Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Oranžový cyklovlak začal vozit cyklisty do Českého lesa

article

...a vyzvednout si karabinku se známkou

S novou možností přímého spojení pro cyklo/turisty do oblasti Českého lesa přišel Plzeňský kraj. Od poloviny června vyslal na okružní trasu do Českého lesa speciální cyklovlak.

Autor: cykloRADKA (zext&foto) POVED (schema) Aktualizace: 03.07.2018
Vstoupit do diskuse (2)

testNový spoj, který ve spolupráci s krajským organizátorem dopravy v Plzeňském kraji, společností POVED, vypravuje od soboty 16. června do soboty 29. září společnost GW TRAIN REGIO, má zvednout přepravní kapacitu do Českého lesa, kam se cyklisté mohli z Plzně dosud dostat o sobotách, nedělích a svátcích dvěma cyklobusy s kapacitou 25 a 19 převážených kol. Oranžovou vlakovou soupravu, která ve všední dny jezdí na železniční trati   Plzně přes Plasy do Mostu, doplnil speciální oranžový vagón s ližinami a háky na kola. Jeho kapacita je 60 kol. Dalších 6 kol se vejde na háky v samotné soupravě. „Cyklovlak je tak vhodnou alternativou i pro středně velké skupiny cyklistů, jelikož nabídne dostatečnou kapacitu pro přepravu jízdních kol, kterou dnes nikdo jiný pro cesty do této oblasti nenabízí," uvádí na svých internetových stránkách POVED. Z téměř padesáti dní v sezóně, kdy cyklobusy do Českého lesa jezdí, jsou podle Zbyňka Hupáka z ČSAD autobusy Plzeň zcela plné jen asi v pěti dnech na lince cyklobusu Český les a ve dvou dnech na lince cyklobusu Mže.

 

testPodle dostupných informací stojí za nápadem vypravit do Českého lesa cyklovlak hejtman Josef Bernard. „Cílem bylo doplnit ty cyklobusy, které jezdí do Tachova. A do vlaku se vejde více lidí. Vlak jede jiným směrem na Bor a pak Bělou, což znamená vykrytí jiné části kraje," komentuje záměr hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard. Realizací nového spoje pověřilo hejtmanství POVED. Postup byl zřejmě dost rychlý, neboť starostové obcí v Českém lese, kteří před devíti lety iniciovali první cyklobus do Českého lesa, se o plánech hejtmanství dověděli z tisku, když už byly přípravy v plném proudu. Starosta Libor Picka z Bělé nad Radbuzou je z toho rozpačitý a myslí si, že není dobře, že hejtmanství věc se starosty tří obcí, které přišly s myšlenkou cyklobusu do Českého lesa a finančně ho již několik let podporují, nekoordinovalo již od začátku tak, aby si oba spoje do Českého lesa nekonkurovaly.

 

Zavedení cyklovlaku se na rozdíl od cyklobusů do Českého lesa neopírá o žádný koncepční dokument, který by jeho potřebu a cíle navrhoval či podporoval. Ptali jsme se, co kraj k zavedení cyklovlaku vedlo. Šlo zřejmě to to podpořit některou z turisticky zajímavých oblastí. „Je to podle toho, jak si tipujeme turistické oblasti a kde chceme posílit turistický ruch. Tam pak nasměrujeme jak vlaky, tak autobusy. Do oblasti Český les, Šumava, Brdy, to jsou ty oblasti, které nás primárně zajímají, které chceme rozjezdit a chceme zajistit, aby vlaky a autobusy byly zavedeny tak, aby tam cyklisté mohli jezdit,” uvedl hejtman Plzeňského kraje Josef Bernard. Oba cyklobusy do Českého lesa (cyklobus Mže a cyklobus Český les) přitom kraj dotuje částkou 140+160 = celkem 300tis. ročně, obce pak ještě hradí jejich ztrátu. Letošní provoz cyklovlaku podpořil Plzeňský kraj částkou 440 tis. korun s tím, že na konci sezóny jeho přínos zhodnotí a zváží případné změny v provozování. Tržby budou od částky 440 tis. odečteny.

 

Trasa cyklovlaku je za běžných podmínek (tedy pokud není na trase výluka), okružní. Vlak vyjíždí z hlavního nádraží v Plzni, cyklisté mohou přistoupit i na železniční stanici Plzeň-Jižní Předměstí, kde zastavuje. Přes Stříbro jede do Svojšína, kde vlaková četa přemístí cyklovagón na druhou stranu vlaku, aby mohl dále pokračovat přes Bor do Bělé nad Radbuzou, kde v 10.40h končí. Mezi Stráží u Tachova a Bělou nad Radbuzou přitom vlak zastavuje ve všech zastávkách. Na vedlejší koleji pak v Bělé čeká až do 17.30h, kdy pokračuje dále přes Hostouň, Poběžovice a Staňkov do Plzně. Na hlavní nádraží má podle jízdního řádu přijet v 19.09h.

Ceny, tarif a jízdenky

testV cyklovlaku platí stejný tarif společnosti GW TRAIN Regio jako na trati z Plzně do Mostu. V tomto vlaku ale neplatí jízdenky Českých drah, Integrované dopravy Plzeňska (IDP) ani slevy ve veřejné dopravě Plzeňského kraje. Cyklisté ale mohou využít speciální nabídku jízdného:


celodenní jízdenka za 200 Kč (1 osoba včetně kola) a
rodinná jízdenka za 350 Kč  (2 dospělí a max 3 děti, vč.max 5 kol)

 

Jízdenky si cestující pro sebe i kolo zakupují přímo ve vlaku u průvodčího. Přepravu kola přitom avizují známkou zavěšenou na karabince, kterou dostanou od vlakového personálu nakládajícího kolo. Bez ní cyklistovi personál kolo nemůže při vystupování vydat. Jízdenky na tento vlak ale v případě cestování s kolem nelze koupit přes internet, protože systém AMSbus, který GW TRAIN Regio využívá, neumožňuje koupi jízdenky s kolem.

Mapku trasy uvedenou výše i jízdní řád cyklovlaku si můžete stáhnout v příloze tohoto článku.

Srovnání cyklobusu a cyklovlaku v číslech

Pro srovnání vám nabízíme pár čísel cyklovlak vs cyklobus. Chcete-li si srovnat i trasu, podívejte s ena článek Tento víkend vyjíždí poprvé cyklobusy po Plzeňském kraji, ve kterém najdete mapku cyklobusů v Plzeňském kraji i s jejich zastávkami.

 

   Cyklobus Český les Cyklovlak
 Plzeň odj.  8.00h 8.32h
 Bělá n/R., nádraží příj.  9.28h
10.40h
 Železná (u hranic D/CZ)  9.52h

-----

 Bělá n/R. odj.  17.30h  17.30h
 Plzeň příj.  19.00h  19.09h
 Nejvyšší nadm. výška zastávky  695 m n.m. (Přimda)
 520 m n.m. (Třemešné)
 Jízdné 1os+1kolo (Plzeň-Bělá) 82+30=112Kč   88+40=128Kč
 Jízdné 2os+2kola (Plzeň-Bělá) 2x(82+30)=224Kč   2x(88+40)=256Kč
 Jízdné 1os+1kolo (Plzeň-Bělá a zpět) (82+30)+(82+20)=212Kč   2x(88+40)=256Kč či
200Kč (celodenní)
 Jízdné 2os+2kola (Plzeň-Bělá a zpět)

2x(82+30)+(82+20)=212Kč

nebo rodinná **) 

 2x[2x(88+40)]=512Kč či
350Kč (celodenní rodinná)
 Přepravní kapacita kol
 25 kol   66 kol
 Kdy jezdí  o So, Ne a o svátcích  jen o sobotách
 Do kdy letos jezdí  Ne 30. září 2018  So 29. září 2018
 Kolik dnů letos jezdí
 48 dní
 15 dní
 Příspěvek na provoz v r. 2018

140 tis. Kč

+ ztráta ve výši cca 100 tis.Kč

 440 tis. Kč *)
       z toho Plzeňský kraj
 140 tis. Kč  440 tis. Kč

 *) ...po ukončení sezóny bude částka ponížena o tržby

**) ...Rodinné jízdné v cyklobusu = až pro pět osob, z nichž jen 2 osoby mohou být starší 15 let = hodnota jízdenky ve výší dvou dospělých. (Dětské složitelné kočárky, skládací dětské přívěsné vozíky za jízdní kolo a jízdní kola pro děti do 6 let se přepravují v cyklobusech zdarma.) 

Přečtěte si také

Tento víkend vyjíždí poprvé cyklobusy po Plzeňském kraji - co se změní v nové sezóně cyklobusů v Plz. kraji

Plzně na výlet cyklobusem směr Český les a Brdy - článek o cyklobusech do Českého lesa (cyklobus Český les a cyklobus Mže) a Brdském cyklobusu, vč. jízdních řádů, tipů na cyklovýlety a rad, jak koupit elektronicky jízdenku na cyklobus

Na vrchol Čerchova cyklobusem, dolů na kole - o cyklobusu, který vozí cyklisty až na samý vrchol Čerchova

Odkazy

www.csadplzen.cz/cyklobus - kompletní informace o cyklobusech na stránkách dopravce včetně jízdních řádů, ceníku a tipů na výlety
www.csadplzen.cz/e-jizdenka - aplikace pro nákup elektronické jízdenky a místenky

www.gwtr.cz/cs/r25-plzen-most/jizdni-rady/jizdni-rad - jízdní řády a tarif GW TRAIN regio vč. výlukového jízdního řádu

Ptáme se vás

Čemu dáváte přednost? Cyklobusu nebo cyklovlaku? Svůj názor vepište do diskuse pod článkem.

 

Přílohy

Jízdní řád cyklovalku do Českého les (182.62 kB)
Cyklovlak do Českého lesa - letáček s trasou a jízdním řádem (290.24 kB)

Diskuse (2)

Vstoupit do diskuse

Fotogalerie