Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Intermodalita s kolem: rychlé a levné řešení nejen do města

article

Když vysvětluji nezasvěceným, co je to intermodalita, většinou zjistí, že ji znají, jen se s tímto odborným výrazem setkávají poprvé. Kombinace jednotlivých druhů dopravy při jedné cestě je nám dobře známa zejména pokud používáme městskou hromadnou dopravu. Kolo, ale tento šikovný způsob pohybu dokáže ještě urychlit. A nemusíte zrovna bydlet ve městě. Zvlášť, pokud víte, jak správně na to...

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 25.10.2012
Vstoupit do diskuse (1)

testIntermodalita, neboli kombinace několika způsobů dopravy na jedné cestě z bodu A do bodu B, nabývá na významu. Lidé, kteří hlavně do měst dojíždějí z okolních obcí a mají to k autobusové či vlakové  zastávce dál, teď většinou jezdí autem. Ceny benzinu a nafty se ale neustále zvyšují a tak nejen Češi hledají, jak na každodenním cestování za prací či do školy ušetřit. Právě pro ty, kteří to mají k zastávce vlaku nebo linkového autobusu dál než kilometr, je využití kola spolu s prostředkem či prostředky veřejné dopravy výhodné. Kolo se tak stává efektivním dopravním prostředkem s nízkými provozními náklady. Že je toto správná cesta pro dopravu zejména ve městech potvrzují v cyklistickyvyspělých státech, kde se naučili kolo vhodně kombinovat s jinými druhy dopravy.

 

S jedním kolem

testTato varianta dosud naráží na omezené možnosti přepravy kola v autobusech, ale i tramvajích a vysoké ceny za tuto službu. Zatímco do vlaku se s kolem skoro vždy dostanete, do vozidel MHD to již bývá problém. Třeba v Brně můžete jezdit v tamvajích (šalinách) i s kolem a pokud máte předplatitelské jízdné, dokonce vás to nestojí nic navíc. „Cyklisté si  to pochvalují,” uvedla tisková mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Škrancová. „Přeprava kol není tak masově využívaná, aby to způsobovalo problémy,” dodala ještě Linda Škrancová. V Praze můžete zdarma s kolem do metra, ale i do příměstských vlaků, pokud máte jízdenku integrovaného dopravního systému (IDS). A lidé tuto možnost využívají, hlavně v metru. „I když je vlak narvaný, nemám problém,” říká Petr Introvič z Technické správy komunikací Praha (TSK), který s kolem v metru často jezdí. „Ještě jsem se nesetkal se zápornou reakcí. I v dopravní špičce mne lidé pustí," dodává Petr Introvič. I v Praze můžete s kolem do tramvaje, ale jen mimo špičku.

 

České dráhy zatím nemají zvýhodněnou jízdenku pro kola, jako je  tomu například v Německu či Rakousku. Pokud byste chtěli dojíždět s kolem denně třeba do práce, pak vám nezbývá než si zaplatit běžné jízdné, tedy 25 či 30 Kč za jednu jízdu, což se při pravidelném cestování už poněkud prodraží.

 

testLepší situace bude možná už i v Plzni, kde je možné zatím kolo převážet pouze v tramvajích, a to jen o víkendech a ve svátcích. Pokud by totiž dopravní podnik umožnil vzít kolo třeba jen do tramvaje v kteroukoli denní dobu, vždy ale se souhlasem řidiče podobně jako v případě přepravy kočárků, pak by mohlo být těch, kteří by se popovezli tramvají i s kolem, víc. Zda si  to cyklisté přejí, zjišťuje Dopravní podnik města Plzně v internetové anketě, kde můžete hlasovat i vy. V Brně je třeba běžné, že cyklisté, jedoucí do práce, nastoupí jen na dvě stanice, během kterých je tramvaj vyveze na kopec. Kdyby šlapali do kopce, přijeli by do práce zpocení.

 

Se dvěma koly

testTuhle variantu znám zejména z Holandska a Německa. V Čechách ale zatím moc rozšířená není. Přitom dojet na jednom kole k vlaku, autobusu, či metru a na druhém z cílové stanice do konečného bodu je velice efektivní. Vyžaduje to dvě kola, dva pořádné zámky a místo pro zaparkování kola. Pokud přitom použijete kolo typu „městská plečka” nemusíte mít ani obavu, že se s ním druhý den nesetkáte. Takové kolo přitom můžete pořídit na inzerát třeba i za tisícovku. Dražší kolo se vyplatí pořádně zabezpečit proti krádeži.

 

Jednodušší to je, když ve městě fungují automatické půjčovny kol (tzv. bikesharing). Jste-li třeba z Hrádku u Rokycan, dojeli byste na kole do Rokycan, tam sedli na vlak, který vás odveze do Plzně. Pokud by Plzeň měla automatické půjčovny kol, jako  má třeba Paříž, Londýn, nebo nedaleký Norimberk, mohli byste na druhé kolo sednout hned u nádraží. Neměli byste obavu, že vám ho někdo zničí nebo dokonce ukradne. 

 

Se skládacím kolem

testTohle řešení patří k těm nejelegantnějším. Pokud vám nestojí v cestě nějaký hodně prudký kopec a máte na počáteční investici do skládacícho kola, máte vyhráno. Na kole dojedete od domu k vlaku nebo autobusu, pak kolo složíte a jako s běžným kufrem s ním pokračujete do další stanice. Tam po výstupu opět rozložíte a hbitě odjedete do úřadu či do fabriky. Skládací kola se dostávají do módy, jejich uživatelů i výrobců přibývá. Cena je různá a začíná někde na sedmi tisících korun u levných asijských skládaček a končí kolem třiceti tisíc u těch špičkových, mezi něž patří třeba i Brompton, který již přes rok používám. V českých městech přibývá hlavně skládacích Dahonů a Ternů, které jsou pro Čechy cenově přijatelnější. Podobnou službu jako skládací kolo vám ale udělá i skládací koloběžka. Ty v posledních dvou letech přicházejí do módy a ve městech jich je vidět stále víc a víc. V Mnichově či Berlíně jsou stanice metra doslova obloženy bicykly. Ostatně, pokud byste se do Mnichova vypravili na kole po mezinárodní cyklotrase Praha - Plzeň - Regensburg - Mnichov sami se o tom můžete přesvědčit.

 

 

Slovníček odborných výrazů

multimodalita - způsob dopravy, při kterém jeho účastník využívá během týdne pravidelně rozdílné dopravní prostředky. Jejich podíl v uplynulých letech například v Německu neustále stoupá a obnáší dnes již 44% obyvatelstva. Přispívá k tomu také stále větší rozšíření flexibilních nabídek uživatelům, jako je carsharing či systém automatických půjčoven kol (bikesharing).
test 


intermodalita - způsob dopravy, při kterém jeho účastník využívá různých dopravních prostředků během jedné cesty. Klasickým příkladem takového to propojení různých druhů dopravy je například jízda na nádraží na kole, pak přestup do vlaku a pak další cestování třeba autobusem. Pokud se používá jízdní kolo v kombinaci s jiným dopravním prostředkem, je často ideálním partnerem veřejná osobní doprava. Autobusová a železniční doprava zvětšuje akční rádius kola, zatímco jízdní kolo posiluje zároveň plošný dosah těchto veřejných dopravních prostředků.


bikesharing (či bike sharing, bike-sharing nebo public bikes) česky též automatizované půjčovny kol - v různých evropských městech již funguje okolo 400  automatizovaných veřejných půjčoven kol, ve kterých si uživatel může kolo vyzvednout a vrátit 24 hodin denně. Rozmístění parkovacích stanic umožňuje efektivní využívání pro cesty po městě. Pro stálé uživatele je používání během určité doby (zpravidla půl hodiny) většinou zdarma, resp. je v ceně ročního paušálního poplatku.

 

carsharing (též car-sharing či car sharing) česky též sdílení auta - představuje moderní systém společného využívání auta na principu společného vlastnictví. Carsharing je rozšířen zejména v Německu a Holandsku, nejvíce ve městech, která aktivně podporují udržitelnou dopravu. Je určen jednotlivcům, domácnostem i firmám, které potřebují jezdit autem jen zřídka a vlastnit auto při tak malém využití je pro ně ekonomicky neefektivní. Carsharing je účinným nástrojem pro podporu cyklistické dopravy, neboť uživatele sdíleného auta vede k jeho využívání jen když ho opravdu potřebují.

 

carpooling (též car-pooling či car pooling) česky též sdílení míst ve voze -  představuje systém vzájemného sdílení místa ve voze v rámci jedné jízdy. V ČR jej mnohdy využívají lidé, kteří společně dojíždějí do stejného místa. Řidič za úhradu či na oplátku vezme s sebou další(ho) spolucestující(ho) a tak se dělí o náklady.

 

Přečtěte si také

Jak cestovat  s vozem v plzeňské MHD? -  ještě jste to nezkusili? Tak si přečtete náš článek, ať víte, jak na to

S kolem do vozů plzeňské MHD? -  jak se jezdí s kolem v prostředcích MHD v českých městech

S kolem se do autobusu v Plzni nedostanete (článek v Plzeňském Deníku)


 

Diskuse (1)

Vstoupit do diskuse