Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Jak správně zaparkovat kolo? Jaký cyklostojan a zámek?

article

Při parkování kola je důležité, k čemu a jak se kolo zamkne. Může to být stojan na kola nebo třeba sloupek veřejného osvětlení. Víte ale, jak správně zamknout kolo, abyste nedopadli jako majitel kola na obrázku?

Pokud jezdíte na kole jen rekreačně, parkování kola často ani neřešíte. Když totiž na kole někde zastavíte, stále ho máte na očích. Pro jízdu na kole ve městě je ale parkování klíčovou otázkou. Tedy kde a jak kolo zaparkovat, abyste se s ním za hodinku, za dvě nebo za půl dne zase setkali a mohli na něm zase odjet. Poradíme vám, kde a jak zaparkovat kolo ve městě, aby vám ho, když ho už nebudete mít na očích, někdo nezcizil.

Autor: cykloRADKA Aktualizace: 17.06.2016

testPrvní, co budeme řešit, je, kam kolo zaparkovat. Nejlepší je si pro zaparkování kola najít stojan. Cyklostojanů sice v Plzni v posledních letech přibylo, jejich kvalita je ale dosti rozdílná a hlavně zoufale chybí v centru města a na mnohých místech, kam cyklisté jezdí. Pouhých šest cyklostojanů najdete na náměstí Republiky, další pak na Americké u kruhového objezdu. Dobrý cyklostojan je v Martinské ulici, u galerie Dvořák na Slovanech, ve Škoda sport parku nebo v Lochotínském parku. Nejlepší je si pro zaparkování kola najít stojan. Pokud cyklostojan v blízkosti není, tak lze použít i zábradlí, o které můžeme kolo stabilně opřít tak, aby se jeho mechanické části, které by se mohly poškodit, nedotýkaly „opěradla". Pak bychom měli kolo zamknout. Zamyká se vždy rám kola, většinou společně se zadním kolem. Máte-li druhý zámek, tak i přední kolo. Smyčkou zámku byste měli obemkout všechny 3 podstatné části: rámovou trubku, zadní kolo a parkovací zařízení (stojan, zábradlí, sloupek, strom atp.) tak, aby smyčka zámku nešla vyvléknout. Chcete-li zloděje opravdu odradit, vytáhněte navíc sedlovku - na kole bez sedla se opravdu špatně prchá z místa činu. Kvalitních cykloopěradel už je v Plzni také pár. První vlaštovkou byly stojany u galerie Dvořák na Slovanech, k nim se zanedlouho přidaly tulipánové stojany ve Škoda sport parku. Několik tulipánových stojanů v zelené barvě bylo rozmístěno i po Slovanech, další stojany typu Y (stejné jako u galerie Dvořák) najdete u vchodu do registru řidičů na Slovanech. Na všech těchto stojanech spolupracoval či je dokonce jako pilotní řešení správného parkování realizoval spolek Plzeňsko na kole. K technicky zdařilým stojanům lze počítat i realizace samotného města v Lochotínském parku a v Martinské ulici (kde ale oproti původnímu stavu je nyní stojan už jen jeden).

 

testNejdůležitější z hlediska prevence odcizení kola je ale zámek. Právě ten mnozí cyklisté podceňují. Používají tenké spirálové zámky, které lze během několika sekund přeštípnout. Ti, kterým už bylo kolo odcizeno, se už ale většinou poučili a zakoupili masivnější zámek: silný řetěz, masivní plastem potažené lano či tzv. účko, tedy zámek ve tvaru podkovy (písmeno U), jehož nejlepší varianty od firmy ABUS v ceně až 2500Kč dokážou odolat i sofistikovanému útoku. Pro všechny tyto zámky platí, že jsou dražší a těžší a tak se je mnohým cyklistům nechce vozit, či do nich investovat. Právě kvalitní zámek ale může zloděje odradit od krádeže vašeho kola. Pořídit si masivní lanový zámek, podkovu či cik-cak zámek ze silných kovových proužků (vypadá jako zednický metr) je pro používání kola ve městě, kde se od něj stále vzdalujete na dohled, pro cyklistu nezbytné. Ostatně, všimněte si, jaké zámky používají messengeři na kolech. Pro ně je kolo pracovní nástroj a musí se s ním vždy shledat tam, kde ho zaparkovali. Pro nás nezvyklé zámky používají cyklisté na městských kolech v Holandsku a Dánsku: dvě menší kovové obruče podobné klasickým ráfkovým brzdám se při zamykání provléknou zadním kolem a tak znemožní jeho pohyb.

 

testPokud nechcete investovat do zabezpečení svého kola moc peněz, existuje i levnější řešení - používat bezpečné stojany. V Plzni je máme na více než 100 místech a nabízejí stání pro téměř 450 kol. Pro bezpečné zaparkování, kdy zamknete rámovou trubku kola půlkruhovitou trubkou ke stojanu, potřebujete jen maličkou FABku v ceně cca 200 Kč i s držáčkem na sedlovku. Je to sice zámek navíc, ale je lehký, zbytek zajištění kola (který je u běžného zámku tou těžší částí) tak s sebou vozit nemusíte - je již součástí stojanu. Ten je vyroben ze speciálního tvrzeného materiálu odolného proti přeřezání. Jednoduchý postup správného parkování kola v bezpečném stojanu i seznam lokalit, kde jsou umístěny v Plzni, najdete na portále v článku Bezpečné stojany v Plzni a jak je používat na našem portále.

 

V poslední době ale stále více cyklistů jezdí na kole po městě na starších kolech. Postupně tak i do Plzně proniká retro styl. Staré skládačky, favoritky či jiné herky totiž zloděje zdaleka tak nelákají, jako novější dvoukolé stroje, které lze mnohem snáze prodat. Vždy totiž platí, že se kradou kola, která se dají dobře a rychle zpeněžit. Do starého kola sice musíte nějaký ten peníz investovat (většinou jde o nové duše a pláště), ale údržba s trochou šikovnosti nebývá tak drahá, jako na kole novém. Chcete-li se naučit jednoduché opravy kola, navštivte některou z cyklodílen iniciativy Plzeň na kole. Ta nejbližší bude 13. září v DEPU 2015.

 

Pokud byste se chtěli starostí s parkováním zbavit, pořiďte si kolo skládací. To nemusíte nikde parkovat před domem, půjde s vámi ve složeném stavu až pod stůl v restauraci nebo do šatny v kině. Já svého skládacího Bromptna používám i ke služebním cestám vlakem třeba do Prahy. Kde to jde, jedu na kole, kde ne, složím ho a nechám se popovézt. Skládací kolo je ideální pro intermodalitu, tedy střídání dopravních prostředků, hlavně ve městě. Výhody skládacích kol objevuje stále víc cyklistů. Možná proto je už i v Plzni skládacích kol vidět stále víc a víc.

 

Přečtěte si také

Bezpečné stojany v Plzni a jak je používat - proč je lepší vozit malou FABku a parkovat v těchto stojanech než používat běžné (spirálové zámky)

 

Nové stojany v Plzni - v čem jsou jiné?  - o prvních instalovaných cyklostojanech nového typu v Plzni 

 

Tulipánové cyklostojany rozkvetly v plzeňském ŠKODA sport parku - o instalaci nového typu stojanů ve tvaru tulipánu v Plzni 

 

 

 

Fotogalerie