Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Na kole na prohlídku Pouskova mlýna

article

Na kole dojedete až k před Pouskův mlýn

Je to již asi dva roky, co jsme náhodou při cyklovýletě ze Strakonic objevili Hoslovický mlýn. Kompletně zrekonstruovaný funkční vodní mlýn je nyní lákavým cílem turistů v jižních Čechách a tak mne potěšilo, když jsem se dověděla, že se na Plzeňsku zvědavým turistům otevřel jiný vodní mlýn. Naplánovali jsme výpravu, abychom si prohlédli to, co naši rodiče a prarodiče znali, ale pro nás se stalo vzpomínkou na minulé století...

Autor: cykloRADKA (text&foto), Vláďa KASNER (foto) Aktualizace: 18.04.2012
Vstoupit do diskuse (0)

testPouskův (Mešenský) mlýn byl vystavěn v roce 1879 na Kornatickém potoce nedaleko Mešna. Povolení ke zřízení mlýna získal mlynář Alexius Pouska z Těnovic 23. dubna téhož roku. Mlýn z nepálených cihel, tzv. vepříků byl postaven asi půl kilometru jižně od mešenského kostela. Původně se v něm z umleté mouky pekl i chléb. To ale za první republiky skončilo, protože pekaři začali rozvážet chléb až do obcí. Původně to byl malý mlýn s jedním nekrytým vodním kolem na svrchní vodu. V roce 1906, když už mlýn vlastnil syn původních majitelů Karel Pouska, došlo k modernizaci. Po dlouholetém vykupování pozemků se Karlu Pouskovi podařilo zbudovat rybník a koupit naftový motor pro pohon mlýna v době nedostatku vody. Karel Pouska měl dva syny - Jindřich podědil mlýn v Mešně, Karlovi koupil otec mlýn v Radnicích. Od roku 1946 měl mlýn Jindřich se svojí ženou Marií. V roce 1945 jej  na 12 let propachtovali. Mezi lety 1951-3 se ve mlýně mlelo pod dohledem Krajského výkupního podniku, poté podniku Západočeské mlýny. V prosinci 1958 byla smlouva ukončena a Západočeské mlýny předaly mlýn opět Jindřichu Pouskovi. Ještě do konce roku byl mlýn uzavřen. To ho uchránilo od znárodnění, které se v 50. letech připravovalo. Od tédoby se ve mlýně již nemlelo. V 70. letech byl regulací potoka zničen náhon do mlýnské nádrže a při povodních v roce 2002 odplul jez náhonu Hořejšího rybníka. Současným majitelem je Jindřich Pouska, syn Jindřicha a Marie Pouskových, vyučený mlynář, který nás po Mešenském mlýně provedl.

Pan Pouska mlýn nyní zpřístupnil veřejnosti a to vždy první sobotu v měsíci v 9.00, 11.00, 13.00 a 15.00 hodin. Skupinky 6-10 lidí se mohou na návštěvě domluvit předem telefonicky na čísle 606 708 332 i v jiném termínu. Vstupné je dobrovolné, ale věřím, že i další návštěvníci stejně jako my, ocení výklad pana Pousky nejen zápisem do návštěvní knihy. Na žíznivé cyklisty je pan Pouska připraven - kromě odpočívky s infotabulí o historii mlýna, která je na konci příjezdové cesty, nabízí nealkoholické nápoje i oblíbený vychlazený mok v lahvi.

Do Pouskova mlýna se můžete také podívat, pokud se vydáte po Mlýnské trase na cykloprohlídku

Náš tip na cyklovýlet: Z Plzně na kole do Pouskova mlýna

testMy si udělali výlet z Plzně. Vyjížděli jsme se Světovaru po CT31 přes Starý Plzenec, Šťáhlavy a Šťáhlavice do Kornatic. Odtud jsme to vzali přes Kamínky, abychom si prohlédli zahradu plnou petrklíčů, které tam právě kvetou. Z Kamínků jsme krásnou vyhlídkovou trasou projeli přes Kakejcov do Mešna. Od kostela jsme pokračovali směrem na Lipnici, ale na konci Mešna jsme odbočili vlevo na polní cestu a po ní po překonání železničních kolejí sjeli do údolí Kornatického potoka. Z mostku přes něj již bylo vidět Pouskův mlýn na konci cesty, která se mezi potokem a lesem stáčela doleva. Jak se ukázalo, je to jediná pro cyklisty vhodná přístupová cesta.

Zpátky do Mešna jsme se tedy museli vrátit stejnou polní cestou. Pokračovali jsme dál přes Lipnici a Milínov krásným sjezdem do Nezvěstic, kde jsme plánovali zastávku v hospodě. Ti, kteří si chtějí výlet zkrátit se mohou po CT 31 vrátit z Nezvěstic přes Plzenec do Plzně, my to vzali přes Želčany, Chouzovy, Střížovice a Netunice na Prusiny, prohlédnout si, jak vyrostla kůzlata v místním školním statečku Střediska ekologické výchovy Ametyst. Protože se nám lesní cesty zdály po dešti blátivé, sjeli jsme zpátky do Netunic a pak do údolí Úhlavy v Předenicích a podél řeky přes Štěnovice a Radobyčice po silnici dojeli domů zpátky do Plzně. Celkem to bylo asi 65 kilometrů.

Přčtěte si také

Pouskův mlýn v Mešně - základní informace o možnosti návštěvy a jak se k mlýnu dostatv sekci Zajímavosti pro cyklisty