Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Do školky V Zahrádce jezdí rodiče na kole i s dětmi

article

Honza vozí své dva kluky na nákladním kole. V něm vozí děti hlavně v Dánsku.

Za běžného provozu vídáme před školami a školkami vcelku obvyklý jev: „mamataxi" hledající místo k zastavení, odkud by mohly děti vystoupit a pokračovat do školy či s rodiči do školky. Jen zřídkakdy je vidíte přijíždět na kole či koloběžce. To ale neplatí pro školku V Zahrádce v Plzni-Doudlevcích, kam jezdí na kolech polovina rodičů a některé děti už do školky dojedou samy.

Autor: cykloRADKA (text&foto), Milan VŘEŠŤÁL (foto) Aktualizace: 23.07.2020

testJe pěkné červnové ráno a já na kole dojela přes Tyršův most k plácku na cestě k Meditační zahradě. Právě tady předávají rodiče své děti Ivetě Šoulové a Milanovi Vřešťálovi, kteří je budou doprovázet během dopoledního putování a hraní si ve volné přírodě. Přijíždí první táta Michal Mleziva v doprovodu svého čtyřletého syna Maxíka. Do školky to mají 2,5 kilometru. Táta sleduje svého syna celou cestu. Nejnebezpečnější místo jejich trasy prý je poslední křižovatka za Tyršovým mostem. Maxík má své vlastní kolo, které si bere do školky. Na kole jezdí očividně rád a jde mu to. Ostatně tahle cyklistická praxe, byť většinou po cyklostezkách, mu pomůže lépe se orientovat v dopravním provozu, až bude jednou jezdit do školy sám. To Tonda s Martinem mají luxusní svezeníčko. Jejich táta Honza Novák je totiž ze Lhoty vozí na nákladním Clamberu. Tento cargobike, který používají pro odvoz malých dětí ale i nákladu hlavně v Dánsku, je u nás spíše raritou a v Plzni je jich asi jen pár. Je to vlastně tříkolka s nákladním prostorem většího boxu vpředu, kam se na lavičku vejdou až dvě děti nebo jeden dospělý. Sama jsem si jízdu i svezeníčko podobnou christianií  (oblíbený dánský cargobike s nákladním prostorem vpředu) před pár lety zkusila, když nám svůj služební dopravní prostředek půjčil na veletrhu dánský velvyslanec Ole Moesby. Tohle kolo s elektropohonem (ten ale není standard) je pro odvoz dětí do školky ideální. Rodič je má pěkně pod kontrolou, neboť box s lavičkou je vpředu mezi dvěma koly tříkolky. Taška s věcmi do školky se do boxu pohodlně vejde a děti mají výhled na věci okolo. Pro konverzaci s rodičem úplně ideální. Ostatně během sedmikilometrové trasy z Plzně-Lhoty se toho dá napovídat dost. Přestože Honza Novák svoje kluky vozí ze Lhoty po trase mezinárodní CT3, sám by je na kolech na trasu nepustil. Na dvou místech po cestě je totiž docela hustý provoz. Na silnici ze Lhoty do Plzně jezdí i autobus a krátký úsek u dálničního přivaděče je dost frekventovaný a spěchající řidiči ohleduplností k cyklistům neoplývají. Tam by se o kluky na kolech bál.

 

testPrávě přijela na kole jedna maminka. Lucie Tlustá vozí svého čtyřletého syna Richarda na zadní sedačce kola. Od křižovatky U Práce to mají ke školce 3,5 kilometru. „Na trase nejsou stezky," říká Lucie a pokračuje: „Musím se vymotat z ulice Kardinála Berana - to je problém. Od Belánky je to dobrý. Problém mám při přejezdu přes silnici od transfuzní stanice ke stezce podél ulice Edvarda Beneše dolů k Tyršovu mostu. Tam chybí snížený obrubník pro přejíždění komunikace," stěžuje si maminka cyklistka.

 

Michal Slivka vozí svoji dceru Vesnu také na zadní sedačce kola. Jejich trasa dlouhá asi 2,5 kilometru jim trvá asi 15 minut. Nejnebezpečnější je pro ně jedna nešikovná křižovatka. Je to křížení Doudlevecké a Samaritánské ulice. Auta tu jezdí dost rychle a cyklostezka tudy již nevede. Od zimního stadionu přijel také táta Nikola Bindzar se synem Mikim. Cesta jim trvala 18 minut. „Jezdíme pravidelně, nemáme jiný dopravní prostředek. Když to nejde na kole, musíme jet trolejbusem," říká táta Nikola. Eva Klapka-Koutová s dcerou Martičkou přijeli autem, mají to sice blízko, ale Eva rozváží více dětí, na kole by to nezvládla. Paní Eva Šeflová se synem Radovánkem, která vždycky jezdí na koloběžce z Bručné, přijela dnes autem, protože jí zavřeli Vokounovu lávku. „Objížďka je příliš dlouhá, to bychom s Radovánkám nezvládli, tak než opraví lávku, musíme jezdit autem," konstatovala maminka. Dříve, když byl Radovánek malý, jezdila na kole a její syn seděl v sedačce za ní.

 

testZajímalo mne, proč nejezdí na kolech do této ekologicky zaměřené školky i ostatní rodiče. Iveta Šoulová, která spolu s Milanem Vřešťálem školku zakládala, mi odpověděla: „Odrazuje je cesta z města po silnici, nebo mají miminko, se kterým se bojí jet na kole. Často také ráno spěchají do práce," říká Iveta. To potvrzuje také jeden z tatínků: „Mě kolo baví, ale spíš jezdí mamka, mě to zpožďuje, musím být brzo ráno v práci." Iveta pak dodává: „Myslím, že někteří rodiče nejezdí, neboť se třeba bojí kvůli nebezpečným úsekům na trase, jako jsou nebezpečné sjezdy do křižovatky či nekomfortní sjezdy ze stezek. Jedno z nejnebezpečnějších míst je křižovatka nad Tyršovým mostem ve směru z Výsluní, tam je to opravdu nebezpečné, tam se bojím i já sama byť dospělá. Možná by bylo dobré tam dát výstražnou dopravní značku A19 Cyklisté."

 

Z plácku, kde se děti scházejí, je čeká ještě pár set metrů do školky, které absolvují pěšky s Milanem a Ivetou. Napřed se děti seřadí a koupí si lístky do imaginárního autobusu, a poté s bagáží na dvoukoláku vyrazí za zvuku bubínku po vyasfaltované místní cestě do přírody hrát si. Tato cesta je ale překvapivě dost frekventovaná. Během pár minut, kdy jsem si dětský „pěšobus" fotografovala, děti míjelo hned několik aut a řidiči nebyli nejohleduplnější, ani když viděli skupinu malých dětí. I zde by bylo vhodné doplnit dopravní značení, například dopravní značkou obytná zóna, která umožňuje jízdu maximálně třicetikilometrovou rychlostí.

 

Školka V Zahrádce se nachází v klidné zahrádkářské oblasti za Tyršovým mostem. Děti společně s průvodci tráví převážnou část dne ve volné přírodě za tzv. každého počasí. Poblíž školky jsou rozsáhlé louky, pole, remízky, řeky a malý lesík, prostředí je pro děti tedy velmi podnětné. Školka svým pravidelným pobytem v přírodě a enviromentální výchovou vede děti k pozitivnímu vztahu k přírodě a k pobytu v ní, a tudíž i k zodpovědnosti za životní prostředí, které všichni společně na této planetě sdílíme. Díky podpoře nadačního fondu Zelený poklad (program „Nás učí příroda") mohou děti ve školičce bádat v říši rostlin a živočichů, pěstovat sezónní zeleninu a hrát si s dešťovou vodou.

Školka V Zahrádce v Plzni-Doudlevcích patří k těm, které podporují dojíždění dětí na kole. Učí je tak to, co budou později potřebovat — pohybovat se v dopravním provozu a být v tomto směru samostatné. Mnozí rodiče, kteří své děti vozí do školy a školky autem právě o tohle své děti ochudí. Samostatnost, kterou měli jejich rodiče a prarodiče, když se museli dopravit do často velmi vzdálené školy, se postupně vytrácí. Přitom zodpovědnost je pro děti při pozdějším samostatném pohybu v dopravním provozu mnohdy začátek vlastní nezávislosti a svobodného pohybu. Argumenty mnohých rodičů, že dopravní provoz je často nebezpečný, představují jen odkládání problému do pozdějšího věku. Podle průzkumů z cyklisticky vyspělejších států na západ od nás je právě samostatnost a zodpovědnost při pohybu v dopravním provozu jedna z věcí, co dělá z dětí dospělé.

 

Přečtěte si také

Je cyklista v Plzni rovnoprávný s motoristou? - zamyšlení nad přístupem města k cyklistům jako účastníkům dopravního provozu, které vyplynulo z neohlášeného uzavření Vokounovy lávky, po které jezdí i děti do mateřské školky V Zahrádce 


Svatební průvod bicyklový - o netradičně pojaté svatbě na kolech, kdy si ženich vezl nevěstu na christianii

 

Letošní cykloprohlídky představí novou stezku do Brd - o letošní koronavirem opožděné sérii výletů na kole s průvodcem

Fotogalerie