Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Jak chce EU v dalších letech podpořit cyklistickou infrastrukturu v metropolitních oblastech jako je Plzeň?

article

Na krytá parkoviště pro kola se při budování parkovací infrastruktury často zapomíná. V Pardubicích nezapomněli.

Nejen Praha, ale i Plzeň a další velká „spádová" města se potýkají s důsledky každodenního dojíždění tisíců lidí z blízkého či vzdálenějšího okolí. Je zřejmé, že některé, zejména dopravní investice, je třeba řešit na úrovni regionu, ne jen města. Plzeňská metropolitní oblast není výjimkou a tak jsme zjišťovali, zda se přitom nezapomíná na cyklisty.

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 31.10.2019

testIntegrované územní investice (anglicky Integral Territorial Investments = ITI) v oblasti dopravy mají zahrnovat všechny druhy dopravy, které spojují centrum s okrajovými částmi měst. „My jsme již o podmínkách, jaké stezky budeme podporovat, diskutovali a také jsme měli podmínku vůči terminálům - musí být budovány pro více druhů dopravy," uvedl náměstek ministryně pro místní rozvoj ČR Zdeněk Semorád na konferenci věnované ITI, která se konala tento týden na Západočeské univerzitě v Plzni.

 

Z ITI byly financovány například parkovací cyklodomy (cyklověže), o kterých jsme psali v článku Parkovací věž pro kola: Řešení i pro Plzeň. Plzeňská metropolitní oblast, která nyní zahrnuje 112 obcí s 310 tisíci obyvatel, byla přitom při čerpání dotací ITI velice úspěšná. Z alokovaných 3,2 miliard korun vyčerpala 90 %, přičemž samotné město Plzeň pak získalo 60% z této částky. „Nechceme podporovat projekty samostatných stezek v obci, ale spíš takové, které obce spojují," doplnil na dotaz naší redakce Zdeněk Semorád.

 

Města se snaží budovat parkoviště P+R nebo K+R, málokde je ale možné na nich také zaparkovat kola na delší dobu, tedy pod střechou. Počítá se s tím, že podmínka ITI bude nejen pro terminály, ale zatím není zřejmé, zda bude platit i pro tyto parkovací plochy. Zatím se podmínky budoucích dotací teprve dotvářejí, a není tedy jasné, zda bude zajištění cyklistické infrastruktury i pro parkování přímo v podmínkách, či zda bude ponecháno na vůli samotných měst. „Vytváření aspoň minimálního počtu zastřešených parkovacích stání na kola na záchytných parkovištích a v přestupních terminálech bych uvítal," uvedl národní cyklokoordinátor a zástupce Asociace cykloměst Jaroslav Martinek a dodal: „Pokud se parkování pro kola na novém parkovišti nevybuduje hned při jeho vzniku, šance na jeho dodatečné vytvoření později je velice malá."

 

testJe tedy stále ještě otázkou, zda se dočkáme podobné situace jako např. při výstavbě nového bytu, kde je ze zákona dáno, že spolu s ním je třeba vybudovat i parkovací stání. Pak bychom se snad konečně mohli dočkat parkovacích stání pro kola i na větších parkovištích, kde lze odložit auto a do centra vyrazit nejen prostředky veřejné dopravy, ale i na kole, které je v hustém provozu kvůli nedostatku parkovacích míst či častým jednosměrkám většinou rychlejší. Navíc vás odveze „od dveří ke dveřím" bez zbytečných zajížděk třeba při hledání místa k zaparkování.

 

Pokud se podaří prosadit cykloparkování do podmínek pro nové období, možná, že se dočkáme dalších parkovišť tentokrát už i s cyklostojany snad už pod střechou. Díky ITI by mohly také vzniknout další cyklovýpadovky z Plzně. Po těch do Zruče či do Starého Plzence třeba také do Vejprnic, či dokonce do Štěnovic?

 

Přečtěte si také

Parkovací věž pro kola: Řešení i pro Plzeň - v  ČR vznikají samoobslužné parkovací věže. Přečtěte si, jak fungují.

Nové autobusové nádraží v Plzni má i cykloparkoviště - při otevření autobusového terminálu u Hlavního nádraží v Plzni jsme si všimli i parkování pro kola. Jak vypadá a kde ho najdete

Z Koterova do Starého Plzence již projedete po cyklostezce - dlouho očekávaná cyklostezka v údolní nivě Úslavy byla dokončena

 

Fotogalerie