Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Proč cyklisté ve městě potřebují sdílení aut, tedy carsharing

article

Ke sdílenému autu můžete dojet třeba na skládacím kole, které se vejde do zavazadlového prostoru

Je to již více než pět let, co jsem v televizi zachytila reportáž o sdílených autech v Holandsku. Přestože v té době jsem vlastní auto neměla a při mém kolo preferujícím způsobu dopravy ho ani nepotřebovala vlastnit, tento systém mne zaujal. Je to trochu jako v pohádce o princezně Koloběžce - mít a nemít auto. Carsharing, jak se anglicky sdílení společných aut říká, ale už funguje několik let i v ČR a teď dokonce v Plzni. Proč je to zajímavé právě pro cyklisty?

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 13.03.2015
Vstoupit do diskuse (0)
Bydlíte ve městě a pohybujete se po něm hlavně na kole? Pokud ano, tak jen málokdy pociťujete nutnost jet autem - na velký nákup, za dědečkem na vesnici nebo na chatu či s něčím velkým, co na kole jen stěží uvezete. Pokud jste takový typ a nemáte v rodině auto, které byste k tomuto účelu mohli použít nebo ho zrovna potřebuje jiný člen vaší rodiny, jste zralí pro sdílení auta.

Jak to v ČR začalo

testCarsharing funguje v Evropě již více než deset let, u nás vznikl první carsharing v roce 2003 pod názvem Autonapůl jako nápad několika rodin. Příklad si vzali v zahraničí, kde podobné projekty mají mnoho nadšených uživatelů. Jeden ze zakládajících členů prodal do sdružení svůj starý vůz a sdílení mohlo začít. Od počátku sdružení vlastnilo sdílené vozy, nikdy nesdíleli auta patřící soukromým vlastníkům. V roce 2010 došlo k fúzi s druhým nezávislým brněnským sdružením Autodružstvo, což přineslo tehdy již pátý vůz do společné flotily a další motivované členy. Následný růst počtu členů i aut na sebe nedal dlouho čekat a forma občanského sdružení přestala vyhovovat. V roce 2011 bylo vytvořeno družstvo Autonapůl. V roce 2012 mělo Autonapůl již cca 70 uživatelů a 9 aut. Družstvo má omezený počet členů, kteří řídí jeho provoz; všichni uživatelé Autonapůl jsou klienty družstva. Rozvoj aktivit byl financován díky půjčkám od uživatelů Autonapůl, jen výjimečně od dalších subjektů. Provoz družstva stojí z velké části na dobrovolnické práci. V roce 2013 družstvo zakládá pobočky v Praze a Liberci. V dubnu 2014 auta přecházejí na novou rakouskou technologii přístupu do aut čipovými kartami. V červenci 2014 pak vzniká pobočka družstva v Plzni, v lednu 2015 v Ostravě. K březnu 2015 čítá flotila aut 21 vozů v 5 českých a moravských městech. Jedno z aut jezdí v Plzni, využívá ho 9 uživatelů.

Kdy využít sdílené auto?

Případů, kdy byste měli začít uvažovat o využití carsharinu je několik. Popišme si aspoň ty základní:
test1) Nemám vlastní auto - sdílený vůz mi jej může nahradit.
2) Jedno auto v rodině nám někdy nestačí - mnoho rodin má již dvě auta, tam, kde mají jen jedno se ale občas stane, že by vůz potřeboval i jiný člen rodiny.
3) Firma by potřebovala občas další auto - pro některé větší zakázky byste ve firmě potřebovali nárazově ještě jedno auto.
4) Vlastní auto využívám málo, je to pro mne neekonomické - toto bývá jeden z hlavních důvodů ke vstupu do carsharingu (méně než 10 000 km/rok). Náklady na auto si můžete spočítat kalkulačkou nákladů vozu na stránce http://auto.na-mytince.cz/ .Možná budete překvapeni ;-)
5) Nechci se starat o vlastní auto - samostatně žijící ženy, ale třeba i senioři se necítí na to, aby se starali o vše, co je spojeno s provozem a údržbou auta.
6) Environmentální důvody - Chráním životní prostředí. Auto nechci, ale občas ho potřebuji.

Čím víc aut, tím lepší služba

Sdílené auto mohou využívat nejen fyzické osoby, ale i podnikatelé či firmy. Obecně platí, že je lepší, když jsou v systému jak jednotlivci, tak firemní uživatelé. Ti totiž jezdí mnohem častěji a hlavně ve všední dny, zatímco privátní uživatelé využívají systém hlavně ve svátky. S počtem aut také narůstá počet typů vozů - od těch nejmenších městských autíček až po minidodávky pro 8+1 osob. Právě takovou přijeli naši projektoví partneři z Lipska a Drážďan do Brna na náš společný projektový mítink a cestu si moc pochvalovali. Autonapůl má zatím ve své nabídce jen několik typů vozů - obecně se nejvíce vytěžují ty menší. Větší počet vozů také umožní lepší rozprostření aut po městě a tudíž jejich lepší dostupnost, tedy kratší vzdálenost k nejbližšímu vhodnému zaparkovanému autu.

Jak probíhá výpůjčka

Systémy výpůjček sdílených aut se od sebe liší, věnujme se tedy tomu, který je k dispozici v Plzni.
Vozy družstva Autonapůl jsou vybaveny systémem Caruso vyvinutým v Rakousku, který umožňuje vyzvednutí auta pomocí čipové karty.

testKrok 1 - rezervace vozu

Než si auto půjčíte, přihlásíte se na internetu do uživatelského systému a zarezervujete si vůz na příslušnou dobu. Tuto akci můžete udělat také v chytrém telefonu. Systém vám také na mapě ukáže, kde auto momentálně stojí.

 

Krok 2 - vyzvednutí vozu
GPS lokátor vám určí pozici vozu na mapě, podle které ho vyhledáte. Přiložíte čipovou kartu ke snímači za předním sklem a auto se vám odemkne. Pak si ze šuplku auta vyzvednete klíč, kterým lze nastartovat, ale jen po odemčení uživatelskou kartou. Pokud ujedete větší množství kilometrů a benzín v nádrži klesne pod polovinu, natankujete a účet vám bude odečten z vaší fakturované částky. Během letošního roku se počítá s přechodem plateb za pohonné hmoty pomocí CCS karet.


Krok 3 - opuštění vozu
Řádně zamčené případně natankované auto zaparkujete na vhodném místě (v Plzni v oblasti vnitřního města). Po jízdě se auto opět zamyká kartou, po této proceduře ukáže svoji polohu dalším uživatelům, stejně jako odešle data o proběhlé cestě.


Krok 4 - vyúčtování
Na konci kvartálu je každému uživateli vyúčtováno použití aut v daném kvartálu a zaslána faktura. Během letošního roku se ale systém fakturace má změnit na měsíční. Družstvo je plátcem DPH, firmy si mohou tyto faktury dát do nákladů.

 

Autonapůl - vize a cíle systému

První český carsharing s ambicí propojit postupně všechna větší města v České Republice. Každý uživatel již teď může libovolně využívat sdílené vozy v Brně, Praze, Plzni, Liberci a Ostravě. Hlavním cílem je nabídnout jednoduchou, výhodnou a ohleduplnou službu mobility. Uživatel, který potřebuje auto jen občas, má díky carsharingu k dispozici různorodý vozový park a může si tak ušetřit mnoho starostí a peněz. Jeden moderní sdílený automobil dokáže díky efektivnímu využití nahradit až 10 soukromých aut. První český carsharing Autonapůl tak pomáhá šetřit životní prostředí snížením emisí a snížením potřeby parkovacích míst.

 

Carsharingové systémy v ČR a v zahraničí

Autonapůl - carsahringový systém operující v 5 městech ČR (Brno, Praha, Liberec, Ostrava, Plzeň)
Ajo.cz
- carsharingový systém operující v Brně
Car4way -
Car2move -

Sharujeme - carsharingový systém využívající ke sdílení privátní auta. Systém nabízí sdílení auta jednoho majitele dalším uživatelům, oproti klasickému carsharingu, kde jsou všechny vozy plně vlastněné provozovatelem. Z podstaty věci ho v našich podmínkách nemohou využívat podnikatelé, resp. nemohou si náklady dát do účetnictví. Operuje i v Plzni.

http://ceskycarsharing.cz - stránky právě vzniklé Asociace českého carsharingu (AČC)

TeilAuto - systém sdílených aut v Sasku (v němčině)
Autolib - „bratříček" bikesharingového systému sdílených kol Vélib v Paříži. Nabízí síť malých městských sdílených elektromobilů.

 

Slovníček odborných výrazů

multimodalita - způsob dopravy, při kterém jeho účastník využívá během týdne pravidelně rozdílné dopravní prostředky. Jejich podíl v uplynulých letech například v Německu neustále stoupá a obnáší dnes již 44% obyvatelstva. Přispívá k tomu také stále větší rozšíření flexibilních nabídek uživatelům, jako je carsharing či systém automatických půjčoven kol (bikesharing).
test


intermodalita - způsob dopravy, při kterém jeho účastník využívá různých dopravních prostředků během jedné cesty. Klasickým příkladem takovéhoto propojení různých druhů dopravy je například jízda na nádraží na kole, pak přestup do vlaku a pak další cestování třeba autobusem. Pokud se používá jízdní kolo v kombinaci s jiným dopravním prostředkem, je často ideálním partnerem veřejná osobní doprava. Autobusová a železniční doprava zvětšuje akční rádius kola, zatímco jízdní kolo posiluje zároveň plošný dosah těchto veřejných dopravních prostředků.


bikesharing (či bike sharing, bike-sharing nebo public bikes) česky též automatizované půjčovny kol - v různých evropských městech již funguje okolo 400  automatizovaných veřejných půjčoven kol, ve kterých si uživatel může kolo vyzvednout a vrátit 24 hodin denně. Rozmístění parkovacích stanic umožňuje efektivní využívání pro cesty po městě. Pro stálé uživatele je používání během určité doby (zpravidla půl hodiny) většinou zdarma, resp. je v ceně ročního paušálního poplatku.

 

carsharing (též car-sharing či car sharing) česky též sdílení auta - představuje moderní systém společného využívání auta na principu společného vlastnictví. Carsharing je rozšířen zejména v Německu a Holandsku, nejvíce ve městech, která aktivně podporují udržitelnou dopravu. Je určen jednotlivcům, domácnostem i firmám, které potřebují jezdit autem jen zřídka a vlastnit auto při tak malém využití je pro ně ekonomicky neefektivní. Carsharing je účinným nástrojem pro podporu cyklistické dopravy, neboť uživatele sdíleného auta vede k jeho využívání jen když ho opravdu potřebují.

 

carpooling (též car-pooling či car pooling) česky též sdílení míst ve voze -  představuje systém vzájemného sdílení místa ve voze v rámci jedné jízdy. V ČR jej mnohdy využívají lidé, kteří společně dojíždějí do stejného místa. Řidič za úhradu či na oplátku vezme s sebou další(ho) spolucestující(ho) a tak se dělí o náklady.

 

Přečtěte si také 

Intermodalita s kolem: rychlé a levné řešení nejen do města - jakou roli hraje kolo v městské dopravě a kombinaci několika jejích typů při jedné cestě

Bude mít Plzeň svůj ´Vélib´? - o plánech vytvořit systém automatických půjčoven kol (bikesharing) v Plzni, článek také popisuje, jak systém funguje, jaké přináší výhody svým uživatelům i městu samotnému 

Bike sharing v Plzni - toť otázka - jak se Plzeň postavila k nabídce bikesharingu, kterou dostala

 

Diskuse (0)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie