Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

S kolem do vlaku - vyhněte se úskalím

article

Naložené kolo zpravidla stačí opřít

Pokud se naučíte výlety na kole kombinovat s vlakem, značně se vám rozšíří okruh území, do kterého se během jednodenního výletu dostanete. Zkušení cyklisté použijí jednu trať ráno, na druhou pak nasednou při zpáteční cestě. Právě tento systém se ale s novým jízdním řádem vlaků na Plzeňsku poněkud zkomplikoval. Některé spoje totiž vyžadují povinnou rezervaci na kola předem. Jaká úskalí skrývá cestování s kolem a jak se jim vyhnout, to vám poradíme v našem článku.

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 21.05.2010
Vstoupit do diskuse (20)

Vyhledání vlakového spojení s kolem

Ten, kdo jezdí s kolem, by měl vědět, že České dráhy spustily v prosinci 2009 spolu s novým jízdním řádem také nový vyhledávač spojení na www.cd.cz. Na rozdíl od univerzálního IDOSu, který můžete použít i nyní, umožňuje vyhledávač Českých drah v rámci rozšířeného hledání vyhledat spoj i s kolem. Ale pozor - pečlivě studujte ikonky kol a kufrů, které jsou v záhlaví vlaků uvedeny. Co znamenají?

 

testúschova během přepravy

kolo nakládáte do služebního vozu („pošťáku”)

 

 

 

testúschova během přepravy

možnost rezervace místa pro jízdní kolo

 

 

 

testúschova během přepravy

povinná rezervace místa pro kolo v období od 1.IV. do 31.X.,

mimo toto období možnost rezervace místa pro jízdní kolo



testúschova během přepravy není možná

kolo není možné přepravovat 

 

 

 

testrozšířená přeprava spoluzavazadel, především jízdních kol

kolo nakládáte do vagonu s vyhrazeným místem pro kola

(většinou rozšířená ulička)

 

 

testrozšířená přeprava spoluzavazadel, především jízdních kol

možnost rezervace místa pro jízdní kolo

 

 


testrozšířená přeprava spoluzavazadel, především jízdních kol

povinná rezervace místa pro jízdní kolo nebo místa pro cestujícího s jízdním kolem

(např. v Pendolinu)

 

test přeprava jízdních kol jako spoluzavazadel je vyloučena


 

S rezervací nebo bez?

To, co cyklistům komplikuje cestování s kolem na Plzeňsku, jsou vlaky, které vyžadují rezervaci místa pro kolo předem. Zatímco dřív bylo nutné rezervovat místo na kolo jen v některých rychlících mezi Prahou a Chebem, teď musíte mít rezervaci na kolo také ve všech rychlících z Plzně na České Budějovice (i zpět). Na moji otázku, proč byla zavedena povinná rezervace pro kola na této trati, odpověděl krajský ředitel pro osobní dopravu Vladimír Kostelný takto: „Některé úseky trati, zejména v jižních Čechách, byly cyklisty přetížené, proto jsme přistoupili k povinné rezervaci místa pro kola.” Jaké důsledky má toto opatření v praxi? Pro cyklisty to znamená, že když se vrací z výletu a chtějí třeba ze Strakonic do Plzně vlakem, zaplatí kromě přepravného na kolo, které činí 25 nebo 30 Kč ještě 100 Kč za místenku pro kolo, resp. za přirážku za odbavení kola bez místenky. Zvýhodněnou rezervaci pro kolo jen za 15 Kč totiž koupíte nejpozději dvě hodiny před odjezdem vlaku z jeho výchozí stanice. No a když nevíte v kolik hodin na nádraží dojedete, máte prostě smůlu. Štěstí byste měli, pokud byste si svůj vlak s povinnou rezervací pro kolo vyhlídli a na nějakém nádraží po cestě místenku zakoupili. Tedy pokud tam zrovna bude otevřená pokladna. Musíte to ale stihnout nejpozději 2 hodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice (nikoli z té, kde budete nastupovat vy). Jen tak máte zaručeno, že vás vlak vezme i s kolem. Pokud to nestihnete, může na vás v nástupní zastávce čekat nemilé překvapení v podobě plného poštovního vozu - v tom případě vás průvodčí do vlaku nenaloží ani s poněkud dražší místenkou za kolo, tedy za 100 Kč. Seznam vlaků s povinnou rezervací místa pro kolo v období od 1.IV. do 31.X. v našem regionu i kousek dálnajdete v příloze tohoto článku.

 

Dle Přepravních podmínek lze také: „Přepravit jízdní kolo jako spoluzavazadlo je možné také v osobních vlacích, spěšných vlacích a rychlících neoznačených v jízdním řádu symbolem jízdního kola (neplatí pro vlaky s přepravou spoluzavazadel nebo se službou úschova během přepravy), a to na prvním nebo posledním představku soupravy v prostoru nástupních dveří. Zde mohou být umístěna vždy nejvýše dvě jízdní kola (není-li to z technologických důvodů nebo z důvodu bezpečnosti vyloučeno). I v tomto případě činí cena za přepravu v jednom vlaku 25 Kč a cena celodenního dokladu je 50 Kč.”

 

Zkušenost první na cestě Lipno - Plzeň

testUvedu příklad jen asi dva týdny starý, kdy jsem se v neděli vracela s kolem z Lipna. Ještě v sobotu nebylo jasné, jak to s počasím dopadne a zda nebude pršet. Pokud by pršelo, chtěla jsem dojet z Lipna jen do Českých Budějovic a odtud pokračovat s kolem vlakem na Plzeň. Pokud bych si nechtěla kupovat drahou místenku pro kolo s přirážkou za 100 Kč, znamenalo by to dojet na kole do Českých Budějovic, tam si koupit levnou místenku pro kolo na nejbližší rychlík do Plzně (tedy být na nádraží minimálně 2 hodiny předem nebo i více - výchozí stanice rychlíku totiž může být třeba až v Brně). Kdybych chtěla jet osobákem, kde rezervaci předem nepotřebuji, dovezl by mne vlak jen do Strakonic. Mezi Strakonicemi a Horažďovicemi předměstím jezdí jen rychlíky, takže bych asi musela těch 20 kilometrů jet na kole, abych mohla z Horažďovic předměstí zase vlakem s kolem do Plzně. V mém případě bylo snadnější sednout na kolo a 130 kilometrů z Lipna přes Kubovu Huť (nejvýše položená žst. stanice v ČR) do Horažďovic dojet na kole. Měla jsem štěstí - sice bez oběda ale stihla jsem dojet na nádraží cca 20 minut před odjezdem vlaku a tak jsem si mohla v nádražním bufetu dopřát něco za odměnu. Osobák z Horažďovic jsem stihla, další totiž jel až za 4 hodiny...

 

A závěr? Trati na České Budějovice se s kolem budu vyhýbat, protože tyhle komplikace mi za to nestojí, tedy České dráhy přijdou o zákazníka, v mém případě rovnou o několik, protože cyklovýlety organizuji. Pokud přijdete bez předrezervace (za 15Kč) nebo pozdě (tedy až před odjezdem vlaku), připlatíte si za odbavení bez místenky - 100 Kč. Že tento systém mnohé cyklisty odradí od využívání služeb Českých drah, je snad jasné. Z ekonomického hlediska by přece bylo logičtější zvýšit přepravní kapacitu kol na trati. Z vlastní zkušenosti vím, že na této trati se vždy, zvlášť v létě, přepravovalo hodně kol a opravdu pochybuji, že všichni tito cyklisté si budou kupovat místa pro kola s přirážkou za sto korun, nebo si stihnou včas udělat levnější předrezervaci. Ta totiž znamená dojet si na nádraží, když jsou ještě otevřené pokladny... Mnoho cyklistů se totiž rozhoduje až ráno podle počasí, zda vůbec na výlet vyrazí. Nejspíš si místo toho naplánují výlet někam jinam... A kam? Jako nejvhodnější se z Plzně jeví trať na Klatovy a Žel. Rudu. Loni jsem tam v jednu zářiovou sobotu napočítala celkem 40 kol, která z Plzně a Klatov jela na Šumavu. Kolik jich tam bude letos? Přistoupí vůbec ještě cyklisté v Klatovech? Paradoxně se tak může stát, že i na této trati bude zavedena povinná rezervace na kola, pokud se letos ukáže, že je přeplněná. Můžete si ale samozřejmě výlet dopředu pěkně naplánovat a místenku na kolo za 15 Kč koupit včas. To jde ale jen někdy.

 

Zkušenost druhá na trati Plzeň - Cheb

testTady se letos buduje nový železniční koridor a v druhé polovině trati mezi Planou a Chebem jsou výluky. Jak tedy budete cestovat? Vyzkoušela jsem to o víkendu. Z Plzně do Mariánských Lázní jsem si den předem koupila rezervaci na kolo na  vlak v 8.08 z Plzně (za 15 Kč) a ve vlaku pak doplatila ještě 30 Kč za úschovu během přepravy. Dál jsem pokračovala do Chebu již na kole, takže úsek mezi Mariánskými Lázněni a Chebem, kde jsou nyní výluky a jezdí autobusy, jsem neabsolvovala. Místenku na cestu zpět z Chebu do Plzně jsem si chtěla koupit, až budu vědět, kdy budu v pondělí z Chebu odjíždět. Nezáviselo to totiž jen na mně. Chtěla jsem si ji koupit na nádraží v Chebu v neděli večer, ale ouha, když jsem se po deváté večer dostavila k podkladnám, všechny byly zavřené. Já bydlela asi 5km od Chebu a věděla jsem, že ráno si na nádraží pro místenku už nestihnu zajet. Tak jsem si za kolo připlatila. Jízdenka z Chebu pro mne (103 Kč) tak byla nakonec levnější než pro mé kolo (130 Kč).

 

Přestože o mne i mé kolo vlakový personál ve výlukovém autobuse i při přestupu vzorně pečoval, rozhodně budu zvažovat, zda tuhle trať s kolem využiju, pokud nebude možné se do cíle dostat jinak, třeba tam dojet na kole...

 

Váš názor na věc do diskuse

Počet vozů vlaku není stejně jako kapacita služebních vozů pro přepravu kol neomezená. A tam, kde to skřípalo, tedy v místech, kde se někdy cyklisté už do vlaku nevešli, zavedly dráhy povinnou rezervaci. Ano, můžete si výlet dopředu pěkně naplánovat a místenku na kolo za 15 Kč koupit včas. To jde ale jen někdy. Pro určitý typ výletů to není řešení a cyklista bude zvažovat, co s tím, zda se trati vyhnout nebo jet s příplatkem. Jaký je váš názor? Přispějte do diskuse k tomuto článku (na konci textu).

 

Výluky

Výluky cyklisté cestující vlakem nemají vůbec rádi. Nikdy totiž neví, jak bude kolo při výluce přepravováno. Většinou bývají kola volně ložená ve skříňovém nákladním voze, někdy je přepravce vybaví dekou, jak o tomu bylo při nedávné výluce mezi Blovicemi a Nepomukem, když jsem s kolegyní cestovala na Lipno. Při některých výlukách je pro přepravu zavazadel využíván i speciální cyklobus, který má v zadní části háky na kola. Tím bylo přepravováno moje kolo při mé cestě z Chebu do Mariánských Lázní. To je varianta nejvhodnější, bohužel ne tak častá. Hůř dopadnou kola volně ložená na korbě skříňové dodávky. Při posledním převozu vše dopadlo dobře, s kolegyní jsme nakládání i vykládání kol pozorně sledovaly a zabránily řidiči položit kolo na deku přehazovačkou dolů. Naše předchozí zkušenost při výluce z Plzně do Mladotic byla mnohem horší. Osm kol bez dek jelo po křivolakých silničkách na korbě avie a dvě z nich skončila s poškrábaným  rámem. Vzhledem k tomu, že odřená místa byla vidět jen při zvednutí kola na zadní, naše pozdější reklamace nebyla uznána. Proto si při vyložení kol z nákladního dopravního prostředku vždy kolo pečlivě zkontrolujte.

 

Rady při výluce

  • Než se vydáte na trať prověřte, zda v příslušný den nebude výluka
  • Výlukový jízdní řád se často trochu liší. POZOR  - odjezd bývá o něco dřív!
  • Kolo před naložením odstrojte
  • Sledujte pozorně jeho nakládání (můžete si pořídit i fotodokumentaci)
  • Před vyložením kola sledujte, jak cestu přežilo
  • Hned po vyložení kolo důkladně kolo zkontrolujte zda není poškozeno (i zespoda), na pozdější reklamace již nebude brán zřetel !!!

 

Ceny

Za místenku pro kolo, kterou musíte koupit do vlaků s povinnou rezervací pro kola, zaplatíte 100 Kč, pokud ji kupujete v době později než 2 hodiny před odjezdem vlaku z jeho výchozí stanice. S účinností od 5. května 2010 vstupuje v platnost akviziční sleva na samostatný poplatek za vyhrazení (rezervaci) místa pro jízdní kolo v úschově během přepravy. Až do konce platnosti jízdního řádu 2009/2010 (11. prosince 2010) činí tento poplatek 15 Kč bez ohledu na prokázání nároku na slevu Rail plus. Když si tedy místenku pro kolo koupíte včas (=nejpozději 2hod před odjezdem vlaku z výchozí stanice) budete platit místo 100 Kč  jen 15 Kč.

 

Kolik tedy zaplatíte za kolo při jednotlivých druzích přepravy?


 

 CENY za přepravu kola

            na trati

 spolu-

zavazadlo

úschova

během

přepravy

nutná

rezervace 

2h před*

 s rezervací

min 2h

předem

místenka

těsně před

odjezdem*

Poznámka
Plzeň - Horažďovice 
 25 Kč  30 Kč
 na rychlíky
 +15 Kč  +100 Kč

v os. vlacích

omezený počet kol

Plzeň - Strakonice i

Strakonice - Plzeň

 NELZE  30 Kč
 ANO  +15 Kč
 +100 Kč  
Plzeň - Rokycany  25 Kč
 30 Kč
 NE      

Plzeň - Praha  i

Praha - Plzeň

 25 Kč  30 Kč

některé

rychlíky

 +15 Kč  +100 Kč  rychlíkem
Plzeň - Mar. Lázně  25 Kč
 30 Kč
 ANO  +15 Kč  +100 Kč
 
Plzeň - Cheb  25 Kč
 30 Kč
 ANO  +15 Kč  +100 Kč
 
Plzeň - Žel. Ruda
 25 Kč
 30 Kč
 NE      
Plzeň - Sušice  50 Kč
 60 Kč
 NE      nutný přestup
Plzeň - Domažlice  25 Kč
 30 Kč  NE      

 

*)    ... pokud kupujete místenku na kolo později než 2 hodiny před odjezdem vlaku z výchozí stanice, musíte zaplatit částku 100 Kč a musíte počítat s tím, že můžete být odmítnuti, pokud bude vůz pro přepravu kol plný


 

POZOR!!! Pokud pojedete vlakem, kde se kolo přepravuje jako spoluzavazadlo, počítejte s tím, že počet přepravovaných kol je omezen a uličky už mohou být plné.

 

Pokud jedete s kolem jako spoluzavazedlem (zpravidla v rozšířené uličce na konci vagónu) platíte 25 Kč, při přestupování si pořiďte raději kombinovaný doklad za 50 Kč. Můžete ho použít i při více přestupech.

 

Pokud využijete službu úschova  během přepravy (v poštovním voze) platíte 30 Kč, při přestupování si pořiďte raději kombinovaný doklad za 60 Kč. Můžete ho použít i při více přestupech.

 

Přepravné za kolo, popř. rezervaci (za 100 Kč) platíte průvodčímu při kontrole jízdenek nebo při nakládání kola do vlaku.

 

Pár rad před cestou vlakem s kolem 

Sama jsem se několikrát setkala s tím, že průvodčí nevěděli přesně, jak to s rezervací či placením za kolo je. Tak jak vlakem cestujeme, sbírám zkušenosti, a tak jsem pro vás připravila pár dobrých rad před cestou:

  • testPro vyhledávání vlakového spojení s kolem použijte rozšířené vyhledávání na www.cd.cz
  • Před cestou prověřte, zda není na trati výluka, případně odkud kam a jak je zajištěna přeprava kol
  • Kolo před nakládáním odstrojte (lahve, kompjútr, brašny, světla atp.)
  • Vždy včas nahlaste, kde budete s kolem vystupovat, aby si mohl průvodčí kola správně pro vykládání poskládat
  • Před nakládáním kola do vlaku nebo do vozidla náhradní přepravy sledujte, jak je s kolem zacházeno a jak je upevněno (např. zda není pokládáno na přehazovačku atp.)
  • Pokud přestupujete na další vlak, zjistěte si u průvodčího, zda přestup časově zvládnete i s kolem, pokud bude mít vlak zpoždění (průvodčí může upozornit průvodčího v druhém vlaku, že přestupuje cyklista)
  • Při vykládání kola si zkontrolujte, zda je vše v pořádku, případné reklamace uplatňujte ihned po vyložení kola u průvodčího

 

Odkazy, články

www.cd.cz - stránky českých drah, kde najdete i vyhledávač spojení s kolem (rozšířené hledání)

 

Přeprava kol ve vlaku - informace na stránkách Českých drah

 

Spojení s kolem si už najdete i na stránkách Českých drah -  článek o novém  vyhledávači spojení na stránkách Českých draha a návod jak s ním pracovat, tedy si najít spoj s kolem

 

Vlakové spojení z Prahy do Bavorska se zlepší - o změnách vpřepravě kol v přímých vlacích kopírujících mezinárodní cyklotrasy z Prahy na západ

 

S kolem vlakem do Norimberku - půjde to? - o tom,jak jsme v září 2008 zkoušeli dojet vlakem z Plzně do Schwandorfu a odtud na kole zpět do Plzně. Najdete zde inspiraci na víkendový výlet za hranice s přespáním v Bělé nad Radbuzou


 

 

Přílohy

Seznam vlaků s povinnou rezervací místa pro kolo v období od 1.IV. do 31.X. (227.50 kB)

Diskuse (20)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie