Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Je cyklista v Plzni rovnoprávný s motoristou?

article

Tak nám uzavřeli lávku. Opravuje se. Ale nikdo nám to nedal vědět předem, abychom sem nejezdili zbytečně. Tohle je kontrétní případ přístupu města Plzně k pěším a cyklistům.

Podle strategických dokumentů by to mělo být vlastně jinak - pěší, cyklistická a veřejná doprava má být v Plzni preferována. Praxe ale ukazuje, že je tomu jinak. Případů přibývá - uzavírka ulice Na Roudné u viaduktu pod Bílou Horou či teď Vokounovy lávky na Slovanech. Během pandemie cyklistů, koloběžkářů i pěších výrazně přibylo, město ale dělá, že se nic neděje a na cyklisty a pěší na stezkách v některých případech doslova kašle. Uvádíme ten poslední - uzavření lávky bez výstrahy.

Autor: cykloRADKA (text&foto), Bohouš VŘEŠŤÁL (foto) Aktualizace: 25.06.2020

testNení to dlouho, co jsem dávala na Facebook plzenskonakole.cz informaci o tom, že kvůli stavbě východního obchvatu Plzně byla uzavřena ulice na Roudné v místě viaduktu pod Bílou Horou, a to i pro pěší a pro cyklisty. S objízdnou trasou pro ně se nikdo neobtěžoval. Na místě jsme ale zjistili, že směr objízdné trasy vedoucí pod most na Jateční někdo nastříkal sprejem na vozovku. Cyklisto, poraď si... Tahle objížďka nebyla sice moc komfortní hlavně po dešti, ale co se týče délky trasy, byla skoro stejná, jako ta původní.

 

V případě uzavření Vokounovy lávky to bylo horší. V pondělí 22.6.2020 se na lávce objevily zákazové značky, takže ti, co ráno dojíždějí do práce na kole přes tuhle lávku, řešili, kudy místo objet a zda dojedou do práce včas. Na straně ze Slovan byly zákazové značky až úplně dole pod kopcem se serpentýnami, takže kdo tam jel, musel si nepříjemné serpentýny vyšlapat pěkně nahoru zpátky. Úplně zbytečně! Tahle lávka navíc patří k těm, které není tak jednoduché objet a objízdná trasa čítá minimálně 2 kilometry navíc. Zajímalo by mne, kdo z dojíždějících do práce na kole přijel ten den včas. Přitom stačilo tak málo - umístit z obou stran lávky ceduli s informací o chystané uzavírce aspoň týden předem. Zatímco o uzavření běžných komunikací pro motorová vozidla ve městě pravidelně a s předstihem informuje tiskové oddělení radnice, teď o uzavření lávky jeho pracovnice ani politici na pondělní tiskové konferenci nevěděli a ani se neoběžovali situaci nějak napravit. Naše redakce sice dostala vyjádření o důvodech uzavírky, ale jen proto, že si ho na tiskové konferenci vyžádala. Očekávala bych ale, že tiskovou informaci dostanou i ostatní novináři, jejichž čtenáři, posluchači či diváci jsou nejen cyklisté, ale také chodci, kteří lávku občasně či pravidelně využívají. Komické na tom všem je, že po tlaku zdola vzniknul na počátku roku v příspěvkové organizaci Správa veřejného statku města Plzně nový Úsek veřejné dopravy a cyklodopravy, který má nyní 8 pracovníků, z nichž minimálně dva by měli mít problematiku cyklistické dopravy v popisu práce.

 

Správa veřejného statku města Plzně začala v pondělí 22. června 2020 s údržbou lávky přes řeku Úhlavu, která spojuje oblasti Výsluní - Bručná. Správa veřejného statku města Plzně zajistí zbroušení současné pochozí izolace lávky a poté položí nový povrch. Jedná se o běžnou údržbu lávky. Je nutné opravy provádět za suchého a teplého počasí. Uzavírka lávky pro cyklisty a pěší je stanovena maximálně na jeden měsíc, od dnešního dne, Správa veřejného statku města Plzně předpokládá, že oprava lávky bude dokončena dříve. (Zdroj: Tiskové oddělení plzeňské radnice, 22.6.2020)

Z informace zaslané tiskovým oddělením plzeňského magistrátu vyplývá, že se opravuje povrch lávky a oprava by měla trvat maximálně měsíc. Jak na ni budou reagovat cyklisté, kteří pojedou po mezinárodní cyklotrase CT3 z Mnichova a Regensburku do Prahy si lze jen domýšlet. Pěknou vizitku si tím Plzeň mezi nimi rozhodně neudělá, i když informace o uzavření byla později doplněna na poslední rozcestí před lávkou z doudlevecké strany. Skupina cyklistek, která tu dnes projížděla, byla ale pěkně naštvaná, když zjistila, že se musí vrátit a do Plzence jet přes Slovany. Na křižovatce cyklotras u Tyršova mostu ani nad ním u hřbitova totiž žádná informace o uzavření ani vedení objízdné trasy není. Uzavření lávky zkomplikovalo cestu do mateřské školky V Zahrádce, která sídlí jen kousek od Meditační zahrady také některým rodičům, kteří vozí svá dítka na kole. To, že na mezinárodní trase je nápis jen v češtině, lze v době, kdy se kvůli koronaviru do zahraničí moc necestuje, chápat. Bylo by to ale jinak, kdyby tu tato situace nebyla?

test

O Vokounově lávce

Vokounova lávka, číslo PM-081, přes řeku Úhlavu pod Čechurovem, byla postavena v roce 1995. Délka přemostění je 108,32 m, celková šířka lávky je 3,4 m, přičemž šířka mezi obrubami je 3 m. Výška nad terénem je 7 m, stavební výška pak 1,02 metru. Celková plocha mostu je 373,626 m2 a plocha živičné vozovky 329,67 m2. Zábradlí je ocelové, trubkové, metalizované se svislou výplní. Lávku tvoří 2 pole o rozpětí 21,55 m a 3 pole o rozpětí 22 m. Nosná konstrukce je tvořena dvěma prefabrikovanými nosníky T93 z B 600 v každém poli spřaženými deskou z B 330. Mostní pole jsou nad vnitřními podporami spojena pérovými deskami do jediného dilatačního celku. Ložiska jsou elastomerová firmy SHW-SRN. Dilatační zařízení je z ocelových metalizovaných plechů. Spodní stavba, založená mimo opěry 6 na hlubině vrtaných pilotách o průměru 1,22 m, je tvořena dvěma krajními masivními železobetonovými podpěrami z betonu B250 a B300 o délce 3,14 m, šířce 1,04 až 1,22 a výšce 0,4 a 0,8 m, a 4 masivními železobetonovými pilíři z B 400 o délce 2,8 m, šířce 1,2 m a výšce 2,1 až 4,22 m.

 

Lávka znovu otevřena

Dle našich informací doplňujeme, že od 2. července 2020 je Vokounova lávka na Slovanech opět po opravě povrchu otevřena.

Přečtěte si také

 

Cykloobjížďka - poprvé v kraji v Rokycanech - o první cykloobjížďce v Plzeňském kraji

 

Rekonstrukce koridoru uzavře páteřní cyklotrasy v Plzni -  o uzavírce klíčové cyklistické komunikace podíl řeky v Plzni

 

Fotogalerie