Na úvodní stránku
mail

plzenskonakole.cz

Informační portál pro ty, co chtějí objevovat Plzeň a její okolí ze sedla svého kola. Tipy na cyklovýlety, užitečné rady a aktuální informace o komunikacích pro cyklisty

Plzenecká železnice láká malé i velké cyklisty

article

Hned za vstupní bránou je železniční přejezd

Když se řekne Starý Plzenec, každému automaticky naskočí hrad Radyně, rotunda na Hůrce, případně výroba světoznámých sektů. Železničním nadšencům je ale dobře známo, že přímo pod fotbalovým hřištěm v areálu pionýrského tábora, najdeme muzeální úzkorozchodnou železnici, kde si můžeme prohlédnout zajímavé exponáty a s některými se dokonce svézt. Vydejte se na krátký cyklovýlet s lákavým cílem do Plzence třeba s dětmi...

 



Autor: Jirka HOLOMEL (text&foto) Aktualizace: 25.07.2015

testNa samém začátku byli tři železniční modeláři a jejich nápad pořídit si ke své klubovně skutečnou lokomotivu, i když jen „pomníkovou". Ten nápad vznikl v roce 1993 v hlavě Vítězslava Křížka při náhodné návštěvě cihelny v Blovicích, kde jednu takovou, již nepoužívanou, viděl. Rozhodnutí přišlo rychle, začalo se vyjednávat o koupi a pak 8. dubna 1994 přišel ten den, kdy lokomotiva MD2b byla usazena na třímetrové „pomníkové" koleje! První výklopný vagón byl získán hned 14. dubna 1994 z kamenolomu v Nebílovském Borku. Parta nadšenců začala pátrat po další technice a využívala každé příležitosti, aby mohla získat a tak zachránit některou lokomotivu úzkého rozchodu, vagóny nebo cokoliv, co s tím souvisí. K dnešnímu dni je v muzeu celkem 10 úzkorozchodných lokomotiv a 70 vagónů různých typů. Je ctí každého správného muzejníka, aby exponáty byly ve funkčním stavu, takže 4 lokomotivy jsou provozuschopné a další se budou postupně opravovat. Jejich původ je pestrý - keramička v Jarošově nad Nežárkou, Chlumčanské keramické závody, provoz Poběžovice, Svatavské strojírny, Armaturka Dýšiná...

 

Když se konečně moje provozní doba sešla s provozní dobou Plzenecké železnice a konečně jsem se tam vypravil, povedlo se i počasí. Hned za vstupní bránou jsem narazil na řádně označený železniční přejezd. Poté jsem si vlevo všiml žlutozené lokomotivy a za jejím řízením kamaráda Petra Holuba, který mě sem pozval. Lokomotiva BND 30 důlní, která dnes slouží k vyhlídkovým jízdám, je poměrně dlouhá - 3,775 metru, ale vysoká pouhých 1,480 metru. Je bez střechy, jak je to u důlních lokomotiv obvyklé a při řízení se stojí. Pochází skutečně z dolu, a to testz Dolu Tuchlovice, odkud byla dovezena 31.7.2002 a jen mírně upravena pro povrchový provoz. Byla vyrobena v roce 1955 a dosahuje maximální rychlosti 14 km/h na třetí rychlostní stupeň, na který se ovšem nejezdí. Takže na dvojku a nejvýše 8,4 kilometrů za hodinu!


Petr mě hned pozval na projížďku a tomu nelze odolat. Trasa je dlouhá přibližně 350 metrů, tedy tam i zpět to bylo 700 metrů. Díky pomalé jízdě jsem si mohl užít stoupání, krátké esíčko, jízdu kolem dalších lokomotiv a vagónů. Když jsem pak fotil při dalších jízdách vláček zvenku, ocenil jsem, že si ho můžu v zatáčce nadběhnout. Na rozdíl od bicyklu rovněž nehrozí, že by vám spadla moucha do oka nebo vítr rozcuchal účes. Prostě pohoda! Tuhle pohodu si tady užívají především rodiny s dětmi, otevřený osobní vagón má své kouzlo. Přesto, že byl čas nedělního oběda, slunečné počasí sem vylákalo poměrně dost lidí, takže se Petr s vláčkem zastavoval jen na výměnu pasažérů. Se zakladatelem muzea a předsedou spolku Vítězslavem Křížkem jsem se pak šel podívat do budovy na stálou výstavu o začátcích tohoto projektu.

 

Tip na výlet k Plzenecké železnici

Pokud vás zajímají koleje a to, co po nich jezdí, udělejte si někdy výlet do Starého Plzence. 

 

testO Plzenecké železnici

Plánované akce najdete na stránkách muzea, ale pokud jste parta turistů, skautů nebo železničních nadšenců, po domluvě vás tady rádi uvidí kdykoliv.

 

Přístup na kole: Z Plzně se sem pohodlně dostanete na kole po CT31 přes Koterov, pěšky můžete použít větev naučné stezky z centra směrem na Andrejšky, která vede přímo kolem areálu.

 

GPS: 49°41'29.002"N 13°27'54.577"E (v mapě)

 

Kontakty: Vítězslav KŘÍŽEK, předseda spolku, tel. 603 844 320

 

Přečtěte si také

Zajímavé články o místech, která stojí za to navštívit na kole, najdete v naší sekci ZAJÍMAVÁ MÍSTA. Můžete se zde dočíst napřklad o rozhlednách, přírodních zajímavostecch nebo o památných stromech. Informace je doplněna i GPS souřadnicemi s odkazem v mapě a popisem přístupu na kole. Je na vás, ke kterému ze ZAJÍMAVÝCH  MÍST se na kole vydáte. Uvádíme  zde pár posledních článků:

Borovice lomská na Tachovsku

Jízdárna Světce

Přírodní památka Odlezelské jezero

Osada Umíř

Železniční muzeum v Bezdružicích

 

Odkazy

www.plzeneckazeleznice.cz  - stránky plzenecké železnice

Fotogalerie