Na úvodní stránku
mail

Trasy pro cyklovýlety

Tipy na výlety na kole z Plzně do bližšího či vzdálenějšího okolí. Trasy jsou rozděleny podle náročnosti. Vyberte si vhodný typ z podmenu.

Brdskými bučinami k Padrťským rybníkům

article

Pohled od hráze Horního Padrťského rybníka k vrcholu Praha patří na podzim k nejkrásnějším ve středních Brdech.

Trasa vede zpočátku po jednom z hřebenů nad údolím Úslavy, poté hlubokými lesy jižních Brd kolem chráněných území starých bukových lesů (Míšovské a Chýninské buky) a mrazových skal (Fajmanovy skály a klenky). Další část trasy zajíždí do nejatraktivnější oblasti středních Brd - k Padrťským rybníkům a to po nově vyznačených cyklotrasách, přístupných o sobotách, nedělích a svátcích. Poslední úsek je pak vyhlídkovou jízdou do údolí Spáleného Poříčí. Trasa jako dělaná pro milovníky přírody a jízdy po klidných lesních cestách a krásných vyhlídkách. Vzhledem ke své délce se nabízí několik možností jejího zkrácení. Dlouhé úseky lesem nabádají k přibalení svačinky a dostatku tekutin na cestu. Nevyplácí se proto minout bez povšimnutí gril v Míšově.

Délka trasy: 51km

Start a cíl: Spálené Poříčí

Autor: cykloRADKA
Sezení venku Piknikové místo Vyhlídkové místo Pro dálkové cykoturisty Cyklisté vítáni Vzdálenost od centra Plzně 50km
Aktualizace: 01.12.2008

Trasa je součástí  takzvaného spálenopoříčského cyklobalíčku, který je koncipován jako soubor tří tras pro cyklovýlety, které je možné absolvovat během prodlouženého víkendu s ubytováním ve Spáleném Poříčí. Ideální možnost ubytování cyklistům nabízí hotel Ve Dvoře, který se může pochlubit značkou certifikovaných služeb pro cyklisty Cyklisté vítáni. Plzeňáci pak mohou využít pro přepravu do Spáleného Poříčí Brdského cyklobusu.

Všechny tři trasy včetně této vyjíždějí ze Spáleného Poříčí a do tohoto půvabného podbrdského městečka se i vracejí. Každá trasa umožňuje zkrácení. Většina trasy vede po asfaltových komunikacích s minimálním provozem, část je vedena po zpevněných lesních cestách, proto je vhodné použít kolo trekingové nebo horské. Pokud využijete tyto tipy na výlety, můžete se podívat k vyhlášeným Padrťským rybníkům (trasy přístupné jen o sobotách, nedělích a svátcích), do přírodních parků Brdy, Pod Štědrým, Buková hora - Chýlava, ale i do dalších rozsáhlých lesních porostů střední a jižní části Brd se spoustou kvalitních zpevněných lesních cest a úžasnými výhledy do údolí Úslavy.

Popis trasy A (v mapě červená)

testPo značené cyklotrase  (CT) 2040 vystoupat do Struhařů, zde odbočit doleva a po červené turisticé značce dojet k Ovčínu. Nad ním je pěkná vyhlídka do údolí. Po červené turistické značce pokračovat po polní cestě u Ovčína vpravo do Nechanic. Za mokra je možné  úsek do Nechanic objet přes Struhaře. Pokračovat do Přešína a odtud po CT 2149 dále na Železný Újezd. Před sjezdem do Železného Újezda  možno odbočit k rozhledně Na Skále, ze které bývá krásně vidět do Plzně i hřeben Šumavy. Odtud je možné  si základní trasu zkrátit  přes Nové Mitrovice - Planiny - Borovno - Číčov do Lučiště, případně přes Nové Mitrovice - Planiny - Míšov - Hořice - Číčov do Lučiště - to je vhodnější při nutnosti občerstvení na trase (gril Míšov). Úsek z Míšova do Hořic je ve Vojenském újezdu Brdy. O možnosti průjezdu se informujte v míšovském grilu. Trasa pokračuje po CT 2139 do Čížkova. Před sjezdem do obce je krásný výhled na hřeben Šumavy. Úsek z Přešína do Čížkova lze též absolvovat po kratší cestě - v Přešíně dojet ke křižovatce s telekomunikačním stožárem, odkud bývá za dobré viditelnosti vidět až do 35 kilometrů vzdálené Plzně. Zde odbočit doleva a pozvolna sjíždět do Čížkova. Po necelém kilometru od křižovatky  možnost najít vpravo asi 30 metrů od silnice na skalnatém ostrohu zbytky středověkého opevnění Na Hradcích.

testZ Čížkova základaní trasa pokračuje po CT 2139 do Radošic, odtud doleva po silnici do Chynína.  Zde v první zatáčce odbočit na lesní cestu doprava po červené turistické značce ve směru na Nové Mitrovice. Asi po kilometru červená turistická značka odbočuje doleva, ovšem trasa pokračuje rovně a pomalu stoupá po krásné zpevněné lesní cestě kolem odpočívky u srubu a ještě před vrcholem odbočuje doleva k přírodní památce Fajmanovy skály a klenky s pozůstatky mrazových skal a bohatou  škálou mechů a lišejníků. U informační tabule trasa odbočuje vpravo a ještě nekolik kilometrů vede rovně po pěkné zpevněné cestě, po které pak prudce zatáčí doleva ke křižovatce zelené a modré turistické značky. Po stranách přitom míjí  přírodní rezervaci Chýninské buky a Getsemanka a přírodní památku Míšovské buky. Z křižovatky u dřevěného srubu pak trasa sjíždí po zelené turistické značce do Míšova. Na kraji Míšova, kde se trasa ostře stáčí doprava zpátky k lesu, je možné pokračovat po zelené turistické značce až k míšovskému grilu a na tuto odbočku se zase vrátit a vyhnout se tak frekventované silnici. Základní trasa pak pokračuje po pěkných lesních cestách až do Teslín, kde vede krátce po silnici (doprava) k Rožmitálu. Po asi 300 metrech po silnici odbočuje na lesní cestu  po značené CT 2275. Asi v polovině dlouhého úseku široké lesní cesty je nutné odbočit doleva na CT 2273 k Padrťským rybníkům (směr Trokavec). Posledních asi 50 metrů před hrází Horního padrťského rybníka je nutné kolo vést nebo jet velice pomalu a opatrně, neboť cesta se mění v pěšinu s vystouplými kořeny. Cesta přes hráz bývá za pěkného počasí frekventovaná pěšími i cykloturisty, stojí za to se zde na chvilku zastavit a pokochat se výhledy na Horejší  (vlevo) a Dolejší  (vpravo) padrťský rybník. Na začátku hráze se přejíždí malý dřevěný můstek, na druhém konci hráze je pak krytá odpočívka s informační tabulí o padrťských rybnících. Od padrťských rybníků pokračuje po CT 2273 až do Trokavce. POZOR - při celém průjezdu po značené CT 2275 a 2273 je nutné se držet trasy bez možnosti odbočit na jiné cesty. Vjezd na trasy je povolen jen v sobotu, neděli a o svátcích.

Trasa dále pokračuje přes Pančavu (část obce Trokavec) do Vísek, odkud je možné zajet ke skále, kde stával hrad Homberk. Z Vísek trasa již pozvolna sjíždí  přes Lučiště, Záluží a Těnovice do Spáleného Poříčí s krásnými výhledy do údolí. Ve Spáleném Poříčí několik možností občerstvení (i teplé jídlo) vč. restaurace Ve Dvoře s certifikací služeb pro cyklisty Cyklisté vítáni. Můžete si zde prohlédnout muzeum v renesančním zámku, kostel sv. Mikuláše na náměstí nebo ochutnat židovská jídla v židovském kupeckém domě.

Pro podrobnější  informace si vytiskněte mapu a itinerář trasy, které najdete v přílohách tohoto článku.

test

Možnosti zkrácení

Varianta A) Ze Železného Újezda  do Číčova přes Nové Mitrovice a Borovno (celkem má pak okruh 41km) případně přes gril Míšov (45km)
Varianta B) Z Míšova do Číčova přes Planiny a Borovno (v jednání je též možnost přes Míšovský Bělehrad a Hořice) (celkem má pak okruh 32km)

Brdský cyklobus

Můžete využít:

- pro přepravu do Spáleného Poříčí - výchozího bodu všech tří cyklotras Spálenopoříčského cyklobalíčku (a zpět)

- pro posun na trase v úseku Šťáhlavy  - Nezvěstice - Spálené Poříčí

Aktuální informace o brdském cyklobusu najdete zde.

Občerstvení na trase

Čížkov

- restaurace U Českého lva s posezením venku

Míšov

- gril Míšov s posezením venku (teplá jídla)

testSpálené Poříčí

- restaurace Ve dvoře - má certifikaci Cyklisté vítáni (teplá jídla)

- restaurace Joachim Lewidt (teplá jídla)

- restaurace U Kutálků, nám. Svobody 33

- restaurace U Vötterů, Plzeňská 57 se stolem venku (teplá jídla - jen uvnitř)

Cykloservisy na trase

Přímo na trase žádný cykloservis není, nejbližší je v Blovicích CYKLO SPORT KABÁT.

Doporučené mapy

BRDY ROKYCANSKO, cykloturistická mapa č. 121, 1:70 000  (KARTOGRAFIE Praha)

PLZEŇ JIH, velká cykloturistická mapa č. 132, 1:60 000  (SHOCART) - část trasy

BRDY, velká cykloturistická mapa č. 133, 1:60 000 (SHOCART) - část trasy

JIŽNÍ PLZEŇSKO, cykloturistická mapa č. 6 - Plzeňský kraj 1:75 000  (KLETR)

Cyklobalíček ze Spáleného Poříčí tvoří

trasa A - Brdskými bučinami k Padrťským rybníkům (51 km)

trasa B - Za výhledy přes hory a doly (37km)

trasa C - Podbrdskými vískami a kolem hradů a zámků (39km)

test  test

Tiskové a internetové provedení víkendového cyklobalíčku ze Spáleného Poříčí v rámci Podpory činnosti informačních center na území Plzeňského kraje pro rok 2008 podpořil Plzeňský kraj, provozovatel internetových stránek www.turisturaj.cz.

Aktuální provedení jednotlivých tras z regionálního informačního portálu pro cyklisty www.plzenskonakole.cz přebírají i internetové stránky www.turisturaj.cz a www.spaleneporici.cz.

Přílohy

Mapa tras (745.68 kB)
Itinerář k trase A (339.01 kB)