Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Co se změní s jízdním řádem na železnici od 15.12.2019

article

Nové vlakové soupravy, jejichž provoz dotuje Plzeňský kraj jezdí již v krajských barvách

Od neděle 15. prosince začne na železnici platit nový jízdní řád pro rok 2020. V Plzeňském kraji je již několik let připravován ve spolupráci s Plzeňským organizátorem veřejné dopravy (POVED). Na železnici přibudou nové spoje, možnosti odbavení platební kartou u průvodčího a cestující se mohou těšit na nové vagóny. Výraznou změnou bude nový integrovaný tarif, který chce Plzeňský kraj spustit v polovině roku 2020.

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 09.01.2020

testS novým jízdním řádem, který začíná platit zpravidla v první polovině prosince, dochází často ke změnám spojů a tarifů. Pokusíme se shrnout to, co bude pro nacházející sezónu v Plzeňském kraji pro cyklisty využívající pro přepravu vlak důležité, a přidáme k tomu pár informací z celostátní železniční dopravy i připravované integrace dopravy v rámci celého Plzeňského kraje. Kdo jezdí vlakem pravidelně ví, že kvalita přepravy se zvyšuje, a to i díky podpoře Plzeňského kraje, který je objednavatelem většiny vlakových spojů krom těch dálkových. Prostřednictvím servisní organizace Plzeňský organizátor veřejné dopravy (POVED) tak město Plzeň i Plzeňský kraj, které ji v minulosti spolu založily, ovlivňuje podobu regionální dopravy. Nejde jen o jízdní řády, tedy počet spojů a jejich odjezdy a návaznosti, ale také o podobu nových vozidel a jejich vybavenost. „Dopravci nasadí během následujících tří let 24 vlaků (Pozn. red.: ve skutečnosti jen 15, protože 9 souprav již bylo nasazeno loni) a 315 nových autobusů. Nové stroje nestačí. Vlaky musí začít jezdit včas, podle vlaků si musíme řídit hodinky, musí se v nich topit, být v nich čisto a příjemná obsluha. V nových smlouvách s dopravci tyto základní atributy vyžadujeme," uvedl Hejtman Josef Bernard a dodal: „Veřejná doprava není žádná socka, veřejná doprava musí být kultivovaným způsobem přepravy lidí do práce."

 

České dráhy dle nového jízdního řádu vypraví s novým jízdním řádem po našem kraji celkem 542 vlaků, z toho v pracovních dnech 493 vlaků, o sobotách a nedělích 332 vlaků. Regionální spoje ujedou 5,6 mil. vlakokilometrů, což představuje nárůst o 5,22 % ve srovnání se současným jízdním řádem.

 

Veřejná doprava s kolem
„Klademe důraz na to, aby všechny stroje, které zavádíme do veřejné dopravy, včetně autobusů a vlaků, byly schopny převážet cyklisty a jejich kola," uvedl hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard. V jízdním řádu 2018/19 byla přeprava spoluzavazadla umožněna v Plzeňském kraji v 382 vlacích v pracovní dny a ve 251 vlacích o víkendu. V novém jízdním řádu bude možné kolo svézt v 396 vlacích v pracovní dny a 276 vlacích o víkendech. V 51 vlacích v pracovní dny a 50 o víkendech je možné zarezervovat místo pro kolo (jako spoluzavazadlo, ale s rezervací) a v 35 vlacích je rezervace místa pro kola povinná. Jde zejména o spoje na trati mezi Prahou a Plzní.

 

Vlaky a jejich vybavení
Podle jízdního řádu vyjede v roce 2020 v ČR průměrně 6854 vlaků, které ujedou za rok na 122 milionů kilometrů. Vzrůst cestujících za třetí čtvrtletí tohoto roku činil meziročně 4 miliony, k čemuž přispěl rozvoj služeb, investice do obnovy vozového parku on-line odbavení a posilování spojů. V roce 2020 vyjede téměř pět tisíc spojů uzpůsobených pro přepravu hendikepovaných, téměř tisícovka spojů bude garantovat wi-fi a elektrické zásuvky na dobíjení mobilních telefonů, tabletů a počítačů.

 

testObnova vozového parku
V roce 2022 budou nasazeny na Západní expresy nové vozy, které jsou nyní ve výrobě. České dráhy vypsaly zakázku na 180 vysokorychlostních vozů, které budou moci jezdit rychlostí až 230 km/h. Soupravy z těchto vozů budou mít větší přepravní kapacitu kol. Na rozdíl od soupravy Pendolino, kde se mohou s kolem svézt maximálně 3 cyklisté, nové soupravy RailJet zvládnou přepravit najednou až 7 kol. S jejich nasazením se ale v Plzeňském kraji nepočítá. 

 

Odbavení na pokladně nebo ve vlaku platební kartou
Od 15. prosince 2019 zavádí České dráhy kontaktní i nekontaktní platby kartou ve všech vlacích, kde je vlakový doprovod. Průvodčí po celé republice vybaví ČD více než 1 600 mobilními platebními terminály. Platit kartou ve vlaku lze ale pouze v místech, kde je signál. Konkrétně v Plzeňském kraji budou mít průvodčí k dispozici 98 platebních terminálů propojených s přenosnými pokladnami.

 

Tarif pro přepravu kol
S novým jízdním řádem zůstává tarif Českých drah pro kola beze změn:

Vzdálenost  1-50 km  51-100 km  101-150 km   151-200 km
 201-250 km  251-300 km  301-350 km  351 a více km
Cena
30 Kč
40 Kč
 50 Kč
 55 Kč 60 Kč
 65 Kč
 70 Kč
 75 Kč

Jak bude přepravu kol řešit od 1. července 2020 tarif integrované dopravy v Plzeňském kraji není zatím známo. Je tedy stále otázkou, zda se dočkáme celodenní či měsíční jízdenky na kolo, se kterou budeme moci po Plzeňském kraji jezdit s přestupy jak vlakem tak cyklobusem. Nové autobusy, které budou pro Plzeňský kraj jezdit, přitom už umožní na autobus přidělat tzv. „zádíčka" - tedy konstrukci pro přepravu kol na zadní kapotě autobusu.

 

Nový krajský tarif IDS
Začne platit od 1. července 2020 a umožní cestovat na jednu jízdenku s přestupy různými druhy dopravy a kombinovat tak vlak s autobusem a třeba i městskou dopravou. Jízdné integrovaného tarifu Plzeňského kraje bude dle tarifních pásem činit 12 - 72 Kč. Budete si moci koupit jednu jízdenku z bodu A do bodu B v Plzeňském kraji buď přímo u prvního dopravce, se kterým pojedete nebo předem elektronicky. Podrobnosti vám přineseme ještě před spuštěním systému. Plzeňský organizátor veřejné dopravy (POVED) bude od července 2019 provozovat krajský dispečink, který by měl mimo jiné pomoci při koordinaci návaznosti při přestupech ze zpožděných spojů. Nově jsou součástí integrovaného dopravního systému i vlaky Pendolino. Zavedení jedné jízdenky použitelné na vlaky různých dopravců po celé ČR původně plánované od prosince 2019 bylo o rok odloženo.

 

Přečíslování tratí
V souvislosti s novým jízdním řádem platným od neděle 15. prosince 2019 dochází i k přečíslování některých tratí v našem kraji takto:
trať č. 170 nově Praha-Plzeň-Klatovy (dříve Praha-Plzeň-Cheb)
trať č. 191 nově Plzeň-Strakonice (dříve trať 190 Plzeň-České Budějovice)
trať č. 192 nově Nepomuk-Blatná
trať č. 178 nově Plzeň-Cheb (dříve část trati č. 170 Praha-Plzeň-Cheb)
trať č. 186 nově Svojšín-Bor (dříve trať č. 178 Svojšín-Bor)

 

testNová vlaková spojení
Nově pojedou přímé vlaky Beroun-Plzeň-Klatovy, které budou moci cyklisté využít bez přestupu.
Nově je propojena trať z Poběžovic do Staňkova a Holýšova, po které o víkendu pojedou 4 páry vlaků, které vytvoří přípoj z Poběžovic do Holýšova k Západnímu expresu.

 

Výluky v roce 2020 v Plzeňském kraji
V příštím roce plánuje Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) následující rozsáhlé výluky:
• od 30. dubna 2020 v délce 135 dní na trati Plzeň - Třemošná
• od 2. července 2020 v délce 35 dní na trati Plzeň - Starý Plzenec
Během výluk budou platit výlukové jízdní řády.

 

Půjčovny kol ČDbike
V roce 2018 bylo v Plzeňském kraji vypůjčeno 425 kol. Celkem bylo provozováno pět cyklopůjčoven. V roce 2019 bylo v Plzeňském kraji vypůjčeno 380 kol a to ve čtyřech cyklopůjčovnách v Plzni, Domažlicích, Klatovech a Tachově.

 

Tištěným jízdním řádům málem odzvonilo
testJeště na tiskové konferenci několik dní před začátkem platnosti nového jízdního řádu v Plzeňském kraji (3. 12. 2019) zaznělo, že od letošního roku nebudou již v tištěné podobě, a to jak regionální jízdní řády, tak ty celostátní. „Je to proto, že prodejnost tištěných jízdních řádů stále klesá a lidé víc a víc přecházejí na internetovou komunikaci a mobilní zjišťování, jak vlaky jedou, což má výhodu hlavně v případě mimořádností a výluk, kdy se cestující dozví aktuální jízdní řád," zdůvodnil opatření ředitel regionálního obchodního centra osobní přepravy Českých drah v Plzni Vladimír Kostelný.Správa železniční dopravní cesty přitom tištěný jízdní řád na české železnici vydala pro potřebu svých zaměstnanců a Českých drah. Jak se ale ukázalo, poptávka rozhýbala trh a vytištění nového Jízdního řádu 2020 na železnici u nás se  ujala privátní firma. Komerční vydání pro veřejnost lze zakoupit například v prodejnách PONT na nádražích (pokud již není vyprodaný). Na rozdíl od předchozích knižních jízdních řádů, který vdávaly České dráhy, ten letošní, který vydala společnost společnost Avizer Z, která je vydavatelem deníku Zdopravy.cz. Poprvé tak v této knize jsou zahrnuty i vlaky dalších českých dopravců na železnici. Je to poprvé od 2. světové války, kdy se vydání knižního jízdního řádu ujala soukromá společnost. Jízdní řád 2020 na železnici v ČR se volně prodává na řadě míst. (Aktualizovanáno redakcí 9. ledna 2020).

 

Financování veřejné dopravy v Plzeňském kraji
Letos šlo na vlakovou dopravu 630 mil. korun, z čehož 147 mil. korun dalo Ministerstvo dopravy, příští rok to bude 730 milionů korun, z toho dá Ministerstvo dopravy 202 milionů. Dotace do železniční dopravy v Plzeňském kraji tedy neustále vzrůstají podobně jako dotace na autobusovou dopravu. Ty byly letos 486 milionů korun, v roce příštím budou činit již 560 milionů korun.

 

Vlaky jiných dopravců v Plzeňském kraji
testNa tratích Plzeňského kraje provozují vlaky České dráhy zatím s jednou výjimkou. Tou je trať z Plzně do Žatce a Chomutova, kde jezdí rychlíky společnosti GW Train. Jednoduchá vlaková souprava o dvou vagonech umožňuje zavěsit kola na 9 háků v prostoru na začátku a na konci soupravy. V případě, že to obsazenost vlaku dovolí, může průvodčí povolit přepravu většího počtu kol a to i ve střední části vlaku. Pokud hodláte cestovat některým z rychlíků GW TRAIN Regio ve větším počtu s koly (10 a více kol), rezervujte si přepravu minimálně den předem telefonicky na kontaktních telefonních číslech přepravce. 

 

Pravděpodobně od poloviny roku 2020 budou navíc do Plzně dvakrát denně jezdit černožluté vlaky Leo Expressu. Černožlutá souprava Leo Express pobere až 4 kola, cena za přepravu jedním vlakem činí dle stávajícího tarifu 49 Kč bez ohledu na počet ujetých kilometrů.


Odkazy

www.cd.cz/spojeni/conn.aspx - vyhledávač spojení Českých drah

www.gwtr.cz - stránky společnosti GW TRAIN Regio provozující rychlíkové spoje přes Žatec do Mostu

www.cd.cz/skupiny - informace a objednávkový formulář pro skupiny

www.idos.cz - vyhledávač spojení vlakem, autobusem a městskou dopravou

https://provoz.szdc.cz/Tabule/Default.aspx?lang=cs - abecední seznam nádražní tabulí s odjezdy vlaků v elektronické podobě, kde si můžete najít, ze kterého nástupiště vám jede vlak aniž byste museli do haly s informační tabulí

 

Přečtěte si také

Nové autobusové nádraží v Plzni má i cykloparkoviště - jak vypadá nový autobusový terminál Hlavní nádraží v Plzni, odkud jezdí mj. Brdský cyklobus a jak se k němu lze dostat na kole

Nový jízdní řád vlaků a změny začnou platit 9. prosince 2018 - o změnách s novým jízdním řádem platným od prosince 2018

Jízdní řád vlaků přinesl cyklistům v kraji změny i konkurenci - o změnách s novým jízdním řádem včetně nového dopravce GW train na trati Plzeň-Žatec-Most

Na jednu dopravní kartu v Plzni a brzo i po Plzeňsku - IDS na Plzeňsku umožňuje sloučit funkce InKarty Českých drah a Plzeňské karty, ale i karet podobných. Seznamte se s výhodami. 

České dráhy otevřely půjčovnu kol i v Plzni a Železné Rudě - jak fungují půjčovny kol Českých drah ČD bike

 

Fotogalerie