteří usedají za volant auta či na motorku si podle statistik mnohem pozorněji hlídají, zda už jejich tělo není pod vlivem alkoholu. Důvod je zřejmý - případná ztráta řidičského průkazu by byla natolik bolestná, že neriskují a raději využijí taxi nebo službu modrého anděla. Můžete ale přijít i o řidičák na kole? Z hlediska Zákona o silničním provozu je na tom cyklista úplně stejně jako jakýkoliv jiný řidič, jen si tento fakt většinou neuvědomuje a tak si nějaké to pivko nebo dvojku vína dá. Málokdo ale ví, že už po jednom malém pivu hrozí cyklistovi dvojnásobné riziko, že z kola spadne. Alkohol totiž snižuje rychlost reakcí a, jak známo, člověk pod vlivem alkoholu má problémy se stabilitou. Prostě na dvou kolech je to v opilosti mnohem náročnější a také nebezpečnější. Hlavně v terénu mimo komunikace. Jízda na kole po kamenech či přes kořeny lesní cestou vyžaduje mnohem více soustředění než pokud jedete po rovné asfaltové silnici. To by si měli uvědomit hlavně bikeři. 

 

„Pokud v loňském roce zavinil nehodu cyklista, bylo to téměř ve třetině případů s asistencí alkoholu v krvi. To je nejvíce ze všech skupin účastníků silničního provozu," říká Martin Farář, vedoucí oddělení BESIP. V poslední době se objevují snahy povolit cyklistům 0,5 promile alkoholu a prolomit tím hranici nulové tolerance. „Zákon dnes jasně říká, že jakýkoliv řidič, tedy i cyklista, za jízdu pod vlivem alkoholu zaplatí pokutu až 25 000 korun. Jede-li ve stavu vylučujícím způsobilost, což je běžně brána hranice 1 promile, pak je pokuta od 25 000 do 50 000 korun," říká Martin Farář a dodává: Jediný rozdíl mezi cyklistou a řidičem motorového vozidla je v tom, že cyklista nedostane zákaz řízení. Jsme zásadně proti prolomení nulové tolerance alkoholu, a to i u cyklistů. Chápeme, že například v okolí cyklostezek, typicky na jižní Moravě, si cyklisté dají rádi nějakou tu skleničku. Nemáme nic proti tomu, aby si ji dali například k obědu, ale pak než opět sednou na kolo, by měli počkat, až alkohol vyprchá. A jestliže jim víno zachutnalo, ať si jej koupí a vypijí v klidu doma po cyklovýletu. Nejsou na cyklostezkách sami, potkávají se s ostatními střízlivými, často jde o rodiny s dětmi a ohrožují nejen sebe, ale i je. Česká společnost není připravena na prolomení nulové tolerance. Nemáme dostatečnou sebekázeň, a povolení jedné skleničky by vedlo k tomu, že řada lidí mávne rukou a vypije podstatně více s tím, že je to vlastně povoleno," říká Martin Farář z BESIPu. Kdo zná českou povahu, musí jen souhlasit. Potěšitelné je, že už z našich právních předpisů také zmizela nesmyslná klausule, podle které ten, kdo zůsobil nehodu a škodu jen sám sobě, měl ještě zaplatit nesmyslnou pokutu 25 000 korun! Jeden takový případ cyklisty před pár lety zvířil mediální vody a zřejmě právě díky tomu se zákon změnil. Po 22. srpnu 2007 už takovou nesmyslnou pokutu nedostanete.

 

Jeden příběh za všechny

testK jednomu nepříjemnému zážitku s opilým cyklistou jsem se dostala náhodou i já, a to když před dvěma lety projížděl Plzeňským krajem Ebicykl. Do Horšovského Týna, kde jsme ve škole přespávali, jsme dojeli dost pozdě večer, z prohlídky zámku byla noční výprava a začátek pravidelného brífinku se přehoupl už za půlnoc. Když jsme se ve skupinkách vraceli v noci ze zámku do nedaleké základní školy, narazil do jedné ebicyklistky opilý cyklista. Se 2,65 promilemi alkoholu v krvi (jak se později zjistilo) si spletl chodníkovou stezku s chodníkem a sprostě do kolegyně zezadu najel. Pro nešťastnou Danielu tak toho roku týdenní putování s Ebicyklem skončilo právě v Horšovském Týně. Sanitka ji odvezla do nemocnice, kde strávila několik dnů. Zlomené prstní kůstky ji trápí dodnes a na opilého cyklistu, co ji srazil, si vzpomene vždy, když bere do ruky hrníček, jehož řádné uchopení jí dělá od té doby problémy. Smutné na tom je, že opilec dostal jen 5000 korun pokuty a naše ebicyklistka přišla nejen o celý zbytek vyhlášené jízdy po hvězdárnách, ale také o peníze, které musela zaplatit za pobyt v nemocnici a odvoz domů do místa bydliště. Navíc jí po pádu na chodník zůstaly trvalé následky. A to ten cyklista v tom podnapilém stavu zřejmě vůbec netušil, že srazil cyklistku. Nemusela to být ona, mohl to být někdo jiný, třeba vy... Je dobré si na takové věci vzpomenout dřív, než sedáte za řídítka!

Statistika v číslech: Cyklisté a alkohol

Co o alkoholu za řidítky nevíte

Podle zjištění jedné z amerických univerzit se při hladině alkoholu v krvi 0,8 promile zvyšuje u cyklisty riziko zavinění nehody až 20x. Po vypití, už zmíněného, jednoho piva, což je zhruba 0,2 promile v krvi, roste riziko nehody se zraněním šestinásobně.

V roce 2014 evidovala Policie ČR 4 637 nehod zaviněných pod vlivem alkoholu. Z těchto nehod jich cyklisté zavinili 17%. Alarmující je, že celých 84% těchto nehod spáchali cyklisté, kteří měli v krvi hladinu alkoholu od jednoho promile výš. V roce 2014 způsobili cyklisté celkem 2 591 dopravních nehod, kdy 786 z nich bylo pod vlivem alkoholu. V roce 2014 také zemřelo na našich silnicích vlivem dopravních nehod celkem 57 cyklistů; 29 smrtelných dopravních nehod cyklistů si zavinili sami cyklisté. Letošní statistiky tento negativní trend a to, že si cyklisté ne vždy zcela uvědomují vlastní bezpečnost, jen potvrzují. „V období letních prázdnin jsme zaznamenali hned několik tragických dopravních nehod, které, jak se později ukázalo, způsobil cyklista sám svou nezodpovědnou jízdou pod vlivem alkoholu. Policie ČR si je této problematiky vědoma a dopravní policisté se problematice dohledu nad bezpečností silničního provozu ve vztahu k cyklistům věnují během běžného výkonu služby, a to i ve spolupráci s policisty pořádkové policie," dodává ředitel služby dopravní Policie Tomáš Lerch.

 

Přečtěte si také

ZDE! aneb moje dva dny s Ebicyklem na Plzeňsku - o loňském Ebicyklu s názvem Česká půlkopa

Ebicykl 2007 projížděl Plzní -  úplně první článek na portále plzenskonakole.cz psal o Ebicyklu, který se před sedmi lety také zastavoval v plzeňské Hvězdárně a planetáriu 

 

Odkazy

ibesip.cz - stránky BESIPu

www.ebicykl.cz -  stránky Ebicyklu

 

Fotogalerie