Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Hurá most! A nová lávka přes Hracholusky pro pěší i cyklisty se přimkla k železničnímu mostu

article

Teprve z mýtiny pod mostem, kde rostou náprstníky, je možné prohlédnout si hloubku oblouků

Tak jsme se přece jen dočkali! Tím myslím nás všechny, kteří lokálku z Pňovan do Bezdružic máme rádi a alespoň občas ji používáme. Jde ale především o cestující z Bezdružicka a Konstantinolázeňska, kteří vlakem jezdí pravidelně, o spoustu chatařů, kteří mají při trati chaty a výletníky, kterých je přes víkendy a o prázdninách hodně. Na dokončení mostu se těšili i turisté a cykloturisté, kterým most s lávkou spojil pňovanský a malovický břeh, tedy cyklotrasy 37 a 2214A.

Autor: Jiří HOLOMEL & cykloRADKA (text), Jiří HOLOMEL (foto) Aktualizace: 02.07.2019
Vstoupit do diskuse (1)

testNa dokončení mostu se těšili i turisté a cykloturisté, kterým most s lávkou spojil pňovanský a malovický břeh, tedy cyklotrasy 37 a 2214A. Když v roce 2016 psal Jirka Bízek na těchto stránkách článek o připravované výměně mostu přes Hracholusky, bral jsem to jako zajímavou informaci o vzdálené budoucnosti. Když jsem pak na vlastní oči 27. dubna 2019 viděl tři lokomotivy řady T679.1 „Sergej" jak v rámci zátěžové zkoušky pomalu pojíždí po mostě, musel jsem obdivovat projektanty i montéry, kteří tuhle unikátní akci vymysleli a realizovali. Vlastní rekonstrukce probíhala technicky velmi zajímavým a unikátním způsobem. Nové mostní pole bylo svařeno na rovné ploše před mostem v poloze pootočené o 180 stupňů, umístěno na koleje a odtaženo nad původní mostní pole. Po spojení obou polí bylo provedeno otočení o 180 stupňů, nové pole bylo usazeno na opěry a staré opět po kolejích odtaženo mimo most. Takto byla postupně vyměněna všechna tři mostní pole. Několikrát jsem se na postup prací zajel podívat a setkal jsem se přitom se spoustou zvídavých zájemců, někdy z až překvapivé dálky.


testLávka pro pěší a cyklisty přimknutá k mostu není zavěšena v úrovni kolejí, ale kopíruje tvar spodní části mostních polí, takže na pohled vytváří jakousi houpačku. Podlaha lávky je v nejnižším místě cca 7 metrů pod úrovní kolejí, není tedy z projíždějícího vlaku vidět. Nájezd na lávku (cyklostezka) se proti okolnímu terénu z obou břehů mírně svažuje a je opatřen dopravní značkou „Cyklisto sesedni z kola." Tato značka je zde naprosto oprávněná, protože díky tvaru lávky by se protijedoucí cyklisté neviděli a při vyšší rychlosti by hrozilo nebezpečí kolize. Šířka lávky je jen 2 metry, rozhodně tedy doporučuji tuto značku respektovat. Podlaha lávky je tvořena svařovanými, žárově pozinkovanými rošty. Pochozí strana roštů má poměrně ostré hrany, takže nekloužou a určitě nebudou klouzat ani za mokra. Přes rošty je vidět dolů na vodní hladinu, ale nevadilo mi to, přestože jsem známý svojí nechutí k výškám. Zábradlí na obou stranách je svařeno z robustních ocelových profilů a výplň tvoří síť z nerezové oceli. Celkem lávka působí bezpečně a důvěryhodně, k čemuž přispívá i vedlejší mohutná hmota vlastního mostu, na kterém je zavěšena.

 

Slavnostní otevření lávky se odehrálo za pekelného žáru ve středu 26. června 2019. Plzeňský kraj považoval tento projekt od začátku za velmi důležitý, což potvrzuje účast hejtmana Josefa Bernarda a náměstka pro dopravu Pavla Čížka.test Zúčastnili se i zástupci SŽDC, projektanta a firem, které dílo realizovaly. Všichni přítomní, kteří neměli podpatky, se po lávce se zájmem prošli na druhý břeh.


„Cyklostezky se u nás dostaly na stejnou úroveň jako silniční doprava či veřejná doprava. Máme tři dimenze: turistickou, dojíždění do práce a sportovní," uvedl při slavnostním otevření hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard a dodal: „Je to významné pro Plzeňský kraj, ale hlavně pro místní je to významný počin - propojení pro pěší a pro cyklisty." Náměstek Čížek poděkoval exstarostovi Bezdružic Janu Soulkovi, který byl velkým tahounem projektu a podotknul: „Není obvyklé, že by SFDI dávalo přímo krajům na cyklistiku, většinou žádají obce, ale u nás se to podařilo a já doufám, že jsme jim dali dobrý příklad, že jejich peníze byly vynaloženy dobře, neboť SFDI přispělo deseti miliony."

 

testPrávě bývalý starosta Bezdružic Jan Soulek se již v letech 2005-2006, kdy se proslechlo, že most není v dobrém stavu, zajímal o jeho budoucnost. Mostu hrozilo, že bude vyhodnocen jako nezpůsobilý pro dopravu, což mohlo ukončit železniční spojení Bezdružic s Plzní. Při jednáních se SŽDC o budoucnosti mostu, došlo také na řešení problému s chodci, kteří po lávce často chodili v rozporu s drážními předpisy. Před 3 lety, v dubnu 2016, kdy se začala projektovat rekonstrukce mostu, kontaktoval starostu Soulka projektant Libor Marek s tím, že pokud by měla rekonstrukce zahrnout i lávku, bylo by dobré na ni získat peníze, protože SŽDC může financovat jen železniční most, ne lávku. Výsledkem těchto jednání byl příslib, že s financováním pomůže Plzeňský kraj. Současný náměstek hejtmana Ivo Grüner a bývalý náměstek hejtmana Jiří Struček byli na jaře roku 2016 u několika jednání, kde se řešilo, zda financování lávky převezme Plzeňský kraj. Pokud by Plzeňský kraj tehdy krátce před krajskými volbami nedal příslib financování lávky, potom by lávka dnes nebyla. To platí ale i o soukromém vlastníkovi lesa na pňovanské straně a společnosti Lesy ČR, s. p. Bez pozitivního přístupu vlastníků lesa na obou březích přehrady by totiž lávku nebylo možné napojit na okolní cyklotrasy. „Pro mne je největší odměna, že ten most je, vlaky po něm jezdí a je tam i lávka," uvedl bývalý starosta Bezdružic Jan Soulek, který byl zřejmě iniciátorem vzniku lávky a během svého působení ve funkci starosty se také snažil její vznik v rámci rekonstrukce železničního mostu přes Hracholusky prosadit.

Technické údaje mostu

Poloha na trati :
v km 1,429 trati Pňovany - Bezdružice
Celková délka: 
210 m 
Původní výška nad hladinou řeky: 47 m
Standardní výška nad hladinou přehrady: 37 m
Zahájení rekonstrukce: 23. července 2018
Ukončení (zátěžová zkouška): 27. dubna 2019
Termín dokončení stavby mostu: 6. června 1901
Projektant mostu i lávky: TOP CON SERVIS s.r.o.
Zhotovitel: Sdružení SMP CZ a.s. a MCE Slaný
Konečná cena mostu: 116 943 988Kč
Konečná cena lávky:

12 681 145,36 Kč, vč. DPH,

z toho Plzeňský kraj 2 647 145 Kč

z toho SFDI 10 034 000 Kč (ISPROFOND: 5328510020)

Projektant cyklostezky (nájezdů):  VODOPLAN s.r.o.
Zhotovitel cyklostezky (nájezdů vč. opěrných zdí):  Vodohospodářské stavby s.r.o., Divize 3
Konečná cena cyklostezky : 3.477.022.45 Kč, vč. DPH (hrazeno Plzeňským krajem)

 

Co se historie a technických záležitostí mostu týče, vše je vyčerpávajícím způsobem shrnuto Mírou Klasem na stránkách Bezdružické lokálky.

Odkazy


www.bezdruzickalokalka.cz

 

Přečtěte si také

Nová lávka pro pěší i pro cyklisty přes přehradu Hracholusky -

 

 

Diskuse (1)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie