Na úvodní stránku
mail

Trasy pro cyklovýlety

Tipy na výlety na kole z Plzně do bližšího či vzdálenějšího okolí. Trasy jsou rozděleny podle náročnosti. Vyberte si vhodný typ z podmenu.

Podbrdskými vískami a kolem hradů

article

Na podzim jsou listnaté brdské lesy nejhezčí

Trasa vede zpočátku údolím Úslavy, poté nad Kornatickým potokem, nad kterým se vypíná Kozelské polesí plné zaniklých tvrzí, přírodních zajímavostí a krásných zpevněných cest. Úsek z Mirošova do Vísek projíždí západním cípem středních Brd kolem zřícenin hradů Dršťka a Homberk. Závěrečný úsek z Vísek je nádhernou vyhlídkovou projížďkou nad spálenopoříčským údolím Bradavy, do kterého se jen pozvolna sjíždí.

Délka trasy: 39km

Start a cíl: Spálené Poříčí

Autor: cykloRADKA (trasa, text a foto), Jarda SOBOTA (foto), Andrea VYYBÍRALOVÁ (foto)
Piknikové místo Ubytování Restaurace, kde vaří Pro pohodové cyklisty Cyklisté vítáni Vzdálenost od centra Plzně 40km
Aktualizace: 03.12.2008

Trasa je součástí  takzvaného spálenopoříčského cyklobalíčku, který je koncipován jako soubor tří tras pro cyklovýlety, jež je možné absolvovat během prodlouženého víkendu s ubytováním ve Spáleném Poříčí. Ideální možnost ubytování cyklistům nabízí hotel Ve Dvoře, který se může pochlubit značkou certifikovaných služeb pro cyklisty Cyklisté vítáni. Plzeňáci pak mohou využít pro přepravu do Spáleného Poříčí Brdského cyklobusu.

Všechny tři trasy včetně této vyjíždějí ze Spáleného Poříčí a do tohoto půvabného podbrdského městečka se i vracejí. Každá trasa umožňuje zkrácení. Většina trasy vede po asfaltových komunikacích s minimálním provozem, část je vedena po zpevněných lesních cestách, proto je vhodné použít kolo trekingové nebo horské. Pokud využijete tyto tipy na výlety, můžete se podívat k vyhlášeným Padrťským rybníkům, do přírodních parků Brdy, Pod Štědrým, Buková hora - Chýlava, ale i do dalších rozsáhlých lesních porostů střední a jižní části Brd se spoustou kvalitních zpevněných lesních cest a úžasnými výhledy do údolí Úslavy.

Popis trasy C (v mapě zelená)

Po značené cyklotrase  (CT) 2146  přes Karlov (krásná vyhlídka) a Štítov do Žákavy a Nezvěstic, kde je možnost občerstvení v restauraci BON. Dále po CT 31 do Šťáhlav, tam před kostelem s cibulovitými věžemi odbočit doprava, dojet až k mostu přes Úslavu a za ním odbočit opět doprava na červenou turistickou značku po které dojet až na křižovatku s CT 2154 nad Kozlem. Odtud možné odbočit k zámku Kozel. Zámecký park stojí za prohlídku, kolo je ale nutné v parku vést. Několik možností občerstvení či teplého jídla. Z křižovatky nad Kozlem pokračovat po CT 2124  kolem Neslívského rybníka k hájovně Hádky, kde je možné odbočit doprava  (necelý kilometr) k přírodní památce Hádky s bohatou květenou v bylinném patře listnatého lesa a známému mohylovému pohřebišti (infotabule vlevo od cesty). Od hájovny Hádky pokračovat po CT 2154. Po pravé straně přírodní památka Zvoníčkovna s chráněnými rostlinami mokré lesní louky (infotabule vpravo od cesty). Asi kilometr před vyústěním CT 2154 na silnici se po pravé straně nalézá přibližně 500 metrů od cesty vpravo  na jednom z přítoků Kornatického potoka místo, kde stávala středověká tvrz Mydlný. Po CT 2154 odbočit doprava a po silnici pokračovat asi 1km ke křižovatce. Zde možnost zkrácení po CT 2039  přes Mešno a Lipnici do Spáleného Poříčí. Trasa pak má jen 28km a  vzhledem k tomu, že z křižovatky u Mydlného již nestoupá, je vhodná i pro méně zdatné cyklisty.

testZ křižovatky u Mydlnýho základní trasa pokračuje doleva po CT 2154 k osadě Kamínky, kde je před dlouhým sjezdem do Mirošova krásný výhled na Brdy i na hřeben rozvodí Úslavy a Úhlavy na druhé straně. V Mirošově možnost teplého občerstvení v hotelu Na statku či Zámecké restauraci u částečně přístupného Mirošovského zámku a též zajet k památnému Mirošovskému topolu (asi 1km od zámku ve směru na Hrádek u Rokycan).  Dále trasa stoupá po CT 2147 až do Skořic, a zde těsně míjí místo, kde stál druhý nejznámější hrad středních Brd -  hrad Dršťka (lokalita leží  jen kousek za hranicí vojenského újezdu Brdy a zbytky hradu na skalnatém hřebeni se jen těžko hledají). Trasa dále pokračuje přes Pančavu (část obce Trokavec) do Vísek, odkud je možné zajet ke skále, na níž stával hrad Homberk. Z Vísek trasa již pozvolna sjíždí  přes Lučiště, Záluží a Těnovice do Spáleného Poříčí s krásnými výhledy do údolí. Ve Spáleném Poříčí několik možností občerstvení (i teplé jídlo) vč. restaurace Ve Dvoře s certifikací služeb pro cyklisty Cyklisté vítáni. Můžete si zde prohlédnout muzeum v renesančním zámku, kostel sv. Mikuláše na náměstí nebo ochutnat židovská jídla v židovském kupeckém domě.

Pro podrobnější  informace si vytiskněte mapu a itinerář trasy, které najdete v přílohách tohoto článku.

test

Možnosti zkrácení

Z křižovatky mezi Nevidem a Kakejcovem do Spáleného Poříčí přes Mešno a Lipnici (celkem má pak okruh 28km)

Brdský cyklobus

Můžete využít:

- pro přepravu do Spáleného Poříčí - výchozího bodu všech tří cyklotras Spálenopoříčského cyklobalíčku (a zpět)

- pro posun na trase v úseku Šťáhlavy  - Nezvěstice - Spálené Poříčí

Aktuální informace o brdském cyklobusu najdete zde.

Občerstvení na trase

Nezvěstice

- restaurace BON s terasou (teplá jídla)

zámek Kozel

- restaurace Podzámčí  (teplá jídla) - provoz jen v turistické sezóně

- Bezejmenná čajovna s posezením venku

- občerstvení U Miláka - provoz jen v turistické sezóně

- KIOSEK u parkoviště - provoz jen v turistické sezóně

- café KOZEL - cukrárna s úzkou nabídkou teplých jídel

Mirošov

- Zámecká restaurace s posezením venku (teplá jídla)

- pension s restaurací Na Statku s posezením venku (teplá jídla)

Skořice

- restaurace a pension u sv. Jana

testSpálené Poříčí

- restaurace Ve Dvoře - má certifikaci Cyklisté vítáni (teplá jídla)

- restaurace Joachim Lewidt (teplá jídla)

- restaurace U Kutálků, nám. Svobody 33

- restaurace U Vötterů, Plzeňská 57 se stolem venku (teplá jídla - jen uvnitř)

Cykloservisy na trase

Přímo na trase ve Šťáhlavech je CYKLO SPORT KABÁT.

Cykloprůvodce

Chcete-li se nechat provést po trase a ještě se přitom něco dovědět, objednejte si cykloprůvodce.

Doporučené mapy

BRDY ROKYCANSKO, cykloturistická mapa č. 121, 1:70 000  (KARTOGRAFIE Praha)

PLZEŇ JIH, velká cykloturistická mapa č. 132, 1:60 000  (SHOCART) - část trasy

BRDY, velká cykloturistická mapa č. 133, 1:60 000 (SHOCART) - část trasy

JIŽNÍ PLZEŇSKO, cykloturistická mapa č. 6 - Plzeňský kraj 1:75 000  (KLETR)

Cyklobalíček ze Spáleného Poříčí tvoří

trasa A - Brdskými bučinami k Padrťským rybníkům (51 km)

trasa B - Za výhledy přes hory a doly (37km)

trasa C - Podbrdskými vískami a kolem hradů (39km)

test  test

Tiskové a internetové provedení víkendového cyklobalíčku ze Spáleného Poříčí v rámci Podpory činnosti informačních center na území Plzeňského kraje pro rok 2008 podpořil Plzeňský kraj, provozovatel internetových stránek www.turisturaj.cz.

Aktuální provedení jednotlivých tras z regionálního informačního portálu pro cyklisty www.plzenskonakole.cz přebírají i internetové stránky www.turisturaj.cz a www.spaleneporici.cz.

Přílohy

Mapa tras (745.68 kB)
Itinerář k trase C (319.03 kB)