Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

S kolem do vlaku s povinnou rezervací Místo+kolo

article

Platební karta a IN-karta nebo občanka - to je spolu s počítačem nebo chytrým telefonem poukázka na e-jízdenku

Situace při cestování s kolem rychlíky z Plzně se s poslední změnou jízdního řádu změnila. Povinná rezervace Místo+kolo zkomplikovala cestování kolařům a přidělala práci s kontrolou nastupujících cyklistů vlakovému personálu. Změnily se i tarify za přepravu kol. Mnozí se v systému přestávají orientovat a 35 korun za povinnou rezervaci u pokladny je od cestování vlakem odrazuje. Pokusím se vám poradit, jak se zbytečným výdajům vyhnout a nutnou rezervaci pro cestu s kolem pořídit za 0 korun.

Autor: cykloRADKA (text&foto), Radka NOVÁ (foto) Aktualizace: 01.07.2014
Vstoupit do diskuse (8)

Není to dlouho, co jsem zaslechla pěkný dialog průvodčí a cyklisty cestujícího takovýmto rychlíkem. Ještě na nástupišti, když dobíhal vlak, se ho průvodčí ptala: „Máte povinnou rezervaci?"

„Co to je?" odvětil ve spěchu a doběhl i s kolem k dalšímu vagónu, který byl označen piktogramem kola. Skočila do vagonu a běžela k němu. Vlak se právě rozjížděl. Když přiběhla, hned to na ni vybalil: „Vy byste mne snad nechala tady na nástupišti s tím kolem, ne?"
„To si pište! Ukažte mi jízdenku!"

Stoje na plošině u kola cyklista pokračoval: „Já žádnou jízdenku nemám, já jsem přiběhnul na poslední chvíli. Budete mi to muset napsat." To už lidé kolem dialog sledovali. A cyklista pokračoval: „Vy s tou povinnou rezervací akorát nasíráte lidi!" To už měl úsměv na krajíčku, ale průvodčí stále nechápala, že si dělá legraci. Tak pomalu zvolnil: „To víte, že mám všechno v pořádku, to bych do toho vlaku nelezl, ale vy jen buzerujete lidi, jen je s tou povinnou rezervací na kola nasíráte," a podal průvodčí IN-kartu se slovy: „Jízdenku nemám, vybil se mi telefon, tak vám musí stačit ta IN-karta." Průvodčí mlčky načetla jízdenku z IN-karty a odešla.

 

Pokud cestujete s kolem vlakem, možná už jste zjistili, že do většiny rychlíků z Plzně potřebujete povinnou rezervaci pro kolo, většinou typu Místo +kolo. Vlakový personál vás bez ní do vlaku s kolem nepustí. V Plzni, kde projíždějící rychlíky stojí déle, vás některý průvodčí pošle pro místenku do pokladny, pokud ví, že má ve vlaku volná místa pro kola. Sám vám ji totiž prodat nemůže. Pokud by se vám podařilo nastoupit bez rezervace, hrozí vám pokuta 100 Kč a výstup na nejbližší zastávce. Rezervace Místo+kolo stojí u pokladny 35 Kč. V pohodlí vašeho domova ji na svém počítači či mobilním telefonu přes e-shop Českých drah můžete pořídit spolu s jízdenkou zdarma. Co k tomu potřebujete? Je to těžké? Proberme si celý proces i s jeho úskalími krok za krokem tak, abyste vše zvládli sami a netrvalo vám to napoprvé (než se to naučíte) tak dlouhou jako mně, když jsem se před pár měsíci tuto místenku s jízdenkou učila kupovat já.

 

Co je rezervace Místo+kolo a kde se s ní setkáte

testJe to spojená rezervace, která zahrnuje jak místo na sedadle pro cestujícího, tak místo pro kolo na háku. Obojí, tedy jak sedadlo, tak hák na kolo, mají stejné číslo. Nelze koupit samostatně jen rezervaci pro kolo. Povinnou rezervaci Místo+kolo potřebujete do všech rychlíků z Plzně do Prahy a do Chebu a do některých rychlíků z Plzně na Domažlice a na Železnou Rudu. V těchto vlacích jsou většinou řazeny rekonstruované vagóny Bbdgmee, které umožnují přepravu kol buď v rozšířené uličce na konci vagonu (lepší varianta - pohodlnější nastupování s kolem) nebo uprostřed vagonu v prostoru pro přepravu vozíčkářů. Do této části se ale špatně nastupuje (málo místa na vytáčení s kolem u dveří) a jen někteří průvodčí jsou ochotni otevřít široké dveře přímo do prostoru pro kola, které slouží pro nakládání vozíčkářů. Nečekejte ale, že vám s kolem do těchto dvěří pomohou. Na rozdíl od starších vagónů jsou háky v těchto modernizovaných očíslované, takže kolo byste si měli pověsit na hák se stejným číslem, jako je číslo vašeho sedadla. Vzhledem k jejich výšce to mnohdy bývá problém. Na nejnižší hák zavěsíte s bídou kratší dámské kolo, kolo pořádně rostlého cyklisty se tam prostě nevejde. S tím ani se širokými bikerskými řídítky, které na svých kolech mají často cyklisté jezdící do Brd, na Šumavu a na Křivoklátsko, zřejmě projektant vagónu nepočítal. Někteří tak kolo opřou o okno, jiní přizamknou k tyči na vozíčkářskou plošinu, nebo zkouší kolo prohodit s někým, kdo ho má menší, a pověsil jej na vyšší hák. Kupé pro cyklisty s rezervací vždy přiléhá k prostoru pro kola, ale z žádného místa na kolo není přímo vidět, jako tomu je v některých vlacích například v Německu. Pro delší cestu a klid duše si ale můžete kolo k háku zamknout zámkem jako ke stojanu. Pokud jedete s rezervací Místo+kolo, za kolo si totiž ve vlaku ručíte sami. Při naložení kola do služebního oddílu, kdy jde o úschovu během přepravy si musí cyklista připlatit 10 Kč/kolo v každém vlaku. Tabulku nových tarifů pro přepravu kol od prosince 2013 najdete v našem článku Změny v novém jízdním řádu vlaků se dotknou i cyklistů.

 

Jak udělat rezervaci Místo+kolo přes e-shop Českých drah test

Co potřebujete pro koupi rezervace Místo+kolo

  1. PC nebo chytrý telefon s připojením na internet
  2. Platební kartu umožňující placení přes internet
  3. Průkaz totožnosti - občanský průkaz nebo pas nebo jen IN-kartu

Projděme si celý proces krok za krokem na příkladu jízdenky s povinnou rezervací Místo+kolo z Plzně do Hořovic:

  1. Na internetových stránkách www.cd.cz zajeďte do e-shopu a jste-li držitelem IN-karty, zaregistrujte se, pokud už jste zaregistrování, jen se přihlaste a pomocí vyhledávače spojení vyhledejte vhodný spoj.
  2. Pokud nepojedete sám/a, zadejte počet osob. Dopředu si zjistěte, zda jsou i vaši spolucestující držiteli IN-karty a jakého typu (IN 25% s Rail plus nebo IN 50% s Rail plus případně režijní karty vedené v nabídce pod názvem Železniční průkaž ČD bez Rail plus). Pokud zadáte např. 4 osoby s IN 25% Rail plus, pak všichni cestující vč. vás musí být držiteli této karty. Cena skupinové jízdenky bez slevových IN-karet je zpravidla stejná jako ta pro skupinu s IN-kartami 25% při počtu 3 osob. Raději si to ale prověřte. IN-karty jsou totiž rozhodující pro cenu jízdenky.
  3. Možné vlaky vyhovující vašemu zadání vám systém nabídne v kroku 1 - Vyhledání spojení (lišta s tímto aktuálním krokem z celkem čtyř kroků, kterými musíte v e-shopu projít, se vám zbarví modře, ostatní neaktuální lišty zůstávají šedé). Vhodné spojení vyberte kliknutím na tlačítko Koupit.
  4. Tím se dostanete do kroku 2 - doplňkové služby, kde musíte zakliknout v první modré liště rezervaci místa ve vlaku. Systém vám ji nabízí u všech vlaků, kde je povinná. Je-li vlaků více, zaškrtnete ji u všech vlaků, kde si ji chcete koupit. V liště se vám objeví 0 Kč.test
  5. Poté ve třetí modré liště zaklikněte přepravu kol a zadejte jejich počet, pokud nejedete sám a opět vyberte vlaky, u kterých rezervaci požadujete. V liště se vám objeví cena za přepravu kola. Ta se nyní počítá podle kilometrových pásem, které jsou od 25 Kč do 75 Kč. Počítají se přitom kilometry na celé trase z počáteční do konečné stanice včetně přestupů, v našem ukázkovém případě z Plzně do Hořovic (vlaková vzdálenost 51 km) tak činí 35 Kč/kolo.test
  6. Tímto krokem byste s nutnou objednávkou mohli skončit, ale vyplatí se ještě kliknout do poslední páté modré lišty a objednat si SMS informační servis který vás v určenou dobu upozorní na zpoždění vlaku či na to, že na trati vašeho vlaku jsou jistá omezení (výluky, objížďky atp.) O výlukách na trati je dobré se ale informovat ještě před tím, než se do internetové rezervace pustíte. Ne vždy totiž náhradní přeprava umožňuje přepravu kol.test
  7. V kroku 3 - Jízdní doklad vám systém nabídne rekapitulaci spojení i s cenou za veškeré služby (rezervace zůstává za 0 Kč) a požaduje po vás údaje z průkazu, který budete předkládat průvodčímu, přičemž pro zadání lze použít jakýkoliv průkaz vydaný příslušným správním úřadem nebo dopravcem (přesné náležitosti najdete v Pravidlech pro nákup v eShopu bod 3.9.1.). Jízdenka je totiž nepřenosná a je vždy vázaná na nějaký průkaz, který v tomto případě může nahradit i IN-karta, a to i v případě, že kupujete společnou jízdenku pro několik osob. Systém po vás také žádá číslo mobilního telefonu, na který vám zašle šestimístný kód jízdenky s rezervací. Tím se prokážete, pokud si jízdenku nechcete po koupi vytisknout.
  8. testV posledním kroku 4 - košík a platba již jen vyberete způsob platby. Systém umožňuje platit kartou i službou PaySec. Pokud platíte po internetu poprvé, ujistěte se, že vaše platební karta platbu přes internet umožňuje a že limit pro platbu je dostatečný (zjistíte buď na internetu u účtu, u kterého je karta vedena, nebo přímo v bance). Po zaškrtnutí souhlasu s podmínkami při platbě kartou pak jen vyplníte její číslo, platnost a kód a máte hotovo.
  9. Po ukončení kroku 4 zaplacením se vám otevře okno s jízdenkou-místenkou, kterou si můžete vytisknout. Jízdenka vám také přijde ve formě souboru PDF i s Podmínkami mejlem. Nad QR kódem (pozor jízdenka se v místě QR kódu nesmí přehýbat!) najdete šestimístný kód jízdenky, který je spolu s dokladem v tuto chvíli vaší jízdenkou. Stejný kód vám přijde i do mobilu, pokud jste zadali jeho číslo. Pro případ, že by vám došla baterie v mobilu, si poznamenejte na kousek papíru šestimístný kód jízdenky.

testPodobně můžete koupit jízdenku i s místenkou také přes chytrý telefon. Jízdenka vám ale nepřijde SMSkou, ale jen jako soubor. Na rozdíl od koupě přes počítač, můžete tuto koupi realizovat až do odjezdu vlaku. Pro první rezervaci doporučuji více času, mně trvala skoro hodinu. Teď, když pospíchám, to ale zvládnu za 3 minuty. U pokladny můžete koupit  rezervaci až do času odjezdu vlaku z nástupní stanice, na přes internet by to mělo jít také, z vlastní zkušenosti ale musím říci, že 15 minut před odjezdem vlaku mi vyhledávač v e-shopu vlak z nabízených spojů vyřadí.Možná, že i vy odhalíte něco, co v našem článku chybí. Pokud by tomu tak bylo, vložte svoji zkušenost do diskuse pod tímto článkem.

 

Pokud chcete rezervovat více míst pro větší skupinu a kapacita vlaku to neumožňuje, musíte se obrátit na příslušné Krajské centrum osobní přepravy (KCOD) přes pokladnu ve stanici, případně prostřednictvím kontaktního centra ČD. KCOD posoudí kapacita spojů, případně zařadí posilový vůz.

Jak se prokázat průvodčímu

Opět máte několik možností:
  1. testJste-li držiteli IN-karty, pak by vám mělo stačit ukázat IN-kartu. Průvodčí si jejím přiložením k mašince, načte obsah vaší jízdenky. Už několikrát se mi ale stalo, že to nestačilo - na kartě prý chyběla rezervace na kolo. Takže musíte přidat ještě šestimístný kód  jízdenky - třeba z papírku v peněžence.
  2. Vytištěnou jízdenkou s QR kódem a šestimístným kódem spolu s průkazem totožnosti, který jste při koupi přes e-shop použili (OP, pas).
  3. QR kódem jízdenky v chytrém telefonu - s jeho načtením mají průvodčí v našich třesoucích se vlacích často problém. Položte telefon na pevnou podložku (sedadlo, taška, na kolena) a nechte jej přečíst a předložte průkaz totožnosti.
  4. Nadiktujte průvodčímu šestimístný kód jízdenky ze SMS, která vám po její koupi přišla a předložte průkaz totožnosti.
  5. Ve vlacích se specifickým způsobem odbavení (=bez průvodčího, pouze s označovacími strojky) cestující e-jízdenku neoznačuje ani nemusí chodit ukazovat strojvedoucímu, ale v případě kontroly (strojvedoucím, vlakovým revizorem nebo jiným pověřeným kontrolním zaměstnancem) ji musí předložit. Tento systém ale ve vlacích s povinnou rezervací kol v našem kraji není.

Výluky

testKaždý rok se na železnici něco opravuje a dráhy tak na některých tratích musí omezit či zcela zrušit některé vlaky a nahradit je autobusy. Ne všechny spoje pak umožňují i přepravu kola. Věnujte tedy pozornost výlukám na trati. Při rezervaci jízdenky vás na ně upozorní oranžový výstražný trojúhelník s pracantem přímo v liště vyhledaného vlaku. V současné době jsou aktuální omezení na trati číslo 170 mezi Prahou a Plzní, kde se pracuje na novém železničním koridoru. Týkají se ale jen osobních vlaků ve všední dny, rychlíky jezdí podle pravidelného jízdního řádu a střídají se o jednu funkční kolej v tomto úseku. Výluka v tomto úseku bude probíhat od pondělí 7. července do pátku 13. prosince 2014, výlukový jízdní řád najdete v příloze tohoto článku.

 

Z důvodu technické závady na trati je také výluka na trati 183z Nýrska přes Hojsovu stráž a Špičák až do Železné Rudy-Alžbětína. Zde jsou nahrazeny autobusem všechny vlaky, tedy i rychlíky, vč. těch s povinnou rezervací Místo +kolo, které jezdí z Prahy přes Plzeň až na Šumavu. Přeprava jízdních kol bude zajištěna pouze v náhradní dopravě za vlaky Sp 1960, R 775, Os 7504, R 778, Os 7544, R 777, R 776, Os 7501, Os 7548 a R 779. Výjimkou jsou vlaky v systému Waldbahn, které v úseku Plattling - Špičák pojedou bez omezení. Předpokládá se, že tato výluka potrvá do 31. srpna 2014

 

Před cestou s kolem se vždy raději informujte o tom, zda a v jakém rozsahu je na vaší trati výluka a zda vámi vybraný spoj umožňuje  při výluce přepravu kol. Mnohé vám poradí také náš článek S kolem do vlaku - vyhněte se úskalím.

 

Přečtěte si také

Změny v novém jízdním řádu vlaků se dotknou i cyklistů - co se změnilo s novým jizdním řádem Českých drah platným od 15. prosince 2013. V článku najdete i tabulku aktuálních cen a za přepravu a rezervaci kola ve vlaku pro cyklistckou sezónu 2014.

S kolem do vlaku - vyhněte se úskalím - souhrnná informace pro ty, kteří chtějí cestovat vlakem i s kolem a zvládnout to vše bez šrámů na kole i na duši

Přeprava kol ve vlaku - informace na stránkách Českých drah

 

Odkazy

www.cd.cz - stránky Českých drah, kde najdete i vyhledávač spojení s kolem (rozšířené hledání) 

https://www.cd.cz/eshop/- e-shop Českých drah

 

Přílohy

Výlukový jízdní řád Rokycany-Plzeň od 7. července do 13. prosince 2014 (154.41 kB)

Diskuse (8)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie