Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Budování nové cyklostezky zahájili cyklolavičkou

article

Za přítomnosti médií byla k dobřanské lavičce s informacemi o připravované stezce připevněna i značka s dálkovými cíli na CT3

Trochu netradičně zahájili budování cyklostezky na cyklotrase číslo 3 v Mikroregionu Radbuza. Zatímco většinou se místní scházejí až při otevření nově zbudované stezky, tady se všichni aktéři sešli už teď, kdy je stezka teprve v podobě vyhledávací studie na papíře. Výstavba stezek se často setkává s potížemi a zástupci zdejšího mikroregionu, který chce stezku postavit, jim chtějí předejít...

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 05.09.2013
Vstoupit do diskuse (0)

test Když starosta Dobřan Marek Sýkora u kašny na dobřanském náměstí promluvil k přítomným, cyklistická lavička i značky ještě čekaly na korbě auta. „Stezka bude nelehká liniová stavba, která povede přes spoustu pozemků. Chceme, aby nás veřejnost podpořila. Bude problém s vypořádáním pozemků, tedy s vlastníky pozemků na katastru města Dobřany a Stod. Jde o to, aby umožnili svými souhlasy či prodejem pozemku vytvořit souvislou cyklostezku", uvedl při zahájení dobřanský starosta, který je současně předsedou Mikroregionu Radbuza. Stezku připravují s Ateliérem VAS architekta Sladkého. „Nejvhodnější řešení je vést stezku při řece Radbuze. V délce asi 30 kilometrů má vést stezka od hranic katastru Dobřan s Plzní až k hranici katastru Holýšova," dodal Marek Sýkora.

 

Podle studie povede linie plánované stezky z velké části v záplavové části při řece, která se minimálně jednou za rok vylije z koryta. Stezka má být vytvořena z U prefakbrikátů. Prostor se vybagruje, na místo se uloží prefabrikát a do toho se dá klasická vrstva - tedy hrubý štěrk, jemný štěrk a pak se to zalije asfaltem. Prefabrikáty budou svařené, vytvoří tak spojitou trasu, která by měla odolat případnému náporu vody. A stezka nebude jen pro cyklisty, ale i pro in-line bruslaře a pro pěší (matky s dětmi, seniory). Při stezce by měla být hipostezka, ve mlýně Vartov je totiž jezdecký klub. A co od vybudování nové stezky mikroregion očekává? „Děláme to primárně pro obyvatele - budou moci bezpečně na kole jezdit do Plzně," uvedl Marek Sýkora a dodal: „Děláme to také, abychom podpořili cykloturistiku, aby tady turisté nechali finanční prostředky, aby zajeli na naše koupaliště nebo třeba v Chotěšově šli navštívit klášter."

 

testJakákoli podpora od lidí, ať místních či přespolních, bude významná např. při výkupu pozemků od jejich majitelů. „Jde nám o to, abychom se s nimi domluvili," dodal Marek Sýkora. Proto vznikly lavičky nejen v Dobřanech, ale také ve Stodě, Chotěšově a Holýšově. Proto byly vydány letáčky, které budou distribuovány do schránek místních občanů regionu, proto vznikly stránky www.cyklostezka-ppr.cz pro nově budovaný úsek stezky. „Bude to nová tepna pro cyklisty mezi Dobřany a Plzní," uvedl novopečený patron stezky Michal Jančařík. Právě od nového patrona starostové očekávají, že se postará o pěkné počasí na stezce.

 

Zatímco dobřanský starosta přišel na instalaci lavičky v obleku, ten chotěšovský přijel i s kolegy na kole. „Jel jsem oklikou, takže z Chotěšova to sem do Dobřan bylo 8,5 kilometru. Zvládnul jsem to za 20 minut. Po plánované stezce bych byl rychlejší. Když budu trénovat tak to zvládnu za 12 minut," uvedl chotěšovský starosta Filip Hrubý. Starostové očekávají, že stezku budou využívat obyvatelé i pro cestu za prací. „V případě Chotěšova očekávám, že i dobřanští, stodští a holýšovští obyvatelé budou dojíždět za prací do naší průmyslové zóny," uvedl starosta Hrubý. Po projektu „čistá Radbuza” má být výstavba cyklostezky druhý největší společný projekt Mikroregionu Radbuza. „Pak budeme dělat cyklostezky, které budou z té páteřní odbočovat, to je ale otázka dlouhodobějšího časového horizontu," dodal na závěr Marek Sýkora.

 

testProjekt plánované stezky na území Mikroregionu Radbuza můžete podpořit i vy a to na stránkách www.cyklostezka-ppr.cz. Zda se díky tomu podaří přesvědčit majitele pozemků k výkupu a souhlasu se stavbou ukáže jen čas. Cyklostezky jako jedny z liniových staveb nejsou u nás zdaleka tak dobře legislativně ošetřeny jako třeba dálnice a asi mnohý z nás má ještě v živé paměti martírium vyjednávání s farmářkou Havránkovou o výkupu pozemků pro dálnici. Příklady, kdy vlastník pozemku svým nesouhlasem či neúměrnými požadavky na cenu vykupovaného pozemku zabránil vybudování dopravních koridorů známe i odjinud. Jedním z nich je třeba propojení cyklostezky z Francouzské ulice do Jasmínové v Plzni (v mapě zde). Právě zde neúměrné požadavky na cenu pozemku pro vybudování stezky do průchodu mezi domy, způsobily, že cyklista tu legálně neprojede. Vlastníci si často myslí, že obec je bohatá a snaží se ji přinutit odkoupit pozemky za vyšší cenu, nebo trvají na odkupu pozemku celého, přestože je pro stavbu potřeba jen jeho část. To si obec či město jako dobrý hospodář nemůže dovolit, stejně jako vysokou cenu pozemku, která by se stala precedentem pro další výkupy. Jedinou cestou v takovém případě bývá směna pozemků.

 

Plánované vedení CT3 si můžete prohlédnout na seznamovských mapách (kde  při překliknutí na ortofotomapu uvidíte i aktuální stav cesty v terénu), níže pak na mapě na Cykloserveru.

 


 

Cyklotrasa číslo 3 na území Plzeňského kraje

testCyklotrasa číslo 3 (CT3) je součástí mezinárodní dálkové cyklotrasy Praha - Plzeň - Regensburg - Mnichov. Myšlenka vybudovat tuto trasu vznikla před asi 15 lety na německé straně. Němci chtěli vytvořit stezku, která by šla v linii staré kupecké stezky do Řezna. Před 12 lety byla stezka doznačena i na české straně číslem 3. Slavnostní otevření proběhlo 11. května 2001. Z iniciativy německé strany byla v roce 2010 prodloužena až do Mnichova, bavorské metropole a města, které se snaží být hlavním německým městem cyklistů (Radlhaupstadt). Tím získala CT3 silnější marketingový potenciál, protože v Mnichově je cyklistů opravdu hodně a vyjet si na kole až do Prahy je lákavé. Mikroregiony v Plzeňském kraji již téměř 15 let připravují projekty, aby stávající CT3 dostali infrastrukturou na podobnou kvalitativní úroveň jako v Německu, tedy aby vedla po cyklostezkách. Od hranic se středočeským krajem nedaleko Tění až do Plzně již je trasa vedena až na pár drobných výjimek po stezkách nebo mimo komunikace, podobně je tomu i při průjezdu Plzní, kde „trojka" využívá plzeňských greenways, tedy sportovně rekreačních tras pro nemotorovou dopravu podél plzeňských řek. Celkem 14 kilometrů dlouhý souvislý úsek bezpečné cyklostezky s jedinečným akvaduktem na Hadrovci byl před dvěma lety dokončen mezi Domažlicemi a hraničním přechodem Ovčí vrch nad Furth im Waldem, takže loni na něj byla převedena CT3, která předtím vedla přes Kdyni a Všeruby. Svazek obcí Domažlicko nyní pracuje na pokračování stezky směrem k Plzni. Jediný delší úsek, který na CT3 v Plzeňském kraji vede dosud po komunikacích, je právě na území Mikroregionu Radbuza. testPo zkušenostech mikroregionu Horní Berounka a Svazku obcí Domažlicko, ktere už své úseky stezky na CT3 vybudovali, se na svezení po nové stezce můžeme těšit tak za deset let a to jen v případě, že její výstavbu nezablokuje nějaký vlastník pozemku ležícího na plánované trase.

 

Dálková trasa Praha - Plzeň - Regensburg - Mnichov v celkové délce 450 kilometrů vede po českém území s číslem 3, na německém je vyznačena zeleno-bílými tabulkami z většiny po stezkách podél řek (Kouba/Chamb, Řezná/Regen, Dunaj/Donau, Isar). Plzeňský kraj ve spolupráci s německou stranou a středočeským krajem vydal Průvodce po trase Praha-Plzeň-Regensburg. Jeho druhé vydání je již rozebráno a tak by kraj chtěl vydat další aktualizované vydání. V německém nakladatelství PUBLICPRESS vyšel v němčině  průvodce po celé trase Praha-Plzeň-Regensburg-Mnichov, který je k dostání i v plzeňském GPS a mapovém centru

 

Přečtěte si také

test Cyklotrasa 3 do Regensburgu se v Plzeňském kraji mění - po vybudování cyklostezky mezi Domažlicemi a Furth im Waldem změnila CT3 trasu z původního vedení přes Kdyni a Všeruby na nové vedení přes Domažlice a Babylon

Na kole z Mnichova až do Plzně - článek pro cyklocestovatele, kteří by si chtěli projet německou část dálkové trasy, která projíždí Plzní

Z Mnichova přes Regensburg na Plzeň na kole za tři dny - návod pro další cyklocestovatele po německé části trasy. Delší článek s bohatou fotogaleri, která ilustruje naši cestu, stezky i značení na trase.

Průvodce po dálkové trase Praha-Plzeň-Regensburg-Mnichov (německy) - minirecenze německé publikace, která je užitečným mapovým průvodcem po celé dálkové trase

Jediný český akvadukt pro cyklisty otevřeli na Hadrovci - o jedinečném akvaduktu pro vodu, pěší a cyklisty, vybudovaném na mezinárodní CT3 na Domažlicku

Z Furth im Waldu do Plzně po mezinárodní cyklotrase číslo 3 - článek z 8/6/2009 o cestě z německého Furth im Waldu přes Všeruby, Kdyni, Merklín a Dobřany do Plzně po cyklotrase č. 3 (v roce 2012 se ale CT3 z Furth im Waldu překlopila na nově vybudovanou stezku přes Babylon a Domažlice)

Mnichov na kole žije i v mrazivých dnech - portrét bavorské metropole, která se chce stát hlavním městem cyklistů a hodně pro to dělá. Postřehy cyklistické novinářky, která na kole celý den sledovala život cyklistů a srovnávala jej s tím naším. Doplněno bohatou fotogalerií.

 

Diskuse (0)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie