Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

MTB trasy budou mít v ČR své značení

article

Takto vypadá nové MTB značení navrhnuté ČEMBOU na stromě v terénu

Jezdíte na kole raději po klikatých pěšinkách než po asfaltovaných stezkách? Máte rádi náročnější terény? Dáváte přednost cestám v přírodě oproti silnicím? Pokud jste aspoň na jednu otázku odpověděli kladně, bude Vás jistě zajímat, jak vypadá nové značení MTB tras v České republice, který připravila Česká mountainbiková asociace (ČeMBA). Jejího předsedy jsme se zeptali nejen na to, jak značení vypadá, ale také, jak návrh vznikal a kdo bude značení používat...

Autor: cykloRADKA (text&foto), Aleš GÁBA (foto) Aktualizace: 26.08.2012
Vstoupit do diskuse (3)

testVáclav Volráb je již druhým rokem předsedou České mountainbikové asociace (ČeMBA). Ve své funkci vystřídal zakladatele Čemby Tomáše Kvasničku. Vašek je  klidný kluk, který se s novým týmem ve vedení Čemby snaží nastartovat podobné aktivity pro bikery, jaké zná on i jeho kolegové zatím jen ze zahraničí. O jedné z nich - novém MTB značení a o dalších plánech Čemby, které s tím souvisí, jsem si s Vaškem povídala v autě cestou z prohlídky hornobřízského singlíku:

 

 

plzenskonakole.cz: Jak vznikalo nové značení pro MTB trasy? Co bylo vlastně impulsem k tomu, že jste se tím začali zabývat?


testVáclav VOLRÁB: Pro mě bylo impulsem to, že jsem zjistil, že v drtivé většině jezdíme po stávajícím turistickém značení Klubu českých turistů (KČT). Myslím, že pro bikera existují i jiné a lepší alternativy. Většinou ale nemáme šanci se o nich dovědět, když nejsme místní nebo nám to místní nedoporučí. Takže vlastně nikdy nezjistíme, že na tom místě existuje nějaká jiná alternativa kudy jet. Šlo o to proznačit hezké traily pro bikery po republice tak, aby když přijedou do cizího prostředí, mohli si prostě vzít mapu a věděli, že ten trail bude opravdu stát za to.


plzenskonakole.cz: V rámci metodiky značení KČT už terénní trasy značku měly, byl to takový lichoběžník ve čtverečku. Bohužel tím byla v ČR vyznačena zřejmě jen jedna jediná trasa.


Václav VOLRÁB: Já myslím, že je jich pět.


plzenskonakole.cz: Takže několik tras, ale příliš se to neujalo... Můžeš říct proč a čím se vlastně nové značení liší od toho, co původně používal pro terénní trasy KČT?


testVáclav VOLRÁB: Já myslím, že se to značení neujalo proto, že na KČT jako garanta cykloznačení, spadla i problematika MTB ale oni sami nejsou bikeři. Jenom to zdědili, protože se řeklo, někdo to musí mít na starosti. A když má KČT na starosti všechno ostatní značení, tak mu dáme i MTB. Vymysleli tedy značku, ale to bylo ale vše, co se kolem toho stalo. Značku sice zveřejnili, ale už sami dál neznačili, nepropagovali atd. Tak myslím, že drtivá většina bikerů neví, že tady už dřív nějaká značka pro MTB trasy existovala.


plzenskonakole.cz:  To máš pravdu, neví to ani bikeři ani cykloturisté. Opravdu málokdo tuhle značku zná. Neví o ní vlastně ani samotní členové KČT a dokonce ani jejich značkaři. Já jsem se jich na to ptala. Vy když jste ten systém vymýšleli, tak jste se asi rozhlíželi někde v zahraničí? Co bylo pro vás největší inspirací, respektive odkud jste si co vzali?


Václav VOLRÁB: Já jsem se snažil inspirovat ve Francii. S dalšími lidmi, kteří na tom spolupracovali, jsme dali dohromady modely, které fungují třeba v Americe, ve Francii, ve Švýcarsku... Snažili jsme se nad tím zamyslet a vzít si z každého toho modelu to nejlepší, zároveň jsme snažili jít i cestou českého značení KČT. Turistické značení KČT je u nás vysoce hodnoceno. Má tu tradici, lidé jsou na něj zvyklí a rozumí mu, takže tu byl i tlak od lidí, kteří to vymýšleli nebo na tom spolupracovali, aby naše značení tento systém respektovalo. Proběhla k tomu také diskuse na našem čembáckém fóru. Poté jsme měli ještě velkou e-mailovou komunikaci, při které jsme si vyměnili asi 100-150 e-mailů. Když už to začalo zabíhat do detailů, tak jsme to utli a já jsem se snažil všechny ty podněty vstřebat. Ve finále jsme se sešli jen ve čtyřech a podívali jsme se na to novýma očima se všemi těmi zkušenostmi a podněty. Z toho pak vykrystalizoval výsledný návrh.

 

plzenskonakole.cz: Z nové MTB značky lze vyčíst typ trasy i její náročnost. Jak a proč tyto odlišnosti?

 

testVáclav VOLRÁB: Nechceme, aby značka vypovídala jen o obtížnosti, myslíme si, že tady v Čechách to není reálné, tady prostě nemáme čtyřicetikilometrový úsek, který by byl tak brutálně těžký, aby si celý zasloužil označení černou barvou. Vycházíme ze zkušeností s normálním turistickým značením, ale zároveň si myslíme, že pro nás jako pro bikery je i užitečné ze značky vyčíst i obtížnost, a vědět tak, co nás vlastně čeká. Samozřejmě zkušený biker nebude vůbec řešit jestli je tam jeden trojúhelníček, dva nebo tři, prostě pojede. Pofrčí nezávisle na tom, ale když vyrazí rodinka s dětmi nebo méně zkušení bikeři, tak tuto informaci ocení. Třeba když ví, že je třeba na jedné trase rozdvojka, tedy variantní vedení trasy. My pracujeme s tím modelem, kdy varianta vpravo může být daleko těžší varianta trasy než ta vlevo. Myslím si, že pro ně je dobré vědět, že je na trase taková rozdvojka. Trasa doprava může být daleko těžší MTB trasa než ta doleva, přitom obě vedou do stejného cíle, je to jen lokální rozdělení trasy. Takže tatínek může jet těžší variantu trasy, zbytek rodiny pak tu lehčí. Nejde nám jen o to naroubovat sem nějaké značení z ciziny. Jezdíme po lese a máme již nějaké zkušenosti, a tak víme, co by nám vyhovovalo. Podle toho jsme se snažili naš MTB značení vymyslet.

 

plzenskonakole.cz:  Jak vypadá MTB značení v těch státech, kde jste se inspirovali? Je jeho součástí i obtížnost? My na ni totiž nejsme zvyklí ani u pěších značek.

 

Václav VOLRÁB: U pěších značek člověk nemusí řešit obtížnost. My neřešíme fyzickou náročnost, ale technickou obtížnost tras. Předpokládáme nějakou univerzální výkonnost. Ze začátku to vypadalo jednoduše, ale pak se nás začali lidé ptát: ‚Jak chcete řešit třeba tohle?’ Ten náš koncept značení teď řeší spoustu situací, které v terénu nastávají. Ale protože je to koncept značení a my jsme vlastně na začátku, tak se může stát, že se vyskytnou situace, které nás ještě nenapadly. Věříme ale, že naše značení bude tyto situace v budoucnu zahrnovat. Když máme například třicetikilometrovou trasu, tak ji nechceme značit jednou obtížností, ale chceme ji rozdělit na úseky. Počítáme i se slovním popisem, kdy řekneme, že např. 20% trasy je v těžké obtížnosti. Ale pozor, je to značení pro horská kola, takže my začínáme tam, kde běžný cykloturista se svojí šotolinovou cestou končí. Tak aby si pak někdo neřekl že například naše MTB trasa s jednou šipkou je šotolinová cesta... U nás je to šotolinová cesta, ale s kořeny nebo kameny. Není to obyčejná hladká cesta.

 

plzenskonakole.cz:  Děkuji ti za rozhovor.

 

Nové MTB značení v ČR

Cílem MTB značení je:

  • Spojit úseky stávajících i nově vznikajících cest a stezek v souvislé trasy atraktivní pro terénní cyklistiku
  • Rozdělit tyto trasy podle obtížnosti a ulehčit tak uživatelům výběr pro ně adekvátní trasy.
  • Označit dosud neznačené cesty a stezky vhodné pro terénní cyklistiku a tím rozšířit možnosti jejího provozování, v případě potřeby vytvořit alternativy frekventovaným trasám užívaným např. pěšími turisty.

Cílem MTB značení není:

  • Zdvojovat pěší a cyklistické značení KČT. K souběhu s těmito trasami by mělo docházet jen v opodstatněných případech.

testDělení tras podle barev:

červená - značí se jí dálkové a páteřní trasy

modrá - značí se jí delší trasy regionálního charakteru

zelená - značí se jí trasy místního charakteru

žlutá - značí se jí trasy místního charakteru a spojky mezi ostatními MTB trasami

 

 

testZnačení obtížnosti trasy:

 

testlehká

- MTB značka s 1 šipkou
- pozvolné stoupání a klesání

- technicky nenáročný povrch

- širší stezky


teststřední

- MTB značka se 2 šipkami
- prudká stoupání a klesání

- členitý povrch

- úzké stezky

 

testtěžká

- MTB značka se 3 šipkami
- velmi prudká stoupání a klesání

- technicky náročný povrch

- úzké stezky v exponovaných polohách

 

Minislovníček

 

MTB trasa (nebo terénní stezka) - trasa pro horská kola vedená v terénu zpravidla mimo již značené turistické trasy KČT, mnohdy s náročnějším povrchem či větším převýšením.

 

Singltrek® - úzké přírodní stezky projektované a budované dle speciální metodiky pana Tomáše Kvasničky. (Tuto značku si nechal zaregistrovat jako ochrannou známku Tomáš Kvasnička, ex-předseda ČeMBA. Vzhledem k této skutečnosti je třeba se používání výrazu vyhnout.)

 

Singltrail -  úzká, zpravidla jednostopá, přírodní stezka pro cyklisty. Zkrátka to nejlepší co biker v přírodě rád použije.

 

Odkazy

 

Singlík u Horní Břízy - lahudka nejen pro bikery -  článek o tom, jak vznikal ručně dělaný sigltrail u Horní Bříjy, jen pár kilometrů severně od Plzně

 

Představujeme singlík u Horní Břízy, na cyklotrase z Třemošné - video projížďka po novém singltrailu mezi Horní Břízou a Třemošnou s komentářem o jeho vzniku

 

www.cemba.eu -  stránky České mountainbikové asociace (ČeMBA)

 

Přílohy

KONCEPT ZNAČENÍ MTB TRAS V ČR (plakát) (1018.42 kB)

Diskuse (3)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie