Lávka na Valše se opravuje. Cyklisté musejí jet objížďkou.
Ten, kdo vyjíždí z Plzně na kole do Dobřan, po ní již nejspíše jel. Starší nenápadná lávka přes železniční trať zaříznutou v mírném kopečku. Možná jsme ji ani pořádně nevnímali, když jste tudy jeli. Tedy až do chvíle, kdy zjistíte, že tu není. Ona tu vlastně je, ale o pár metrů dál a nespojuje obě strany železničního náspu. Prostě se konečně dočkala opravy. Lávka totiž slouží pěším a cyklistům již od roku 1983. Za dobu své existence prošla jen drobnými opravami a obnovou nátěrů. Jenže koroze poškodila konstrukci i mostovku a zábradlí na lávce i před ní nesplňují výšku dle platných norem pro cyklostezky. Kvůli těmto vadám a nefunkční hydroizolaci mostovky do lávky zatéká voda. Plechy mostovky korodují a oslabují jednotlivé ocelové prvky konstrukce.
Konstrukce lávky se musí celá očistit a pak dostane nový protikorozní nátěr a mostovku. Budou opraveny také nosníky v zářezu železniční trati. Změní se i povrch lávky - místo stávajícího litého asfaltu budou cyklisté po rekonstrukci projíždět po plechovém povrchu s protiskluzovou úpravou. Současným normám již nevyhovující zábradlí bude pro vyšší bezpečnost cyklistů po rekonstrukci o 20 centimetrů vyšší. Při opravě se lávka dočká také nové hydroizolace mostovky, vyčištění ložisek a opravy vozovky v místě obou nájezdů. Jak to tak bývá, stavební technologie použité při opravě vyžadují vhodné klimatické podmínky, proto se musí provést oprava lávky mimo zimní období. Zasáhne tím i do cyklistické sezóny. Počátkem srpna už tudy nejspíš ale zase cyklisté už jezdit budou.
Celkové náklady na opravu jsou ve výši 6,8 mil. korun včetně DPH. Zahrnují i náklady na výluku na železniční trati Plzeň-Klatovy v době snášení konstrukce lávky na staveniště a zpět na své místo. Stavbu pro město Plzeň zajišťuje a z městského rozpočtu platí Správa veřejného statku města Plzně, která se stará o údržbu lávek v Plzni.
Vzhledem k tomu, že rekonstrukce lávky přeruší významnou cyklistickou komunikaci, je na křížení příjezdové cesty s komunikací z obou stran vyznačena objízdná trasa pro cyklisty i s plánkem objízdné trasy.
Plzeň, jako město na soutoku čtyř řek a na důležitém železničním uzlu, má na svém území přes 50 lávek, o které se stará prostřednictvím své příspěvkové organizace Správa veřejného statku města Plzně. Ročně je na jejich údržbu v městském rozpočtu vyčleněno pár desítek milionů korun. Postupně přibývají i nové lávky, jako například Lávka u zoo nebo ta na Božkovský ostrov. Lávky umožňují hlavně cyklistům bezpečně překonat vodní toky, železniční tratě ale i frekventované komunikace (např. lávka u pivovaru). Ty na řekách jsou součástí systému Sportovně rekreačních tras podél plzeňských řek, tzv. „plzeňských greenways". Tento systém vzájemně propojených cest pro nemotorovou dopravu byl v roce 2009 oceněn Evropskou asociací Grennways (EGWA) druhým místem v kategorii Mobility, a to jako první projekt tohoto typu z bývalého východního bloku.
Aktuální informace o termínu uzavření lávek, které se v Plzni opravují (k 28/7/2021)
Lávka Pod Pecihrádkem:
Uzavřena 24. června
Termín dokončení 31. července 2021 (tedy od 1. srpna průjezdná)
Lávka U Černého mostu na Valše
Uzavřena 13. dubna
Termín dokončení 25. srpna 2021 (tedy od 26. srpna průjezdná)
Přečtěte si také
Dva oblouky lávky v Liticích už využívají cyklisté i pěší - o lávce s modrými oblouky, která vznikla u Litic
Plzeň chystá nové lávky pro pěší a cyklisty - projekty nových lávek v Plzni i s vizualizací
„Lávkový náměstek" Petr Náhlík představil dvě nové lávky - lávku pod soutokem Radbuzy a Úhlavy a lávku přes Karlovarskou u Globusu (s konstrukcí bývalého Faltusova mostu)