Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Nové cyklostojany v Plzni - v čem jsou jiné?

article

Pak už se jen stříhalo: zleva místostarosta Oldřich Rozšafný, cykloRADKA, Ivana Heyduková a Petr Náhlík

Díky finančnímu daru MO Plzeň 2 - Slovany mohlo občanské sdružení Plzeňsko na kole zrealizovat jeden z návrhů nového typu cyklostojanů a ve středu 15. dubna odpoledne je předat do užívání cyklistické veřejnosti. Cesta k realizaci ovšem nebyla jednoduchá tak, jak tomu u výroby prototypů bývá.

Autor: cykloRADKA (text), Jana VANĚČKOVÁ a Míra KLAS (foto) Aktualizace: 15.04.2009
Vstoupit do diskuse (1)

test„Hlavní překážkou v užívání kola jako dopravního prostředku po Plzni třeba pro cestu na nákup, do školy či do práce, je bezpečnost. To jasně vyplynulo ze všech dotazníkových šetření, které jsem si mezi plzeňskými cyklisty dělala," říká Radka Žáková, editorka regionálního informačního portálu pro cyklisty a místopředsedkyně občanského sdružení Plzeňsko na kole. „Bezpečnost cyklisty souvisí s množstvím cyklostezek. Bezpečnost kola, tedy možnost jeho zaparkování, zase souvisí s kvalitou a rozmístěním vhodných cyklostojanů," dodává. V Plzni je bohužel jen asi stovka cyklostojanů, které by požadavky bezpečného zaparkování kola splňovaly. Tuto situaci se snaží změnit hrstka nadšených cyklistů, která se vytvořila se vznikem internetového portálu.

 

„Už samotné pojmenování cyklostojan je zavádějící," říká Jaroslav Sobota, který návrhy prototypů spoluvytvářel. „Spíš bychom měli říkat ´cykloopěradla´, protože základem dobrého zaparkování kola je stabilní opření kola alespoň ve dvou bodech přibližně 60 centimetrů nad zemí s možností přizamčení rámu kola ke stojanu. Správný stojan se také nemá dotýkat žádné z mechanických částí jako je přehazovačka, přesmykač či kotoučové brzdy. Jen tak kolo nepoškodí," dodává. Z hlediska běžného užívání je důležitá také vandaluvzdornost a způsob instalace.

 

Pro vytvoření prototypů jsme se inspirovali v zahraničí. „Fotografie cyklostojanů sbírám už několik let a v posledních dvou letech jsem z nich vytvořila galerii správných a špatných řešení z celé Evropy na www.plzenskonakole.cz, " říká Radka Žáková. „Vždy, když někam jedu a najdu stojan na kola, vyfotografuji ho a pošlu Radce. Tak to dělá víc cyklistů," říká Jana Vaněčková ze sdružení Plzeňsko na kole. Galerie je tak průběžně doplňována o nové typy stojanů. „Fotografií těch nevhodných ale bohužel dostávám mnohem víc," dodává Radka Žáková.

 

testŽádost o příspěvek na projekt Bezpečného parkování kol v Plzni podávalo o.s. Plzeňsko na kole na třech městských obvodech a do Komise pro prevenci kriminality. Finanční podporu získalo jen z MO Plzeň 2 - Slovany a to přímo na cyklostojany. „Protože jsme nenašli vyhovující typ v dostupné nabídce výrobců, rozhodli jsme se realizovat vlastní prototyp," říká Radka Žáková. „Přestože naše návrhy nebyly složité, ukázalo se, že technologicky není výroba tak jednoduchou záležitostí. Byli jsme velice rádi, když se nám podařilo najít firmu, která má zkušenosti s výrobou a instalací městského mobiliáře a byla ochotna realizovat naše prototypy," říká Jaroslav Sobota. Firma HEVI Ing. Ivany Heydukové přitom musela řešit způsob instalace, což bylo v případě galerie Dvořák dokonce důvodem zpoždění. Dostatečné ukotvení stojanů je důležité zejména kvůli případným vandalům. Firma DYBS, která stojany instalovala, má s rozebíráním zámkové dlažby zkušenosti, takže si poradila i s nestandardním způsobem instalace.

 

„Galerii Dvořák jsme si vybrali proto, že je to jediné větší obchodní zařízení na Slovanech, které dosud nemělo parkoviště pro kola," říká Stanislav Rauch ze sdružení Plzeňsko na kole. „Kolo jsem si zamykala o zábradlí u parkoviště nákupních vozíků, jinak bych tu nakupovat nemohla," dodává jeho žena Jitka. „Informaci o parkovišti pro kola včetně plánku galerie Dvořák jsme dali ke všem vchodům. Její součástí je i modrobílá značka pro parkoviště kol," uvedla.

 

S finanční podporou našeho dárce bychom chtěli v nejbližší době vydat letáček s informacemi o naší činnosti a základními informacemi o bezpečném parkování kol. Měl by být k dispozici všem, kteří chtějí upozornit majitele obchodů či provozovatel sportovišť na to, jak by mělo správně vypadat parkoviště na kola a to včetně vhodného umístění. O jeho vydání budeme informovat - zatím jsou dostupné informace na internetových stránkách www.plzenskonakole.cz Seznam vhodných odkazů najdete v závěru tohoto článku.

 

Budeme rádi, když budeme moci realizovat i další prototypy. O vhodné parkoviště pro kola již projevila zájem TECHMANIA Science Center, jednáme též o řešení veřejného prostoru ve vnitrobloku Měšťanské Besedy. „Chtěli bychom, aby se pravidla pro budování vhodných parkovacích míst pro kola stala součástí Generelu cyklistické dopravy v Plzni. Pokud se tak stane, bude Plzeň prvním městem v ČR, kde bude parkování kol řešeno koncepčně," uvádí Radka Žáková. Platné předpisy zatím bohužel řeší u veřejných staveb jen počty parkovacích míst pro auta. „Spolupracuji s Centrem dopravního výzkumu, které by chtělo na letošní květnové Národní cyklokonferenci představit první manuál pro parkování kol v ČR," dodává. Chybí tu hlavně osvěta - mezi cyklisty, projektanty, architekty, ale i úředníky měst a obcí. Ti všichni by měli při realizaci staveb i řešení veřejných prostor myslet na cyklisty. Doufáme, že v tom nám hodně pomohou média.

 

 

Jak můžete pomoci zlepšit parkování pro kola vy?

  1. Na místech, kde parkujete, nebo chtěli byste parkovat s kolem upozorněte majitele/provozovatele na to, jak by měl vhodný stojan vypadat a kde lze najít informace. Připravujeme letáček, který by měl být právě pro takové případy k dispozici cyklistické veřejnosti. Až jej vydáme budeme vás informovat - nyní prosím směrujte zájemce na internet  - články jsou uvedeny níže podle pořadí důležitosti.
  2. Přispějte na bankovní účet našeho občanského sdružení číslo 219916152/0300, abychom mohli realizovat další nová parkoviště pro kola říkejme jim třeba koloviště.
  3. Pošlete nám fotografie míst, kde chybí cyklostojan, nebo je nevhodný a kola zde cyklisté zamykají třeba k dopravním značkám - pomůžete nám tak vytipovat vhodné lokality pro umístění dalších cyklostojanů. Budeme se snažit ve spolupráci s městem anebo sami tam vhodné parkoviště vytvořit.

 

 

Přečtěte si také

Není stojan jako stojan aneb Jak vybrat a umístit správný cyklostojan  - obsáhlý článek s bohatou fotogalerií špatných i správných řešení

Před sezónou shánějí cyklostojany - jaký je ten pravý?  - pár rad pro ty, co chtějí pořídit cyklostojan

Bezpečné stojany v Plzni - jaké jsou výhody stojanů se zamykacím sytémem s FABkou a jak je používat

Optimální cyklistický stojan - obecně o konstrukčním řešení cyklostojanů vč. fotografií (článek spřáteleného portálu NaKole.cz)

Ukradli mi kolo, kdo to zaplatí - o zodpovědnosti  za kolo ve stojanu (článek spřáteleného portálu NaKole.cz)

 

 

Diskuse (1)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie