Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Tipy na dárky aneb co dát pod cyklistův vánoční stromeček

article

Knížka vyprávění o cestách na kole směrem na východ s Dominátorem Dominikem Haškem může být inspirací pro cyklisty milující dobrodružství

Pokud jezdíte na kole s kamarády nebo je váš partner nebo partnerka  cyklistou, mohlo by se vám hodit pár tipů na cyklistické dárky pod stromeček. Máme zde pro vás ukázku doplňků pro cyklisty i pro jejich kola. Věřím, že se necháte inspirovat a některý z nabízených výrobků si vyberete.

Autor: cykloRADKA (text&foto), Jana KRAUSOVÁ (foto) Aktualizace: 16.12.2016

Dva v jednom

testMám ráda chytré a šikovné dárky. Většinou dávám přednost dárkům praktickým,  a to takovým, které spojují více funkcí. S vývojem nových technologií se tak nyní vyrábějí některé doplňky cyklistické výbavy v reflexních barvách. Jde zejména o:
  • Cyklistické přilby
  • Návleky na boty/tretry
  • Rukavice (stačí mít v reflexní barvě jen část na hřbetu ruky)
  • Vesty, větrovky a bundy
  • Pláštěnky na batohy

Přitom vždy platí: čím větší plocha, tím lepší viditelnost za šera i za tmy.

Pro kolo

testNa nenadálé situace je dobré být připraven. Malé nářadíčko by měl mít cyklista vždy při sobě. Nové typy nabízejí nejen nové kombinace klíčů a šroubováků ale také důmyslně integrovanou nýtovačku na řetěz. Občas si někdo navíc trochu pohraje s designem a na světě je šikovný kousek nářadí, který navíc i půvabně vypadá a ve složeném stavu dobře padne do ruky nebo na kolo. Prvním průkopníkem těchto designových nářadí byla sada nářadí na skládací kola Brompton, kterou lze zasunout do vnitřní části rámové trubky před složením kola. Není divu, že majitelé skládacích Bromptnů vzali tuhle užitečnou hračku útokem a tak se dala koupit jen na základě pořadníku. Pro Plzeňáky se tato možnost nejblíže nalézá v Praze, např. ve Veloramě  na Letné nebo v Cyklospecialitách v Praze Nuslích  Letos do nabídky designových nářadíček přibyly i nové kousky od firmy Crankbrothers, které se budou hodit hlavně těm, kteří jezdí na kolech s výbavou od firmy SRAM. Plastový rám obalu umožňuje pohodlně uložit do středu dva multifunkční klíče do tvaru písmene Y, které se přitahují magnetem. V bočních kovových pěnou vypolstrovaných kapsách jsou jednotlivé koncovky klíčů, které se nasazují na univerzální držák. Druhá kapsa obsahuje samolepicí záplaty a kousek smirkového papíru a třetí kapsa je prázdná. Ve složeném stavu působí nářadí pěkně kompaktně, dobře se vejde do cyklistické kapsy i brašny a to i bez dalšího obalu. V Plzni tohle nářadíčko prodává například Hepos, kde mi ho také půjčili k vyzkoušení. Pokud ale chcete být originální a váš cíl už nějaké nářadíčko má, kupte malé skládací kombinačky. Ty nejmenší skládací kombinačky mají ve složeném stavu jen asi 7 cm a oproti jejich větším sestřičkám jsou opravdu lehké.

S mobilem na kolo test

Možná jste už uvažovali o tom, kam dát na kole mobil. Chytré telefony jsou stále větší a tak zadní kapsa na dresu nemusí být vždy tím nejlepším místem. Výrobci cyklobrašen ale již nabízejí několik řešení, jak umístit telefon na řídítka nebo na rámovou trubku. Než půjdete nakupovat, měli byste vědět, jak je řešen rám v místě nad vidlicí. Upínací systémy se liší  a tak by se na určené místo brašnička nemusela dát správně připevnit. Pokud by měla být často odnímána, měl by tomu odpovídat také  upínací systém. Kvalitní clik-fix bývá v tomto případě výhodou. Při výběru byste měli respektovat nejen rozměry telefonu, ale také si zjistit, jak je daný obal voděodolný. Na poškození telefonu vodou a vlhkostí se totiž záruka nevztahuje!

Pro cyklistovu duši

testZima bývá pro cyklistu dobou snění a sbírání informací pro další cesty na kole. Levným, ale milým dárkem tak může být třeba mapa. Letos vyšly mj. nové mapy Brd, které mnohý cyklista uvítá. Šmejdit prsem po mapě a vyhlížet si nové trasy pro výlety je jedna věc, ale sbírat zkušenosti jiných a nechat se jimi inspirovat, pak druhá. Velkou inspirací pro mnohé cyklocestovatele jsou například knížky z plzeňského nakladatelství Cykloknihy. Letos vydalo například knihu Radima Jebavého a Davida Novotného Kolo, sny a dobrodružství o cyklovýpravách tří kamarádů s Dominátorem Dominikem Haškem. Inspirativní cestopisné vyprávění o cestách tří kamarádů na kole po Evropě, Asii a Africe třeba někoho zaujme a připraví si v příštím roce dobrodružnou cyklodovolenou. Ostatně i jiné knihy z nakladatelství Cykloknihy inspirují. Třeba knížka Milana Silného Cyklistické maso v české kotlině vedla k myšlence vyzkoušet si delší cyklotrasu non stop Zdeňka Šnejdara. Jeho příběh si přečtěte v rámečku. Pokud si vybíráte svoji cyklodovolenou z nabídky cestovních kanceláří, mohli byste vyrazit třeba na některý zahraniční cyklozájezd CK Intertrans, který průvodcuji. V červnu do provoněné Provence kolem kaňonu Verdon, v červenci za krajany do českých vesnic do českého Banátu v Rumunsku a na konci prázdnin do úchvatného kraje sopek v jižní Francii - do kraje Auvergne (čti óverň). Pokud se ovšem vás partner či kamarád rád dívá na ladné tvary pěkných cyklistek, potěší ho nástěnný kalendář z historických plakátů s názvem Žena a kolo 2017 či Kalenář 2017 s rozhlednami Středních Čech. Kalendáře i knihy si můžete objednat nejen přímo z e-shopu, ale můžete je také koupit v plzeňském knihkupectví Ševčík v Solní ulici.

testVe středu jsem dočetl knížku Milana Silného Cyklistické maso v České kotlině, která mě nabudila, a já chtěl využít slibované krásné předpovědi na sobotu a naplánoval si svoje menší cyklo maso. Cíl výletu alibistický, pokoření Rakovnického okresu na beerborci, za šest let co na tomto serveru funguji, jsem v tomto okrese nevypil ani jedno pivo. Tak na výlet bylo zaděláno. Vybral jsem si nejdostupnější hospodu a to restauraci Vito v městě Jesenice a těšil se na čepovaného Bernarda. Normálně bych se asi ráno popovezl vlakem i s kolem do Plzně, ale ještě plný dojmů z přečtené knihy jsem si vysnil, že to zvládnu bez vlaku. Nastřelil jsem si trasu, vytiskl skromný itinerář a ještě před východem slunce vyrazil na svém crossíku v 6:45 hod. z domova. Cesta na Plzeň je notoricky známá, ale čím dál na sever od Plzně jsem si to teprve začal užívat. Když jsem se blížil ke vsi Hromnice za Třemošnou, začínala se protrhávat oblačnost a slunko nabíralo na síle. Jelo se krásně až do té doby, kdy jsem si to hrnul lesem po modré turistické stezce k nejvýše položenému bodu trasy, z vesničky Smrk (již okres Rakovník), to už jsem měl v nohách 115 km a dojel na lesní křižovatku. Tam mě zastavila skupinka „myslivců" oděných v reflexních vestách. Jeden z nich se na mě se zlou obořil, ať mažu pryč, že tu mají hon. Když jsem se pokusil bránit, že u vjezdu do lesa nebylo žádné varování, ani mě nenechal domluvit a překřikl mě: „Tě to kurva řikam teď, nebudu se o tom bavit," já se nedal, že mě nenechá domluvit, že jedu po veřejně přístupné cestě. Ten zlej blb už málem ke mně šel, že mě to vysvětlí ručně, ale chytřejší z party ho umírnili, poslali mě na jinou cestu ven z lesa. Mě teda pro moji ochranu nezbylo nic jiného, než si na GPSce najít objízdou trasu. Kus poté jsem se dozvěděl, že to byla nějaká placená V.I.P. akce. No hnus.

testDo Jesenice jsem tedy dojel s drobným zpožděním. Restauraci Vito našel, zamkl kolo a dal si vysněného Bernarda. Povedlo se, cíl cesty jsem splnil. K němu kachničku se zelím za neuvěřitelných 109 Kč. Směr Plzeň jel trochu jinudy, abych to měl pestřejší. Užíval jsem si krásného terénu a přírody. Nádherný byl západ slunce,moje fotka ani zdaleka nenastíní, jak to bylo v reálu. Chvilku poté jsem už zapnul čelovku a zanořil se do tmy. V Plasích jsem se ještě zastavil v tamním Knížecím pivovaře a dal jednu desítku Vašnostu. Poté se vydal po červené ve směru na Habrový dolík, pak jsem měl v plánu odbočit doleva po cyklotrase Baroko III. Ta existuje na mapách i v mé GPSce, v reálu nikoli. Neznalý terénu a za tmy jsem teda kolo tlačil lesem bez vyšlapané pěšinky přes klacky jen podle šipky na GPSce. V tu chvíli jsem pociťoval okamžiky Toulání Šumavou:-) Když jsem se blížil ku Plzni od Horní Břízy, přišla na mě myšlenka že až do Klatov to nebudu riskovat. Byla mi velká zima na hlavu, čepice pod helmou mě navlhla, jak se ochladilo, začala nepříjemně zábst. Do centra Plzně jsem dojel v 19:30 hod a zamířil na nádraží. Tachometr ukazoval 186 km. Zakoupil jsem jízdenku pro sebe i své kolo a vrátil se na náměstí pro zaslouženou večeři. Vlak měl jet až v 21:02 hod. Když jsem dojídal večeři tak mě napadlo, že jsem se asi ukvapil a koupené jízdenky začal litovat. Odpočinul jsem si a cítil se lépe a na dojezd do KT ready. Ale co, mávl jsem nad tím rukou, že to tak asi mělo být a dojel zpět na nádraží. Tachometr ukazoval 190 km.

Po vyložení kola z vlaku jsem z Klatov dojel domů a tachometr ukazoval 195 km. Bylo to jasný. Doma jsem nezastavil a pokračoval dál po cyklostezce na Malou Vísku, tam to otočil a po příjezdu domů svítilo na tachometru krásné číslo: 200,4 km. Můj životní prosincový rekord ujetých kilometrů za jeden den.

Díky Milčo, bez Tvé knížky by mě to asi nenapadlo.

Zdeněk Šnejdar

Přečtěte si také

Co dát cyklistce a cyklistovi pod stromeček? - několik tipů na dárky pro cyklisty a cyklistky

5 tipů na dárky cyklistům nejen pod stromeček - tipy na dárky pro cyklisty

Zdeněk Šnejdar: Moje první Toulání Šumavou - o jedné z hozených cyklistických rukavic, kterou Zdeněk Šnejdar zvednul