Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Průjezd na kole přes Rokycany je o něco příjemnější

article

Celou okružní křižovatku v Rokycanech nyní lemuje "chodníková " cyklostezka. Průjezdnost z ní do centra ale cyklistům chybí.

Počátkem minulého týdne byla slavnostně uvedena do provozu rekonstruovaná křižovatka ulic Plzeňské, Jiráskovy, Míru a Třebízského v Rokycanech. Při úpravách komunikací v místě zvaném „U Střelnice" se nezapomnělo ani na cyklisty, ale stezky postrádají tolik potřebné napojení na okolní infrastrukturu. Jak se vlastně změnilo jedno z dlouho zanedbaných míst našeho nejmenšího okresního města?

Autor: Martin LEŠKA (text&foto), cykloRADKA (foto) Aktualizace: 10.10.2013
Vstoupit do diskuse (2)

testPondělí 30. září 2013, pravé poledne. Starosta Rokycan Vladimír Šmolík za účasti náměstka hejtmana Plzeňského kraje pro dopravu Jaroslava Bauera a zástupců zhotovitelských firem přestříhává pásku a formálně tak uvádí do provozu jednu z nejrušnějších křižovatek ve městě, která se proměnila ve v pořadí pátý rokycanský kruhový objezd. Nechybějí ani cyklistické pruhy vedené v úrovni chodníků. „Variantu s vyhrazeným pruhem přímo ve vozovce jsme také zvažovali," objasňuje starosta. „Nakonec jsme zvolili toto řešení především kvůli snadnějšímu napojení na již dříve rekonstruované úseky Plzeňské třídy." Cyklopruhy však vedou pouze podél této ulice a na opačné straně kruhového objezdu ústí do ulic Hradební a Míru.


Cyklisté, kteří chtějí pokračovat na vlakové i autobusové nádraží Jiráskovou ulicí se musejí vydat do rušné silnice v místě cyklistického přejezdu, chybí však i náznak budoucího pokračování stezky tímto směrem. „Do budoucna chceme opravit všechny ulice po kterých dříve vedla hlavní silnice mezi Prahou a Plzní a budeme přitom brát ohled i na kolaře. V rámci této stavby jsme ale řešili jen příjezd do centra od Plzeňského předměstí," slibuje starosta.

Dosavadní podoba křižovatky vznikla počátkem sedmdesátých let v rámci řešení průtahu silnice č. I/5, která spojovala Prahu, Plzeň a hraniční přechod v Rozvadově. Průjezd dálkové dopravy přímo přes náměstí byl nahrazen takzvaným obchvatem centra dvěma jednosměrnými komunikacemi, které se místě „U Střelnice" opět sjížděly v jeden proud. Ulice Míru byla zaslepena. Po zprovoznění dálnice v roce 1993 byla silnice přeřazena do nižší kategorie a město začalo s její úpravou zpět do podoby městské ulice. Součástí dlouhodobého záměru je i právě otevřená stavba okružní křižovatky o průměru 32 metrů, komplexní rekonstrukce 823 metrů komunikací a sadové úpravy. Stavba byla zahájena v červenci 2012 a dokončena po třinácti měsících s celkovými náklady téměř 52 milionů korun, z nichž více než polovinu hradilo město Rokycany.


 

 

Ale ani na náměstí se odtud na kole pohodlně nedostanete. Buď se vydáte jednosměrkou v protisměru, po chodníku nebo si pořádně zajedete. Umožnit cyklistům obousměrný průjezd ulicí Míru je ale zatím v nedohlednu. „Chceme rekonstruovat celý střed města včetně ulice Míru a pak se o tom dá uvažovat." Na důstojný průjezd centrem Rokycan po mezinárodní cyklotrase č. 3 si tak budeme muset ještě dlouho počkat.

 

Minianketa naší redakce

testJe zřejmé, ža chybějící průjezd ulicí Míru z kruhového objezdu k centru mnohé cyklisty překvapí. Naskýtá se otázka, jak se zachovají:

 

A) pojedou po chodníku, i když cyklopruh tam už není (nelegální)

 

B) sesednou a ten kousek kolo povedou

 

C) raději celý blok objedou, aby nemuseli sesedat z kola (a nejspíš budou naštvaní, že si zbytečně zajíždí)

 

Jak byste se zachovali vy a proč? Svůj názor můžete napsat do diskuse k tomuto článku. Vaše názory mohou být podnětem k řešení situace nějakým finančně méně náročným řešením (například cykloobousměrkou), místo čekání na rekonstrukci celé komunikace, která může proběhnout až za několik let.

 

Poznámka redakce

V Pá 11/10/2013 odpoledne jsme z městského úřadu v Rokycanech dostali informaci, že na zobousměrnění ulice Míru pro cyklisty se již pracuje. Nákres plánované změny dopravního značení najdete v příloze tohoto článku. Celá právě otevřená stavba je nyní v předčasném užívání, kolaudace by měla proběhnout do konce roku. Do té doby by se také měla podle přiloženého plánku zprůjezdnit ulice Míru pro cyklisty.

 

Přečtěte si také test

Budování nové cyklostezky zahájili cyklolavičkou - kudy povede CT3 mezi Dobřany a Stodem?

 

Cyklotrasa 3 do Regensburgu se v Plzeňském kraji mění -o změnách vedení trasy CT3  mezi Kolovčí a Furt im Waldem

 

Na kole z Mnichova až do Plzně -  Jak se vydat na dálkovou cyklotrasu, která vede přes Plzeň

 

Z Mnichova přes Regensburg na Plzeň na kole za tři dny, který jsem jako návod pro další cyklocestovatele po německé části trasy napsala. Ale pozor! Článek je to pěkně dlouhý s bohatou fotogaleri, která ilustruje naši cestu, stezky i značení na trase.

 

 

Přílohy

Plánek změny doplavního značení pro obousměrný průjezd cyklistů v ulici Míru a navazujících (640.43 kB)

Diskuse (2)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie