Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Začala se stavět nová lávka u ZOO v Plzni

article

Již několik let cyklisté a chodci netrpělivě čekají na přemostění řeky Mže u ZOO. Chybějící propojení jim umožní bezpečný průjezd od Skvrňan do ZOO. První etapa stavby lávky i navazujících úseků cyklostezky již začala. Kdy bude dokončena a proč se zpozdila?

Autor: cykloRADKA(text), Zdeněk JÍLEK (foto), Vláďa KASNER (foto),RAMAP (mapa) Aktualizace: 20.10.2016
Vstoupit do diskuse (3)

testStavba je rozdělena do dvou etap. První představuje vybudování lávky a navazujících úseků cyklostezky od infotabule Naučné stezky Údolím Mže ke komunikaci od Kalikovského mlýna do Radčic. Druhá etapa na ni později naváže propojením na komunikaci k ZOO. Když jsme o lávce psali v článku Nová lávka přes Mži umožní bezpečnější cestu do ZOO poprvé, vypadalo to, že se po ní cyklisté projedou poprvé už letos na podzim. Termín se ale posunul kvůli výběrovému řízení, kdy vítěz soutěže nepodepsal smlouvu na realizaci. Stavbu tak provede zhotovitel, který podal v pořadí druhou nejnižší nabídku. Firma Berger Bohemia, a. s., již stavbu v těchto dnech zahájila.

 

Podle Davida Malána z Odboru investic Magistrátu města Plzně, který akci zajištuje, vycházela dle projektové dokumentace lávka na 4,15 milionu korun, stezka pro cyklisty a pěší na 2,8 milionu korun. Zbývajících zhruba 1,35 milionu korun si vyžádají terénní úpravy okolí, výsadba zeleně a dopravní opatření. Cena stavebních prací tak byla celkem odhadována na 10,04 mil Kč včetně DPH. V současné době je již stavební akce vysoutěžena za částku 8,3 mil. Kč. včetně DPH, což je o více než jedna celá sedm miliónu méně oproti původnímu odhadu zadavatele. „Projekt počítá s využitím ocelové lávky v minulosti umístěné nad železniční tratí u Jižního Předměstí sloužící k převedení horkovodu. Tato nosná konstrukce se uloží na nově vybudované železobetonové pilíře," řekl technický náměstek primátora Pavel Šindelář. Konstrukce bude repasována, nefunkční díly se vymění, zajistí se nové vyztužení a podobně. Oproti původnímu stavu bude díky vybudování nové „spřažené desky" její původní šířka zvětšena z 1,7 metru na 3 metry.

 

Tato lávka, je součástí sítě Sportovně rekreačních tras údolím plzeňských řek, kterým se říká plzeňské greenways. V rámci ČR unikátní projekt vzájemně mosty a lávkami propojených cest pro nemotorovou dopravu při plzeňských řekách vzniknul na plzeňském Útvaru koncepce a rozvoje města Plzně již v roce 2007. Podle náměstka pro oblast dopravy a životního prostředí Petra Náhlíka každé postupné dokončování chybějících úseků podél řek nebo doplnění lávek systému výrazně pomáhá. „Jízdu podél řek vyhledává čím dál více rodin s dětmi, tyto trasy jsou pro ně schůdné, pohodlné. Roste nám také počet Plzeňanů, kteří se do práce dopravují na kole. Konkrétně tato lávka umožní bezpečnou cestu do zoologické a botanické zahrady pro rodiče s dětmi, kteří bydlí ve Skvrňanech," uvedl Petr Náhlík.  

 

Na stezku, která bude končit u silnice(Radčická ulice) v blízkosti odbočky k ZOO, později naváže několik desítek metrů cyklostezky souběžné s komunikací, přechod a přejezd pro chodce a cyklisty a napojení stezkou mezi zahrádkami ke komunikaci do ZOO. Před tím je ale nutné získat všechny potřebné pozemky. „Smlouva s posledním vlastníkem pozemku pro navazující druhou etapu stavby je již schválená, připravena k podpisům a následnému zápisu do katastru nemovitostí," uvedla vedoucí Odboru nabývání majetku Eva Hasmanová. Právě jednání s posledním majitelem pozemku (vizte plán se zákresem pozemků města Plzně v příloze pod článkem) práce na realizaci navazující etapy přibrzdila. Po získání posledního pozemku do vlastnictví města již lze pracovat na další etapě. Doufejme, že se této druhé navazující části dočkají cyklisté co nejdříve po plánovaném dokončení nové lávky přes Mži.

test 

Jak se bude jmenovat?

Nová lávka bude potřebovat také jméno. Možná, že vás už napadlo, jak by se mohla jmenovat. Zatím se nám moc návrhů nesešlo, ale třeba vás ještě něco napadne. Stávající návrhy, které jsme zatím shromáždili, najdete níže, další můžete připojit i vy do diskuse pod článkem Nová lávka přes Mži umožní bezpečnější cestu do ZOO .

 

Zelná lávka - právě na polích mezi Radčicemi, Křimicemi a Skvrňany se pěstuje vyhlášené křimické zelí. Třeba kolem něj po nové lávce budeme jezdit. Tak proč ne Zelná lávka? (cykloRADKA)


Jahodová lávka - Já bych dal „Jahodová" Kousek vedle jsou jahodové pole, odkud jsem měl nejednou výborný jahody ;-) (Martin ŠTĚPÁNÍK)


Lávka přes Mži nebo Lávka u ZOO - Navrhuji jednoduché a dnes již vžité názvy (Pavel STELZER)

 

Přečtěte si také

Nová lávka přes Mži umožní bezpečnější cestu do ZOO - O stavbě lávky se konečně rozhodnulo. Komu pomůže a proč je její dokončení tak důležité.

Z Radčic do Malesic po cyklostezce - první část cyklistického propojení Malesic a Radčic se již začala stavět

Vyjeďte po nových naučných stezkách plzeňských řek - o nově otevřených naučných stezkách podél řeky Mže a Berounky otevřených na jaře 2013

Plzeňské ‚greenways' získaly evropské ocenění - systém plzeňských sportovně rekreačních tras zvaných plzeňské ‚greenways’ získal jako první z bývalého  východního bloku ocenění od Evropské asociace greenway tras (EGWA) v kategorii mobility. V článku se dovíte proč a nakolik je tento projekt jedinečný nejen v ČR, ale i v Evropě. Přiložena mapa sítě plzeňských greenways spolu s lávkami již realizovanými a těmi teprve připravovanými. 

Přílohy

Projekt lávky a stezky - půdorys (196.22 kB)
Pozemky města pro 2. etapu stavby na přelomu 2015-2016 (70.37 kB)

Diskuse (3)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie