Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Otevírá se Paluba Hamburk s cyklostojany i cykloboxy

article

Díky šířce se do cykloboxů vejdou i kola s nejširšími řidítky

Kdo někdy cestoval s kolem vlakem do zahraničí, byl mnohdy překvapen množstvím kol na velkých vlakových nádražích a kolem nich. V Plzni se na stojany dostalo při rekonstrukci hlavního nádraží před hlavním vchodem do budovy již před dvěma lety. Teď se otevírá nový prostor se zázemím i pro cyklisty u vchodu k nádraží ze Šumavské ulice. Cyklistům z Plzně i těm, co do města přijedou, poskytne Paluba Hamburk zázemí odpovídající většímu městu vstřícnému k turistům.

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 14.07.2021
Vstoupit do diskuse (2)

testPodobně jako je ve velkých městech letiště vstupní branou pro návštěvníky města ze zahraničí, je v těch o něco menších takovou branou do města hlavní nádraží. To vlakové i to autobusové. Plzeň je dlouho měla daleko od sebe, již dva roky ale funguje autobusový terminál v sousedství hlavního nádraží. Končí zde linkové autobusy přivážející cestující z různých končin našeho kraje a zastavují tady některé cyklobusy. V prostoru, který uvolnili po rekonstrukci vlakového nádraží stavaři, nyní vzniklo zázemí pro cestující s názvem Paluba Hamburk.

 

Dominantou lokality je kontejnerová budova s infocentrem, terasou a vyhlídkovou věží. Infocentrum, které dosud poskytovalo servis občanům i turistům jen na náměstí Republiky vedle radnice, tak má druhou menší provozovnu na jedné ze vstupních bran do města, a to i pro ty přijíždějící vlakem s kolem. Pro ně i pro ty, kteří pravidelně vyjíždějí z města za prací, je pod věží umístěn krytý prostor se stojany a s cykloboxy. Celkem 14 stojanů na kola typu „cykloopěradlo" umožní zaparkovat 28 kol pod zelenou střechou pokrytou rozkvetlými rozchodníky. Pro ty, kteří chtějí kolo bezpečně odložit na delší dobu a třeba i s přilbou a brašnami, zde vzniklo 6 velkých cykloboxů, do kterých bude možné zaparkovat až 3 kola (zatím jen 2), a to i ta se širokými řídítky. Vnitřní šířka cykloboxu je totiž 1 metr. Prozatím box pojme jen dvě a to za pomoci s aplikace v chytrém telefonu. V příští cyklistické sezóně má být způsob placení rozšířen o platební karty včetně té naší Plzeňské. Tedy pokud bude ze strany cyklistů o tuto službu již letos zájem. Navrhovaná cena za parkování do 6 hodin je 20 korun, za to celodenní pak 50 korun. Návrh ale musí ještě schválit zastupitelé. Možnost zaparkovat kolo ve stojanu či cykloboxu se po zprovoznění celého parkovacího objektu zvedne na hlavním nádraží v Plzni na 66 kol. Všechna parkovací místa jsou pod střechou, což je pro parkování v této lokalitě velice důležité. Spolu se stojany na autobusovém terminálu Plzeň, hl. nádraží, kterých je 56, to bude celkem 121 parkovacích míst pro kola či koloběžky.


testCelý prostor Paluby Hamburk je osazen prkny, sklon terénu řeší tzv. pobytové schody, které známe například z občerstvoven u konečné lanovek ve Švýcarsku. Mezi věží a řadou stánků s občerstvením je několik nově vysázených platanů a stolky se židlemi pro posezení pod širým nebem či pod slunečníkem. Pro ty, kteří by se chtěli podívat na město, je tu vyhlídková terasa. Na té přibude ještě vizualizace proměny území mezi nádražím a Západočeským muzeem.


Hlavní objekt infocentra s vyhlídkovou věží je vybudován z deseti modulů o rozměrech 2,5x6 metrů. Přízemí s infocentrem je bezbariérové, v druhém nadzemním patře vznikl prostor pro prezentaci městských vizí a projektů. Každé patro má rozlohu 40 metrů čtverečních. Doplněním dvou schodišťových kontejnerů do úrovně čtvrtého nadzemního podlaží ve výšce 12 metrů nad terénem vznikla vyhlídková plošina, ze které lidé uvidí na prostor vlakového nádraží i na střed města. Ve třetím nadzemním podlaží je na střeše terasa. Většina z kontejnerů má zelenou střechu tvořenou rozchodníkovými koberci, které budozu prostor v letních měsících ochlazovat.


Město projekt úpravy veřejného prostoru o rozloze přes 3000 metrů čtverečních vyšel na necelých 25 milionů korun včetně DPH. Pro záměr města Plzeň byla důležitá snadná montáž hrubé stavby, a možnost změny funkce jednotlivých částí. To jsou jedny z hlavních předností modulárního systému CUBESPACE, který dovoluje stavbu bez složitých a nákladných zemních prací založit, ale také ji i přesunout, nebo využít její části znovu, na jiném místě. Projekt připravoval Útvar koncepce a rozvoje města Plzně ve spolupráci s DEPO 2015, stavbu za město zajišťoval Odbor investic magistrátu, údržbu bude zajišťovat městská příspěvková organizace Správa veřejného statku.

 

testtestPřečtěte si také

Parkovací věž pro kola:

Řešení i pro Plzeň - když byla postavena v České republice první parkovací věž pro kola, bylo zřejmé, že je to dobré řešení pro parkování kol u nádraží. Srovnejte, jak by vypadal prostor s parkovací věží u plzeňského hlavního nádraží s tím, co tam vzniklo letos (článek je z února 2013)

 

Nové autobusové nádraží v Plzni má i cykloparkoviště - Terminál hlavní nádraží, jehož cílem bylo umožnit lepší přestup z autobusové na vlakovou dopravu a naopak, byl otevřen již koncem roku 2018. Vzniklo tak první cykloparkoviště v celém přestupním uzlu hlavního nádraží v Plzni.

 

Jak zaplatit parkovné za kolo v cykloboxu

Stávající výbava cykloboxu umožňuje zaplatit parkovné pomocí aplikace CUBESAVE, kterou si musíte před akcí stáhnout do svého telefonu. Cykloboxy budou zprovozněny během srpna. Město chce systém placení za úschovu kol rozšířit také o možnost zaplatit platební kartou nebo Plzeňskou kartou. Který způsob preferujete vy, pokud byste kolo do boxu chtěli zaparkovat? Svůj názor můžete připsat do diskuse pod tímto článkem, případně ho poslat mejlem na cyklo@plzen.eu

 

Diskuse (2)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie