Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

V Plzni mohou cyklisté využít již druhý carsharing. Karkulku.

article

Vozy Karkulka jsou označeny jednoduchým piktogramem autíčka a nápisem dle grafického manuálu města Plzně

Carsharing Karkulka je v Plzni již druhým systémem sdílených aut, který mohou využít ti, kteří auto potřebují jen sporadicky a jinak používají k přesunům po městě veřejnou dopravu nebo kolo. Právě mezi „skalními" cyklisty je hodně těch, kteří carsharing využívají. Carsharingové systémy provozují většinou společnosti provozující veřejnou dopravu. Přinášejí totiž výhody jak uživatelům, tak městu.

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 01.04.2019

testJe to již více než 15 let, co u nás vzniknul první carsharingový systém Autonapůl, který od července 2014 funguje také v Plzni, jak jsme psali v článku Proč cyklisté ve městě potřebují sdílení aut, tedy carsharing. Právě těm, co se rádi pohybují po městě na kole nebo veřejnou dopravou je totiž hlavně určen.

 

Odborníci totiž říkají, že pokud vlastním autem za rok najedete méně než 10 tis. kilometrů, je pro vás jeho provoz neekonomický. Třeba ale auto máte a jen se někdy o něj nedokážete podělit - prostě byste v tu chvíli potřebovali ještě jedno. Možná ale auto nechcete, ale prostě jen potřebujete něco nebo někoho odvézt a auto by se vám hodilo. Některé ženy nebo senioři se prostě nechtějí o auto starat. Právě pro takové případy se hodí carsharing, tedy sdílení aut více uživateli.

 

Co budete potřebovat, pokud chcete používat vozy Karkulka

Vlastně jen chytrý telefon s příslušnou aplikací a bankovní kartu s povoleným placením na internetu. Pokud jedno z toho nemáte, budete muset Karkulku oželet.

 

Jak začít

testChcete-li se stát uživatelem červených sdílených aut Karkulka, musíte provést registraci na portálu Karkulky, která trvá asi 4 min. K té potřebujete osobní údaje vč. e-mailu a telefonního čísla, foto řidičského průkazu a číslo bankovní karty umožňující platbu přes internet. Registrace musí být schválena dispečinkem (může trvat až několik hodin). Po schválení získá uživatel vlastní účet, díky kterému vidí polohu všech vozů Karkulka v mapě. Může si kliknout na nejbližší volné auto (v mapě označené červeným logem Karkulky, čísla označují počet aut blízko sebe, po zvětšení lze zjistit jejich přesnou polohu) a to si rezervuje. Poté stačí auto pomocí aplikace odemknout a ze šuplíku u spolujezdce vytáhnout klíče. Po skončení jízdy řidič uloží klíče do šuplíku u spolujezdce a napojí je na čtečku a pomocí mobilní aplikace zamkne vozidlo. Uživatel vloží do systému bankovní kartu a systém si strhne odpovídající částku. V jednu chvíli si strhne částku za časovou rezervaci a potom za ujeté kilometry. Pak se vygeneruje faktura, kterou si lze jednoduše stáhnout či vytisknout.

Cena a tarify

Cena za použití sdíleného vozu je kombinací časového a kilometrového tarifu. Základní tarif je kombinací hodinového půjčovného + sazby za kilometr. Hodinová sazba např. pro Ford Focus činí 55 Kč/hod, kilometrový tarif je 5,50 Kč/km. Pokud uživatel ví, že bude jezdit hodně, tak si může aktivovat Smart tarif za 150 Kč/měsíc a pak se mu snižuje jak hodinová, tak kilometrová sazba. Držitelé ročního předplatného na MHD v Plzni mají sazby za půjčení nižší. Ceny v tabulce jsou platné při zapůjčení vozu Ford Focus combi.

 Trasa jízdy

Vzdálenost 

[km] 

Čas jízdy

+stání

CENA při
Základním tarifu [Kč]

CENA při
Smart tarifu [Kč]*

 Plzeň-Praha  100km  1h  550+55=605   450+45=495
 Plzeň-Praha-Plzeň  200km  3h
 1100+165=1265  900+135=1035
*) ... Cena Smart tarifu:150 Kč/měsíc. Pro držitele ročního předplatného na MHD:Cena Smart tarifu 75 Kč/měsíc.

Běžný provoz

Stávajících 9 vozů, které PMDP pořídily na operativní leasing a o jejichž údržbu se stará AUTO IN, parkují ve vlastních zónách v různých částech města. Vždy platí, že auto se musí vrátit do své zóny, která je zakreslena v mapě v uživatelské aplikaci. Auta zatím nejsou vybavena nosiči na kola nebo sedačkami pro děti, ale provozovatelé by je rádi v budoucnu uživatelům nabídli. Dispečink pro nenadálé situace funguje 24 hodin denně.

 

Kdo auta Karkulky nejvíce používá

testCarsharing nejvíce využívají mladší lidé mezi 25 a 35 lety věku. Nejčastěji se auta půjčují o víkendech. Ve všedních dnech je špička kolem čtvrté hodiny odpoledne. To odpovídá složení uživatelů: 80% běžní uživatelé a 20% podnikatelé. Letos k nim přibydou také úředníci centrálního Městského obvodu Plzeň 3. Carsharing Karkulka provozují dopravní podniky města Plzně, a.s. „Je to primárně služba pro veřejnost. Aby si lidé nemuseli auta kupovat, ale měli je k dispozici, když je potřebují," říká manažer projektu Karkulka Milan Šot. Podobně jako v jiných městech jako je třeba Paříž, je carsharing spolu s bikesharing součástí systému veřejné dopravy, který má umožnit těm, co auto potřebují jen výjimečně, si ho nekupovat, ale jen půjčit, a jinak používat veřejnou dopravu. Pro ty majitele aut, kteří najedou ročně méně než 10 000 kilometrů je totiž vlastní auto neekonomické. Vozy Karkulka mohou využívat i firmy, které auta potřebují většinou během pracovní doby, což při optimální skladbě uživatelů pomůže využít auta i v zatím „hluchou" dobu mimo uživatelské špičky. „Hledáme způsoby jak to udělat, aby byl projekt ekonomicky co nejlépe vyvážený," doplňuje Milan Šot.


Zatímco v září 2018, kdy Karkulka na území města Plzně s 8 vozy začínala, její uživatelé najeli 2085 kilometrů, v prosinci to bylo už 8822 kilometrů a v únoru 2019 už to bylo 10 020 kilometrů. Dá se očekávat, že počet najetých kilometrů bude stoupat a brzy se flotila vozů rozšíří i o vícemístný vůz (pro 5-8 osob a větší náklad).

 

Výhody ve městě

Zatímco o vlastní auto se musíte po celý rok starat, u karkulkových vozidel tomu tak není. Vy musíte po skončení jízdy jen auto řádně přes aplikaci zamknout a samozřejmě mu doplnit pohonné hmoty, tak, aby byla nádrž plná. Pak už se starají jiní. Vozy carsharingu Karkulka splnily podmínky tzv. bezplatného parkování podle vyhlášky, a tedy na území města Plzně parkují bezplatně. Tím se ve městě uvolní parkovací místa. Odborníci totiž říkají, že jedno sdílené auto nahradí 6-10 privátně používaných. Lze tak doufat, že časem vzniknou i vyhrazená parkovací místa pro sdílená auta v oblasti zón placeného parkování v centru Plzně. Použití sdílených aut oproti těm vlastním má vůči městu ještě další výhodu. Zatímco vlastní auto, které vám stojí v garáži nebo před domem, použijete téměř vždy, když se potřebujete někam dostat, carsharingovým autem pojedete, jen když opravdu musíte. Eliminuje se tak spousta zbytečných cest po městě a při masivním využívání carsharingových aut se sníží dopravní zácpy a zvýší rychlost těch, kteří jedou autem. Ve výsledku na tom vydělá celé město.

 

Odkazytest

Autonapůl - carsahringový systém operující v 10 městech ČR vč. Plzně

Karkulka - carsharing PMDP

 

Přečtěte si také 

Proč cyklisté ve městě potřebují sdílení aut, tedy carsharing - o prvním carsharingu v Plzni, který stále funguje

 

Fotogalerie